Menu
  • Menu

    Dlaczego warto wprowadzić rzeżuchę do swojego jadłospisu i jak ją uprawiać?

    Wszyscy doskonale znamy rzeżuchę. Przy wielu okazjach – Świąt Wielkanocnych czy na początku wiosny – gości ona na naszych parapetach lub stołach. Niewiele osób jednak jest świadomych, iż ta niepozorna roślina posiada właściwości prozdrowotne.

    Mamy zatem idealną okazję, aby przyjrzeć się jej nieco bliżej. Zastanowimy się zatem czym dokładnie jest rzeżucha, gdzie znajduje swoje zastosowanie i jakie są jej właściwości. Kiedy już jednak uda nam się zachęcić Was do jej częstszego spożywania, opowiemy o tym jak należy ją uprawiać.

    Rzeżucha

    Rzeżucha – jakim jest typem rośliny i co zawiera?

    Rzeżucha, a właściwie pieprzyca siewna (Lepidium sativum) należy do rodziny roślin kapustowatych. Do Europy przywędrowała ona z południowo-zachodnich regionów Azji oraz północno-wschodniej Afryki. Jest powszechnie uprawiana na całym świecie. W wielu miejscach można spotkać ją również występującą dziko.

    Długość łodygi rzeżuchy może osiągnąć długość od 30 do 60 cm. Jej listki dzielą się na trzy segmenty – górne, średnie i dolne – przy czym różnią się one między sobą kształtem. Nasiona rzeżuchy są niewielkie i ostro zakończone – zazwyczaj ich długość wynosi niecałe 3 milimetry.

    O pieprzycy siewnej ogólnie można powiedzieć, że jest bogatym źródłem witamin. A jak dobrze wiemy – te są niezbędne do poprawnego funkcjonowania naszego organizmu. Oprócz tego rzeżucha posiada niewiele kalorii oraz niski indeks glikemiczny. Dzięki tym zaletom, stanowi doskonały dodatek do posiłków dla wegan i wegetarian, a także osób stosujących dietę deficytową (z ujemnym bilansem kalorycznym).

    Gdzie rzeżucha znajduje zastosowanie?

    W naszym kraju rzeżuchę można spotkać najczęściej w Święta Wielkanocne, jako ozdoba i przyprawa do śniadania. Również jako przyprawę stosuje ją się powszechnie. Ze względu na charakterystyczny, ostry aromat stanowi ona idealny dodatek do różnego rodzaju zup, sałatek, sosów, serów czy surówek.

    Niegdyś wykorzystywane były również nasiona rzeżuchy. Zawierają one bowiem do 23% oleju, który był często wytłaczany i stosowany powszechnie podczas przyrządzania posiłków lub konserwacji różnego rodzaju mechanizmów.

    Zdrowotne właściwości rzeżuchy – dlaczego warto ją jeść?

    Jak wspomnieliśmy wcześniej – rzeżucha jest bardzo bogatym źródłem witamin. Mamy tutaj na myśli przede wszystkim witaminę C, ponieważ tej jest w niej zasadniczo najwięcej i ma ona największe znaczenie dla organizmu człowieka. Wspomaga w znacznym stopniu funkcjonowanie układu krwionośnego i immunologicznego – tym samym zwiększa odporność organizmu i obniża ryzyko schorzeń układu sercowo-naczyniowego.

    Oprócz witaminy C, rzeżucha dostarczy nam także sporą ilość witamin K oraz A, a także szeroki wachlarz witamin z grupy B. Pieprzyca siewna to jednak nie tylko witaminy, ale również bardzo ważne dla naszego organizmu składniki odżywcze i mikroelementy. Wśród tych najważniejszych warto wymienić:

    • Wapń
    • Potas
    • Żelazo
    • Cynk
    • Fosfor
    • Kwas foliowy
    • Chrom
    • Siarkę

    Kombinacja tak wielu substancji odżywczych czyni rzeżuchę bardzo uniwersalnym dodatkiem, który może nas wspomóc w walce z wieloma przypadłościami.

    Komu zaleca się spożywanie rzeżuchy?

    Jeśli chodzi o to, kto w szczególności powinien wprowadzić nieco więcej rzeżuchy do swojego jadłospisu, z pewnością będą to osoby z problemami układu kostnego. Pieprzyca siewna zabezpiecza bowiem nasze kości przed utratą wapnia, dzięki czemu są one twardsze i bardziej odporne na uszkodzenia.

    Kolejną grupą, dla której rzeżucha może mieć szczególne znaczenie, są ludzie cierpiący na anemię. Wynika to z faktu, iż pieprzyca siewna zwiększa przyswajalność żelaza, sama również zawierając znaczną jego ilość.

    Szczególnie polecamy rzeżuchę również osobom palącym papierosy, ponieważ te często skarżą się na niedobór witaminy C. Oczywiście osoby, które nie palą również mogą i powinny spożywać rzeżuchę. Zawiera bowiem przeciwutleniacze, które chronią nas przed nowotworami i w sensie ogólnym poprawia nasz stan zdrowia.

    Uprawa rzeżuchy – jak się do tego zabrać?

    Uprawianie rzeżuchy ogrodowej (bo to o tej odmianie cały czas mowa) jest jedną z najmniej skomplikowanych czynności, jakie można sobie wyobrazić. Zasadniczo będziemy potrzebować jedynie wody, miejsca o dużym nasłonecznieniu i nawet niewielkiego naczynia.

    Rzeżucha

    Nasiona najlepszej jakości kupimy zazwyczaj w papierowych torebkach. Aby zasiać rzeżuchę, wystarczy rozsypać nasiona na wacie i spryskać je obficie wodą. Później jedyne, o czym musimy pamiętać, to stały poziom wilgotności w ściółce. Pod żadnym pozorem nie możemy dopuścić do jej wyschnięcia. Starajmy się również unikać zbytniego podlewania – unikajmy sytuacji, kiedy poziom wody znajduje się powyżej ściółki. Po około tygodniu roślina powinna odpowiednio wyrosnąć.

    Właściwości, zastosowanie i uprawa rzeżuchy – podsumowanie

    Jak rzeżucha może pomóc nam zadbać o zdrowie? Okazuje się, że w dość dużym stopniu. Zawiera wiele witamin, a także substancji odżywczych kluczowych dla poprawnego funkcjonowania organizmu. Co więcej – jest tania i łatwa w uprawie. Nic nie stoi więc na przeszkodzie, aby stała się stałym elementem naszego jadłospisu.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany.