Menu

Menu

Milion aut elektrycznych na niemieckich drogach

W 2010 roku niemiecki rząd poinformował o założeniach, zgodnie z którymi po tamtejszych drogach ma poruszać się milion samochodów elektrycznych oraz hybryd typu plug-in. Okazuje się, plan ten jest już na ukończeniu. Zadeklarowana liczba zelektryfikowanych pojazdów zostanie bowiem osiągnięta lipcu 2021 roku.

samochód elektryczny

Ambitny plan Niemców

Początkowo założenia dokonane przez niemiecki rząd zakładały, że cel miliona aut elektrycznych oraz hybryd plug-in zostanie osiągnięty do końca 2021 roku. Na przeszkodzie ich realizacji stanęła jednak pandemia koronawirusa, która mocno uderzyła w rynki motoryzacyjne na całym świecie.

Osiągnięcie tego celu to dopiero początek. Niemcy mają bowiem znacznie bardziej ambitne założenia. Otóż zakładają oni, że do 2030 roku po tamtejszych drogach poruszać się będzie od 7 do nawet 10 milionów samochodów elektrycznych oraz hybryd plug-in.

Wyniki te potwierdzają, że Niemcy są jednym z liderów elektromobilności w Europie. Z całą pewnością nie bez znaczenia jest fakt, iż wielu producentów samochodów pochodzących z tego kraju od dłuższego czasu systematycznie rozbudowuje swoją ofertę pojazdów elektrycznych. Najlepszym tego przykładem jest koncern Volkswagena.

Jak na tym tle wypada Polska?

Również polski zapowiadał niezwykle szybki rozwój elektromobilności, jednakże plany te nie zostały – przynajmniej jak dotąd – zrealizowane. W maju 2021 roku zarejestrowanych było około 25 tysięcy samochodów elektrycznych oraz z napędem hybrydowym typu plug-in. W związku z tym trudno jest liczyć na osiągnięcie miliona do 2025 roku.

Należy jednak zwrócić uwagę, że wzrost popularności aut z wtyczką w Niemczech nie wziął się znikąd. Mianowicie duży wpływ na rozwój elektromobilności miało rozbudowanie oferty dostępnych modeli pojazdów. Obecnie można kupić nie tylko niewielkie samochody miejskie, ale także modne SUV-y oraz duże limuzyny i pojazdy użytkowe. Ważne są również państwowe dopłaty, które można uzyskać, decydując się na zakup samochodu z wtyczką.

Dopłaty do samochodów elektrycznych w Polsce i w Niemczech

W lipcu 2021 roku system dopłat do samochodów elektrycznych zostanie uruchomiony również w Polsce. Będą one realizowane w ramach programu „Mój elektryk”. Dopłatą nie będzie objęty jednak zakup samochodów hybrydowych, również typu plug-in.

Ile będzie można uzyskać? Otóż podstawowa kwota wsparcia wynosi 18 750 złotych. Jednakże osoby, które posiadają Kartę Dużej Rodziny, mogą liczyć na większą sumę – 27 000 złotych. Należy zwrócić uwagę, że musi to być samochód nowy, niezarejestrowany wcześniej przez dilera bądź też importera. Co więcej, jego wartość nie może przekroczyć 225 000 złotych. Z tego ostatniego wymogu zwolnione są jednak osoby mające Kartę Dużej Rodziny.

A jak to wygląda u naszych zachodnich sąsiadów? Otóż osoby zainteresowane zakupem samochód z wtyczką mogą liczyć na 9 000 euro w przypadku pojazdów o wartości do 40 000 euro lub 7 000 euro w sytuacji zakupu pojazdu o wartości pomiędzy 40 000 a 65 000 euro. Co ważne, dopłata składa się z dwóch elementów. Jedną jej część, dwie trzecie finansuje niemiecki rząd, natomiast pozostałą kwotę dokłada producent pojazdu.

To jednak nie wszystko, albowiem programem dopłat objęte są również hybrydy plug-in. W tym przypadku wsparcie wynosi 6 750 euro, jeżeli wartość pojazdu wynosi do 40 000 euro oraz 5 625 euro, gdy kosztuje ono pomiędzy 40 000 a 65 000 euro. Dopłatę można także otrzymać do zakupu pojazdu używanego. Jego przebieg nie może jednak przekraczać 15 000 km, a ponadto samochód nie może być zarejestrowany wcześniej niż przed dniem 18 maja 2016 roku. W takiej sytuacji dopłata do auta elektrycznego wynosi 5 000 euro, z kolei do hybrydy plug-in – 3 750 euro.

Samochody elektryczne wciąż pozostają poza zasięgiem finansowym wielu osób, nie tylko w Polsce. Niemniej jednak ich rozwój jest na tyle dynamiczny, że można się spodziewać spadku cen w najbliższych latach. Ponadto wiele osób motywuje do ich zakupu możliwość uzyskania państwowej dopłaty. Najlepiej świadczy o tym przykład Niemiec, gdzie już niebawem będzie jeździć milion aut z wtyczką.

Paweł Stasiuk

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.