Menu

Menu

Jak wygląda finansowanie społecznościowe nieruchomości?

Od 2012 roku na świecie funkcjonuje crowdinvesting. Jest to tak zwane finansowanie społecznościowe nieruchomości, które w ciągu ostatnich dwóch lat szybko zyskało na popularności.

Finansowanie społecznościowe nieruchomości

Finansowanie społecznościowe nieruchomości – co to takiego?

W skrócie jest to system finansowania społecznościowego startup-ów i projektów deweloperskich oraz inwestowania w te przedsięwzięcia na internetowej platformie crowdinvestingu. Choć na rynku funkcjonuje dopiero od 2012 roku, jest to prężnie rozwijający się sektor finansowy.

Finansowanie społecznościowe nieruchomości może przynieść duże korzyści finansowe zarówno dla inwestorów indywidualnych, jak i deweloperów. Zdaniem wielu osób jest to dobry sposób na zarabianie poprzez inwestowanie w nieruchomości komercyjne. W przypadku transakcji przeprowadzonych przez Social.Estate stopa zwrotu wynosi około 6%. Dlatego właśnie inwestowanie jest lepszym sposobem na pomnażanie pieniędzy niż lokaty, które w ostatnich miesiącach straciły na popularności.

Finansowanie społecznościowe nieruchomości przez inwestora indywidualnego

Wielu z nas uważa, że trzymanie swoich oszczędności w banku jest nieopłacalne. Lepiej byłoby, gdyby te pieniądze ”na siebie zarabiały”. W tym momencie warto rozważyć finansowanie społecznościowe nieruchomości.

Firmy często potrzebują sfinansowania swoich planów związanych z nieruchomościami. W związku z tym, część z nich decyduje się na skorzystanie z platformy crowdinvestingowej, która pomoże im w znalezieniu inwestorów indywidualnych. Uczestnicy procesu crowdivestingowego gromadzą pieniądze, aby kupić lub zbudować nieruchomość komercyjną. Celem jest generowanie przychodu, z którego inwestorzy będą czerpać zysk w ramach ustalonego, długoterminowego najmu. Zysk będzie tym większy, im większy kapitał włoży dana osoba.

Finansowanie społecznościowe nieruchomości bazuje więc na prostych zasadach. Z tego powodu system ten szybko przyjął się wśród początkujących inwestorów, ale i tych doświadczonych, którzy szukają możliwości dywersyfikacji własnego kapitału.

Należy wspomnieć także o tym, że inwestorzy mają możliwość „wyjścia” z inwestycji przed jej zakończeniem. W ten sposób można uchronić środki przed zamrożeniem ich na dłużej.

Wedle dotychczasowych danych stopy zwrotu z nieruchomości komercyjnych przewyższają zyski z samodzielnego wynajmu mieszkania. Dodatkowym atutem inwestycji jest to, że stanowią one pasywny przychód, inwestor nie musi indywidualnie szukać najemców, czy samodzielnie remontować powierzchni – mówi Marcin Pabijanek, CEO i założyciel Social.Estate – pierwszej w Polsce platformy RECF (Real Estate Crowdfunding).

Potencjalni inwestorzy mogą więc z łatwością stać się współwłaścicielami nieruchomości handlowych takich jak Biedronka, Rossman czy Żabka. Nie muszą przy tym dysponować dużym kapitałem. Inwestor korzysta z know-how dewelopera. Mamy do czynienia z nowym, efektywnym sposobem inwestowania w nieruchomości.

Finansowanie społecznościowe nieruchomości przez dewelopera

Deweloperzy szybko przekonali się, że uzyskanie finansowania może być naprawdę proste. Rynek najmu cieszy się dużym popytem, jednak częstym pytaniem jest forma uzyskania finansowania w kontekście danego projektu.

Najczęściej deweloperzy korzystali z kredytów budowlanych na nieruchomość komercyjną. Inni polegali na kredytach bankowych. Kolejny sposób dotyczył emisji obligacji korporacyjnych. Natomiast od paru lat coraz większą popularnością cieszy się finansowanie projektów w sposób alternatywny.

Część deweloperów miała problem z uzyskaniem kredytów. Inni byli po prostu niechętni wobec wyżej wymienionych form finansowania swoich działań. Finansowanie dla dewelopera stało się jednak znacznie prostsze dzięki crowdinvestingowi. Jest to szybki sposób na otrzymanie gotówki bez potrzeby sprostania dużym wymogom bankowym.

Deweloperzy docenili finansowanie społecznościowe nieruchomości dzięki uproszczonym procedurom. Wszystko odbywa się na przejrzystych zasadach, a inwestorzy indywidualni szybko zapewniają potrzebne finansowanie.

Jest to również dobry sposób na budowanie wizerunku. Deweloperzy sprawiają, że z daną marką będą utożsamiać się osoby, które zainwestowały w nią pieniądze. Korzyści są więc wielopłaszczyznowe.

Na finansowaniu społecznościowym nieruchomości zyskują zarówno deweloperzy jak i inwestorzy. Ci pierwsi są w stanie szybko pozyskać środki potrzebne do rozpoczęcia swoich projektów. Z kolei w drugim przypadku inwestorzy otrzymują dobry sposób na dywersyfikowanie oszczędności. Cały system jest zaś przejrzysty nawet dla początkujących osób.

Andrzej Dworzański

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.