Menu

EKS_KV_baner_CTA_600x100px_RYNEK_INWESTYCJI-2
banner PLOM (1200 x 200 px)
previous arrow
next arrow

Menu

Outsourcing usług logistycznych – czy warto?

Na sukces sprzedaży internetowej wpływ ma niewątpliwie zadowolenie klientów, a sprawnie zorganizowana logistyka stanowi jeden z najważniejszych elementów budujących ich pozytywny odbiór. Coraz więcej firm decyduje się na outsourcing usług logistycznych. Zmniejszenie kosztów operacyjnych, odciążenie w obowiązkach, poprawa jakości procesów, zwiększenie płynności obsługi zamówień, możliwość skupienia się na właściwej działalności firmy – to tylko niektóre z argumentów przemawiających za przekazaniem procesów logistycznych zewnętrznej firmie.

logistyka

Outsourcing logistyczny – skalowalność biznesu

Jedną z największych zalet outsourcingu logistyki jest przede wszystkim skalowalność biznesu. Duży operator logistycznych ma o wiele więcej możliwości przydzielania powierzchni magazynowych oraz odpowiednich zasobów ludzkich do projektów z chwilowymi amplitudami sprzedaży. W modelu tym masz zatem możliwość precyzyjnego planowania własnego budżetu. W przypadku zmniejszenia obrotów zmniejszasz liczbę wysyłanych paczek, a tym samym maleją Ci opłaty za spedycję. W sytuacji zwiększenia obrotów płynnie zwiększasz liczbę przesyłek. Skalowalność to jedna z najważniejszych zalet organizacji magazynu sklepu internetowego w usłudze fulfillmentu, która w przypadku własnej bazy logistycznej jest praktycznie niemożliwa do wykonania – koszty stałe oraz koszty związane z pracą magazynu nie są niestety elastyczne.

Outsourcing logistyki magazynowej – zamiana stałych kosztów na zmienne

Rynek e-commerce narażony jest na dużą sezonowość, co w przypadku inwestowania we własny magazyn może rodzić olbrzymie koszty związane z koniecznością jego utrzymania. Outsourcing logistyki magazynowej ma tę zaletę, że korzystasz wyłącznie z powierzchni, którą realnie zajmuje Twój towar. Zmieniasz tym samym koszty stałe na zmienne i nie musisz martwić się pustym lub zbyt przepełnionym magazynem. Nie masz potrzeby szukania i negocjowania cen wynajmu, zdobywania niezbędnych zezwoleń czy zatrudniania i szkolenia pracowników. Otrzymujesz w zamian usługę magazynowania z odpowiednią infrastrukturą, dostosowaną do przechowywania Twojego towaru, a także wykwalifikowaną kadrę. Ponosisz opłaty wyłącznie za wykorzystaną powierzchnię, a całościowe koszty jesteś w stanie przewidzieć na podstawie zakresu zleconych usług.

Kiedy warto wybrać outsourcing obsługi logistycznej?

Outsourcing logistyki sprawdza się zwłaszcza w przypadku średnich i dużych sklepów internetowych – wszędzie tam, gdy samodzielna obsługa przesyłek staje się coraz trudniejsza do realizacji.

Oceniając zasadność nawiązania współpracy z zewnętrzną firmą, warto policzyć aktualne koszty logistyki własnej. Aby wybrać optymalne rozwiązanie, należy mieć na uwadze koszt sumaryczny, na który składają się koszty stałe oraz zmienne, a wśród nich między innymi czynsz, obsługa IT, opłaty za media, amortyzacja, materiały eksploatacyjne, transport, wynagrodzenia pracowników itp. W większości przypadku okazuje się, że skorzystanie z outsourcingu logistyki pozwoli na oszczędność rzędu nawet kilku tysięcy złotych w skali miesiąca. Przyjmuje się, że jeśli liczba realizowanych w miesiącu wysyłek przekracza 500, outsourcing jest wręcz wskazany. Zarządzanie logistyką dobrze oddać w ręce profesjonalistów również wtedy, kiedy sklep internetowy chce zapewnić klientom błyskawiczną dostawę – wyjaśnia ekspert firmy MW Logistics.

Możesz zdecydować się na pełen outsourcing obsługi logistycznej, a więc tak zwany fulfillment, lub oddelegować na zewnątrz jedynie część działań. Poszukując firmy logistycznej w ramach outsourcingu, warto zwrócić uwagę na zakres realizowanych przez nią działań oraz cennik. W miarę rozwoju sklepu internetowego jego potrzeby zaczynają się zwiększać – o ile w danym momencie możesz mieć potrzebę zlecenia na zewnątrz jedynie transportu, o tyle w przyszłości może okazać się, że konieczne będzie także skorzystanie z innych usług. Warto więc już na samym początku mieć świadomość tego, jak może wyglądać potencjalna współpraca z danym operatorem logistycznym.

30 marca 2020

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.