Planujesz handel z Chinami – przestrzegaj tych zasad
Chiny są dziś drugą gospodarką świata, mierząc PKB po oficjalnym kursie. Jednak, gdy wyznaczamy tę wartość według współczynnika PSN (parytet siły nabywczej), okaże się, że wyprzedziły one już Stany Zjednoczone i są globalnym liderem. Chiński juan należy do grupy pięciu walut tworzących koszyk walut rezerwowych MFW. Jest więc walutą składającą się w dużym stopniu na rezerwy walutowe innych państw.
W Azji Wschodniej pojawiają się głosy mówiące o zastępowaniu nim dolara w handlu zagranicznym. Wartość chińskich inwestycji w innych państwach przekroczyła wartość inwestycji zagranicznych w tym kraju. W 2015 roku po raz pierwszy w historii Chińskie inwestycje w USA były większe, niż amerykańskie w Państwie Środka.
Cały region Azji-Pacyfiku nabiera znaczenia w światowej ekonomii. Wiele państw w ciągu zaledwie jednego pokolenia z biednych i zacofanych stało się czołowymi gospodarkami świata. W tej chwili 5 spośród 20 największych gospodarek to kraje Azji-Pacyfiku. W regionie Azji-Pacyfiku mieszka ponad połowa ludzkości., która wytwarza 1/3 globalnego PKB. Kiedy kraje Unii Europejskiej i Stany Zjednoczone z trudem osiągają 3 procentowy współczynnik wzrostu gospodarczego, w tamtym regionie jest on kilkukrotnie wyższy. Dlatego udział USA i UE w światowej gospodarce systematycznie spada, a mówi się coraz głośniej, że XXI wiek będzie wiekiem Azji-Pacyfiku z dominującą gospodarką chińską.
Współpraca gospodarcza z Chinami otwiera nowe możliwości rozwoju dla firm z każdej niemal branży. Pamiętać trzeba jednak, że Chiny są krajem bardzo odmiennym kulturowo od Europy. Nieznajomość tamtejszych realiów może wykluczyć firmę z rynku chińskiego. W raporcie przygotowanym przez spółkę Atradius przedstawiono 10 najważniejszych zasad w handlu z Chinami.
Pierwsza zasada mówi, by śledzić zmiany w chińskich przepisach importowych. Podlegają one częstym nowelizacjom, a ich najważniejszą częścią jest tzw. lista towarów zabronionych i ograniczonych. Listę taką można znaleźć na anglojęzycznej stronie internetowej chińskiego Ministerstwa Gospodarki.
Zasada numer dwa – wykorzystać tzw. Strefy Wolnego Handlu (SWH). Pierwszą była Szanghajska SWH. Powstała ona, by przetestować możliwość stopniowego otwierania kraju na swobodny przepływ kapitału. W 2015 roku utworzono trzy kolejne, a w 2016 roku podjęto decyzję o utworzeniu jeszcze siedmiu. Firmy eksportujące do tych stref płacą niższe, a nawet zerowe cła.
Trzecia, właściwie najważniejsza, zasada to: “myśl po chińsku“. Najważniejsza w interesach z Chińczykami jest znajomość tamtejszej kultury, tworzenia relacji międzyludzkich, a w końcu sposobów prowadzenia biznesu. Autorzy raportu wskazują na kilka istotnych elementów. Są to przestrzeganie form zachowań, szacunek dla hierarchii oraz istnienie “guanxi“, czyli systemu powiązań nieformalnych, znajomości i polecania partnera. Zalecają, by nie śpieszyć się w negocjacjach, umawiać terminy spotkań nawet na miesiąc, lub dwa wcześniej. Trzeba tu dodać, że użycie słowa “nie” jest w Chinach obraźliwe. Sposobami na powiedzenie “nie” może być wyrażenie typu “to wymaga dokładnego przemyślenia”, przeciąganie negocjacji, lub podpisywanie deklaracji, z których nic nie wynika. Od znajomości zasad kultury zależy w dużym stopniu, czy będziemy traktowani jak partner, czy przeciwnik, wobec którego stosuje się wszelkie możliwe sztuczki?
Czwarta zasada mówi – “przestrzegaj prawa konkurencji“. Chińskie prawo określa zasady konkurencji firm, przeciwdziała tworzeniu monopoli, nieuczciwej konkurencji, dumpingowi, ustalaniu cen między firmami, ustalaniu wielkości sprzedaży i podziałowi rynku, wreszcie bojkotowi dostawców, lub ograniczaniu wprowadzania nowych technologii.
Zasada piąta – “chronić własność intelektualną”. Podobnie jak w wielu innych krajach własność intelektualna jest w Chinach chroniona. Nie ma wprawdzie obowiązku rejestracji patentu, ale taka rejestracja może okazać się pomocna, gdy dojdzie do naruszenia własności intelektualnej.
Zasada szósta mówi, by wybrać odpowiednią formę płatności za towar. Jedna z nich jest możliwość dokonania przelewu w momencie wysłania klientowi dokumentu potwierdzającego wysyłkę.
Zasada siódma – “fizyczna obecność firmy w Chinach zwiększa szanse na sukces”. Istnienie oddziału firmy ułatwi poznanie tamtejszej specyfiki. Ważny jest też bezpośredni kontakt z klientami w celu wchodzenia z nimi w relacje formalne i nieformalne. W wyborze rodzaju działalności i miejsca może pomóc śledzenie planów wieloletnich tworzonych przez rząd ChRL, które określają priorytety dla rozwoju konkretnych gałęzi gospodarki.
Zasada ósma mówi, aby korzystać ze sprzedaży internetowej. Dotyczy to przedsiębiorców, których nie stać na tworzenie oddziału. Autorzy raportu podają przykłady portali. Są to: Renren, Sina Weibo, Tencent, Tudor i Touku.
Zasada dziewiąta – “Wybierz najlepszy sposób rozwiązywania konfliktów“. Autorzy radzą, by w kwestiach prawnych korzystać z usług prawnika. Trzeba jednak pamiętać, że wszystkie postanowienia umów muszą być przestrzegane, pod groźbą “utraty twarzy“, czyli wykluczeni z grona istot ludzkich, dlatego najistotniejsza jest faza konsultacji w czasie tworzenia umów, bo te mogą zawierać różne pułapki.
Zasada dziesiąta – upewnić się, że sprzedaż na kredyt kupiecki jest dobrze zabezpieczona. Przed wysłaniem towaru można ubezpieczyć należności w przypadku płatności po dostawie towaru. Ubezpieczenie takie ułatwi ustalenie wiarygodności kredytowej odbiorcy.
Wojciech Ostrowski
Dodaj komentarz