Menu
Menu

Firmy rodzinne w Polsce – jak oceniają swoją sytuację?

Firmy rodzinneFirmy rodzinne w Polsce z umiarkowanym optymizmem oceniają perspektywy na rok 2019. Jak podaje dziennik “Gazeta Prawna”, prawie 60 procent z nich prognozuje, że ich sytuacja finansowa w rozpoczynającym się roku będzie dobra lub bardzo dobra. Przedstawione dane pochodzą z raportu „Barometr firm rodzinnych” firmy doradczej KPMG. Wynik dla naszego kraju jest nieco gorszy od średniej europejskiej, która wynosi 73 procent.

Autorzy raportu – pisze dziennik “Gazeta Prawna” – podkreślają, że więcej niż połowa firm rodzinnych ocenia swoją sytuacje pozytywnie. Podstawy takiej opinii znaleźć można w danych dotyczących ich sytuacji finansowej. Firmy rodzinne w Polsce odnotowują coraz lepsze wyniki finansowe i zatrudniają coraz większą liczbę pracowników.

Jednak optymizm w śród polskich przedsiębiorców jest mniejszy, niż jeszcze rok temu. Obecnie 59 procent z nich przewiduje, że ich sytuacja w najbliższym roku będzie dobra lub bardzo dobra. Wynik ostatniej ankiety jest gorszy o 3 punkty procentowe od zeszłorocznego.

Inaczej przedstawia się średnia dla Europy. Pozytywnie patrzy w przyszłość 73 procent europejskich właścicieli firm rodzinnych. Odsetek ten wzrósł w ciągu ostatnich 12 miesięcy o 2 punkty procentowe.

Firmy rodzinne i ich wyniki finansowe

Większy optymizm właścicieli firm rodzinnych w Europie jest odzwierciedleniem ich lepszej, niż w Polsce sytuacji ekonomicznej. W naszym kraju firmy rodzinne, które osiągnęły w ubiegłym roku lepsze wyniki finansowe stanowią 30 procent ogółu – wynika z deklaracji ich właścicieli. Najwięcej, bo aż 42 procent przedsiębiorców deklarowało, że ich przychody utrzymały się na niezmienionym poziomie.

Dane dla całej Europy – podaje dziennik “Gazeta Prawna” – wyglądają o wiele lepiej. W tym przypadku odsetek firm, które zanotowały wyższe przychody wynosi aż 64 proc. Liczba przedsiębiorców, którzy deklarują, że nie zauważyli zmiany w swojej sytuacji finansowej wynosi natomiast 24 proc. Można tu dodać, że ocena sytuacji finansowej firm przez ich właścicieli odbiega od danych dotyczących całej gospodarki Polski i Europy.

Generalnie jednak autorzy raportu oceniają, że kondycja polskich firm rodzinnych jest całkiem niezła. Świadczą o tym dane na temat zatrudnienia. Aż jedna trzecia z nich zwiększyła w ciągu ostatnich 12 miesięcy liczbę pracowników. Firmy rodzinne, które nie zmieniły swojego staniu zatrudnienia stanowią natomiast połowę ogólnej liczby. Jeszcze lepiej przedstawiała się sytuacja w całej Europie. Europejskie firmy rodzinne, które zwiększyły zatrudnienie stanowiły 55 procent ogółu.

Raport „Barometr firm rodzinnych” wskazuje również największe wyzwania, przed jakimi stoją firmy rodzinne. Polscy właściciele za największe wyzwanie uznali rosnące koszty pracy. Są one znacznie częściej wskazywane przez naszych przedsiębiorców, niż to ma miejsce w Europie.

Plany i obawy właścicieli firm rodzinnych

Rosnące koszty pracy przekładają się w Polsce na coraz większe problemy ze znalezieniem wykwalifikowanych pracowników. Jak czytamy w raporcie: Blisko 1/3 firm rodzinnych z Polski przyznaje, że problematyczna jest konieczność rywalizacji o pracowników z odpowiednimi kwalifikacjami. W Europie odsetek przedsiębiorstw sygnalizujących tę kwestię jest jeszcze większy i wynosi 53 proc. (cytat za dziennikiem „Gazeta Prawna”)

Raport pokazuje również, że większość właścicieli firm rodzinnych planuje przekazanie ich swoim potomkom, lub członkom rodziny. Właściciele mówili także o priorytetach na nadchodzący rok. Najwięcej wskazań (38 procent) otrzymało zwiększenie zyskowności. Na drugim miejscu znalazło się przyciągniecie utalentowanych pracowników. Problem ten wskazało 35 procent badanych. Trzecie miejsce wśród priorytetów zajął wzrost przychodów – 32 proc.

W raporcie czytamy też: Mając na uwadze potrzebę ciągłego rozwoju, zdecydowana większość firm rodzinnych w Polsce planuje inwestycje w działalność podstawową firmy (80 proc. wskazań), kapitał ludzki (78 proc.) oraz innowacje i nowe technologie (76 proc.) (cytat za dziennikiem „Gazeta Prawna”)

Tegoroczna edycja badania „Barometr firm rodzinnych” była już siódmą przeprowadzoną przez KPMG na terenie Europy. Badania prowadzono w wybranych krajach. Wzięło w nich udział 576 respondentów z 26 państw, między innymi z Polski. Badanie przeprowadzono metodą wywiadów internetowych w okresie od maja do lipca 2018 roku. Wywiady na terenie Polski prowadzono już po raz szósty.

Autor: Sebastian Bujak
Źródło: dziennik “Gazeta Prawna”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.