Menu
  • Menu

    Fotowoltaika w firmie – opłacalność inwestycji

    Instalacja fotowoltaiczna dostarczająca energię elektryczną do firmy to nie jest nowe rozwiązanie. Jednak z pewnością zyskujące popularność. Dlaczego fotowoltaika w firmie się opłaca? Jak zwiększyć szansę na sukces inwestycji? Sprawdzamy!

    fotowoltaika

    Instalacja fotowoltaiczna w firmie – na czym to polega?

    Fotowoltaika to proces, w którym wytwarza się energię elektryczną z promieniowania słonecznego. Energia zgromadzona w panelach fotowoltaicznych z pomocą falownika przekształcana jest w prąd, dzięki czemu możliwe jest zasilanie różnego rodzaju urządzeń i sprzętów. W przypadku firmy mogą to być komputery, drukarki, kserokopiarki czy maszyny, ale też oświetlenie czy nawet ogrzewanie (jeśli jest elektryczne). Panele fotowoltaiczne są najczęściej montowane na dachach budynków.

    Główną wartością wynikającą z inwestycji w energię ze słońca w przedsiębiorstwie jest możliwość korzystania z darmowego prądu. Najpierw jednak konieczne jest poniesienie wydatków na budowę elektrowni słonecznej. W zależności od wielkości instalacji dla firmy, koszty inwestycji wahają się od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Pozwalają jednak wygenerować rocznie nawet ponad 20 tys. złotych oszczędności. Dla przykładu instalacja fotowoltaiczna o powierzchni 250m², składająca się ze 147 modułów, zamontowana na dachu płaskim, rocznie jest w stanie wyprodukować ok. 37 tys. kWh energii. Efektem dla inwestora są oszczędności na rachunkach za prąd w wysokości 22 tys. złotych. I to każdego roku!

    Korzyści z fotowoltaiki w firmie

    Pierwszą wartością z instalacji fotowoltaiki w firmie jest, jak łatwo się domyślić, możliwość korzystania z darmowej energii. Generuje to duże oszczędności dla przedsiębiorstwa, ponieważ właściwie zaprojektowana mikroelektrownia jest w stanie pokryć potrzeby energetyczne firmy w znacznym stopniu. Skutkuje to zmniejszeniem, w niektórych przypadkach nawet do zera, rachunków za prąd pobierany z sieci. Własne źródło energii to nie tylko mniejsze firmowe wydatki, ale też uniezależnienie się od podwyżek cen prądu na rynku energii.

    Ważny jest też aspekt związany z ekologią. Korzystanie z energii słonecznej zamiast z tej tradycyjnie pobieranej z sieci energetycznej powoduje ograniczenie emisji dwutlenku węgla. Posiłkując się wcześniej wspomnianym przykładem, w przypadku instalacji o mocy 37 kWp rocznie do atmosfery wypuszczane jest ok. 32 ton mniej CO². To ilość, która ma znaczenie dla środowiska. Przedsiębiorca decydując się na budowę elektrowni fotowoltaicznej przyczynia się nie tylko do rozwoju odnawialnych źródeł energii, ale również do postępowania procesu dekarbonizacji.

    Niejako dodatkowe, chociaż dla samej firmy może nawet bardziej istotne, korzyści fotowoltaika w przedsiębiorstwie generuje na gruncie wizerunkowym. Ekologiczna marka to w biznesie coraz większa wartość. Potencjalni klienci doceniają firmy, które rozwijają się w sposób zrównoważony, nie zwracając uwagi jedynie na ekonomiczne kalkulacje, ale również na inne aspekty, takie jak np. działania prośrodowiskowe. Wspieranie rozwoju OZE może więc przynieść firmie nie tylko oszczędności, ale także nowych klientów.

    Jak zwiększyć szanse na opłacalność inwestycji w fotowoltaikę w firmie?

    fotowoltaika

    Własna instalacja fotowoltaiczna to zawsze spory koszt w budżecie firmy. Są jednak sposoby, by był on nieco mniej odczuwalny i niższy. Najważniejszym i podstawowym warunkiem by tak się stało, jest odpowiednie przygotowanie do inwestycji. Zaplanowanie projektu instalacji, który będzie dopasowany zarówno do potrzeb energetycznych przedsiębiorstwa, jak i do warunków lokalizacyjnych. Chodzi więc o to, aby zamontować odpowiednią ilość paneli fotowoltaicznych, zachowując jednocześnie ich najwyższą możliwą wydajność. Oznacza to m.in. właściwe ich umiejscowienie (południowa ekspozycja, brak przysłonięcia wysokimi budynkami czy drzewami). Wyliczając optymalną wielkość instalacji i planując jej umiejscowienie, warto posiłkować się pomocą fachowców. Doświadczeni eksperci w dziedzinie fotowoltaiki sprawią, że instalacja będzie właściwie zaprojektowana, co podniesie jej wydajność, a więc i zwiększy opłacalność inwestycji.

    Koszt inwestycji w firmową mikroelektrownię fotowoltaiczną nie musi przytłaczać. Tak jak w przypadku gospodarstw domowych, tak i dla biznesów dostępne są możliwości uzyskania pomocy finansowej do inwestycji wspierających rozwój odnawialnych źródeł energii i termomodernizację. To chociażby rządowy program „Bocian”,  w ramach którego można uzyskać dotację lub pożyczkę na preferencyjnych warunkach. Warto też szukać możliwości oferowanych w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych, oddzielnych dla każdego województwa.

    W kontekście wydatków trzeba wspomnieć o stawce VAT, która dla fotowoltaiki w firmie wynosi 23%. Przedsiębiorcy mogą odliczyć całą wartość podatku od wydatków poniesionych na instalację, ponieważ są one traktowane jako koszty uzyskania przychodu. Tego typu rozwiązania, a także dofinansowania, pozwalają znacznie skrócić zwrot z inwestycji (nawet do kilku lat).

    Fotowoltaika a firma – inwestycja z przyszłością

    Instalacji fotowoltaicznych z każdym rokiem jest coraz więcej, a wykorzystanie energii ze słońca na własne potrzeby staje się bardziej popularne. Czy warto zainwestować w fotowoltaikę w firmie? Chociaż decyzja pociąga za sobą koszty, korzyści z wdrożenia znacznie je przewyższają w dłuższej perspektywie. W nowocześnie i przyszłościowo zarządzanej firmie z pewnością warto rozważyć to ekologiczne rozwiązanie.

    Jedna odpowiedź do “Fotowoltaika w firmie – opłacalność inwestycji”

    1. wojtek pisze:

      Przyszłość – to słowo klucz do fotowoltaiki, lepsza przyszłość dla planety i dla nas, ale też dopiero w przyszłości można liczyć na zyski, mi panele kładli ludzie z maxcom eco energy, miałem oczywiście dofinansowanie od państwa, na zyski dopiero liczę, ale nie jestem zawiedziony.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany.