Menu
Menu

Innowacje w LNG – nowe technologie na horyzoncie

Każde paliwo ma swoje wady i zalety. Użytkownik wybierze paliwo najlepiej dopasowane do jego potrzeb. Dlatego zawsze należy mówić o roli miksu paliwowego, w którym bioLNG jest ekologiczną alternatywą dla LNG – mówi Andrzej Leończuk*.

Andrzej Leończuk

Jakie są największe wyzwania, przed którymi stoi obecnie rynek LNG i bioLNG w Polsce?

Andrzej Leończuk: Największym wyzwaniem jest transformacja energetyczna oraz dywersyfikacja kierunków dostaw. Pod względem infrastruktury jesteśmy gotowi – zmiana paliwa z LNG na bioLNG nie wymaga kosztowych inwestycji.  Pozyskanie bioLNG to największy problem. Technologia produkcji jest kosztowna − bez stabilnych przepisów i ewentualnego wsparcia państwa wiele projektów jest w fazie przygotowawczej.

Jak widzi pan przyszłość LNG w kontekście globalnych trendów zmierzających w kierunku zrównoważonego rozwoju?

Andrzej Leończuk: Paliwo LNG będzie wykorzystywane przez okres transformacji. Później zastąpi je bioLNG. W Polsce mamy duże instalacje, w których spalamy węgiel. To one wymagają w pierwszej kolejności transformacji na efektywniejsze i mniej zanieczyszczające technologie.

Czy mógłby pan opowiedzieć o potrzebie rozbudowy infrastruktury nabrzeżnej do tankowania LNG na morzu? Jakie są kluczowe korzyści wynikające z takiej rozbudowy?

Andrzej Leończuk: W Polsce nie ma infrastruktury nabrzeżnej obsługującej Small Scale LNG. Dotyczy to zarówno możliwości załadunku na mniejsze statki − bunkierki, jak i nabrzeżnych instalacji tankujących. W tej chwili trwają prace na drugim pirsie w Świnoujściu, który umożliwi obsługę mniejszych statków. Kolejnym punktem, który mógłby obsługiwać małe statki, jest planowany FSRU w Gdańsku, tak jak to ma miejsce m.in. w Kłajpedzie.

Budowa instalacji nabrzeżnych służącej do tankowania LNG statków jest bardzo obszernym tematem. Obejmuje rozwiązania mało elastyczne i dedykowane do obsługi promów. Rynek oczekuje bardziej efektywnych rozwiązań mobilnych − czy to w postaci bunkierki, czy obsługi truck-to-ship. Paliwo musi być wówczas dostarczone do statku. Inaczej wygląda to w przypadku infrastruktury śródlądowej, jednak w Polsce ten rodzaj transportu praktycznie nie istnieje.

Jakie działania można podjąć, aby efektywniej propagować paliwa LNG wśród potencjalnych użytkowników?

Andrzej Leończuk: Każde działanie informacyjne i edukacja społeczeństwa zwiększają świadomość potencjalnych użytkowników. Korzystanie z tej wiedzy jest kluczowe w kontekście rozwiązania problemów energetycznych, np. wymiany kotłowni węglowych na gazowe. Co ważne, nie ma tu ograniczeń związanych z brakiem sieci dystrybucyjnej.

Jakie znaczenie dla rozwoju rynku LNG mają biopaliwa i w jaki sposób mogą one współistnieć z tradycyjnymi paliwami gazowymi?

Andrzej Leończuk: Każde paliwo ma swoje wady i zalety. Użytkownik wybierze paliwo najlepiej dopasowane do jego potrzeb. Dlatego zawsze należy mówić o roli miksu paliwowego, w którym bioLNG jest ekologiczną alternatywą dla LNG.

Jakie nowe technologie, które mogą wpłynąć na efektywność i bezpieczeństwo eksploatacji, wdraża się w obszarze LNG?

Andrzej Leończuk: Cały czas trwają badania nad nowymi materiałami, urządzeniami i podzespołami oraz systemem wsparcia i nadzoru. Dobrym przykład stanowi kompozytowy zbiornik do transportu LNG, który zostanie zaprezentowany podczas tegorocznej edycji konferencji PPLNG.

Jakie są główne bariery administracyjne i prawne, z jakimi boryka się branża LNG w Polsce?

Andrzej Leończuk: Największym problemem jest złożoność i czasochłonność przygotowania dokumentacji oraz uzyskania pozwoleń przy planowaniu nowych inwestycji. Pewnym wsparciem może być przewodnik dla inwestora, opracowany przez członków PPLNG. Inną barierą jest m.in. przepis dotyczący zapasów obowiązkowych, który ogranicza swobodę rynku LNG. Natura sprawia, że jest on mocno zdywersyfikowany i elastyczny.

W jaki sposób Polska może stać się liderem w regionie Europy Środkowo-Wschodniej w zakresie LNG i bioLNG?

Andrzej Leończuk: Mamy ogromny niewykorzystany potencjał produkcji biogazu, z którego możemy wytworzyć biometan/bioLNG.

Jakie projekty inwestycyjne w obszarze LNG są na horyzoncie i jakie będą ich potencjalne implikacje dla rynku energetycznego?

Andrzej Leończuk: Aktualnie największymi prowadzonymi inwestycjami w obszarze LNG są: rozbudowa terminalu w Świnoujściu o trzeci zbiornik, drugi pirs i kolejne stanowisko do załadunku autocystern,  FRSU w Gdańsku. Działania te zwiększą bezpieczeństwo zaopatrzenia w paliwo gazowe Polski, jak również możliwości działania podmiotów na rynku.

Jakie tematy będą kluczowe na tegorocznej konferencji PPLNG 2024?

Andrzej Leończuk: Podczas tegorocznej konferencji omówimy tematy związane m.in. z nowymi i planowanymi przepisami dotyczącymi raportowania ESG, certyfikacją bioLNG, efektywnością energetyczną. Konferencja PPLNG jest największym wydarzeniem w branży LNG w Polsce, integrującym uczestników rynku LNG, dzięki czemu wiele tematów bieżących, prawnych i technicznych omawia się nie tylko na sali. Uczestnicy doceniają możliwość zadawania pytań prelegentom, jak również debatę prowadzoną przez naszych ekspertów.


*Andrzej Leończuk − absolwent Wydziału Budownictwa i Inżynierii Środowiska Politechniki Białostockiej. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z szeroko pojmowanym rynkiem LNG, od zagadnień prawno-administracyjnych po wdrażanie nowych technologii. Posiada doświadczenie w doradztwie dla podmiotów z branży energetycznej. Był uczestnikiem i prelegentem licznych konferencji i seminariów, wielokrotnie prowadził szkolenia dotyczące LNG. Autor cyklu szkoleń „Warsztaty bezpieczeństwa LNG” dla PSP. Na co dzień koordynuje prace działu LNG przedsiębiorstwa z branży energetycznej. Odpowiada za nowe inwestycje, realizację obowiązków informacyjnych (URE, GUS) oraz eksploatację i bezpieczeństwo instalacji LNG. Wiceprezes Polskiej PLNG i bioLNG od 2. kadencji. Wolne chwile wykorzystuje na zwiedzanie świata oraz pracę w swoim ogrodzie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.