Menu

Menu

Opłata cukrowa doprowadziła do spadku sprzedaży napojów bezalkoholowych

W styczniu br. weszła w życie opłata cukrowa. W następstwie ceny napojów bezalkoholowych poszybowały średnio o kilkanaście proc. w górę. Ich średnia sprzedaż spadła za to o 16 proc. Jak wynika z danych CMR, jeszcze bardziej − o ok. 20 proc. rok do roku − spadła sprzedaż wody smakowej i herbat mrożonych.

Obowiązująca od 1 stycznia 2021 r. opłata cukrowa od napojów słodzonych, nałożona na producentów i importerów, jest podzielona na część stałą i zmienną. Część stała to 50 groszy na litr napoju z cukrem i/lub słodzikiem, dodatek 10 gr za litr napoju z zawartością kofeiny i/lub tauryny. Część zmienna to 5 groszy za każdy gram cukru powyżej zawartości 5 gram na 100 ml w przeliczeniu na litr napoju. Górny limit opłaty, jaki wyznaczono, to 1,20 zł za litr napoju.

Pełna opłata nie dotyczy napojów z zawartością soków owocowo-warzywnych min. 20 proc. w składzie. Opłacie nie podlegają również napoje z dominującą zawartością mleka, np. kawy mrożone, ani napoje węglowodanowo-elektrolitowe, np. izotoniki.

Spada sprzedaż napojów

Niezależna agencja badawcza CMR specjalizująca się w analizach danych transakcyjnych pozyskiwanych drogą elektroniczną z kas fiskalnych w sklepach spożywczych wskazała, że w pierwszych 5 tygodniach obowiązywania podatku cukrowego w małoformatowych sklepach niezależnych i miękkiej franczyzy sprzedaż napojów bezalkoholowych spadła o 16 proc. Liczba transakcji spadła aż o 25 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w 2020 r.

Herbaty mrożone tracą klientów

Trzeba mieć na uwadze, że oprócz opłaty cukrowej na ujemne dynamiki oddziałują restrykcje związane z pandemią koronawirusa. Spadkiem sprzedaży najbardziej dotknięci zostali producenci napojów gazowanych, energetyków, herbat mrożonych czy wód smakowych − mówi Julia Kijo z CMR. Zaznacza, że skromniejszy wzrost cen – 4 proc. − odnotowała kategoria herbat mrożonych. Jednak analiza całego roku 2020 pokazuje, że średnia cena tego produktu spadała i w końcówce roku była niższa średnio o 5 proc. w porównaniu z 2019 r. Mimo to herbaty mrożone odnotowały znaczny spadek sprzedaży i liczby transakcji (odpowiednio o -19 proc. i -27 proc.).

Opłata cukrowa uderza w wody smakowe

Jak wynika z analizy CMR, wody smakowe są kolejną kategorią (po napojach gazowanych), która odnotowała wysoki wzrost cen po objęciu opłatą cukrową. W 2021 r. ich poziom wzrósł o prawie 15 proc. w porównaniu z analogicznym okresem w ub.r. Klienci coraz rzadziej wybierają też wody smakowe. W ich przypadku spadek sprzedaży wyniósł 20 proc. rok do roku.

Źródło informacji: PAP

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.