Menu

Menu

Crowdfunding dynamicznie rośnie w siłę 

Według prognoz polski rynek finansowania społecznościowego przekroczy w tym roku 2 mld zł, tym samym praktycznie podwajając swoją wartość. Zgodnie z przewidywaniami, najdynamiczniej − o 100 proc. − urośnie w  tym roku subrynek zrzutek charytatywnych i cyklicznych.

 

W ostatnich latach zbiórki w internecie cieszą się w Polsce niebywałą popularnością, można wręcz mówić o zjawisku zrzutkomanii. Nie tylko masowo organizujemy zbiórki w sieci, lecz także chętnie się przyłączamy do tej formy finansowania różnych celów, od charytatywnych, przez biznesowe, naukowe i społeczne, po indywidualne, nawet te związane np. z realizacją pasji. Choć trend systematycznie się rozwija i popularyzuje, to wyniki ubiegłego roku i przewidywania na rok 2021 ilustrują poważne przemiany jakościowe.

Pandemia i lockdown nie bez wpływu na popularyzację crowdfoundingu

Źródłem tej przemiany jest przede wszystkim pandemia Covid-19 i dwa lockdowny, co nie pozostało bez wpływu na tryb życia społeczeństwa i masową digitalizację. Pozostając w domach, Polacy chcieli pomóc finansowo wielu potrzebującymi, a jak wiadomo wraz z początkiem pandemii w internecie pojawiło się wiele promowanych, dobrze nagłośnionych zrzutek dla poszczególnych grup, np. dla medyków, seniorów, a nawet dla przedsiębiorców, m.in. z branży HORECA oraz właścicieli stoków i wyciągów, którzy na przełomie 2020 i 2021 r. mocno odczuli skutki kryzysu.

Pandemia i zamknięcie gospodarki w dużej mierze przyczyniły się do popularyzacji finansowania społecznościowego w naszym kraju. Spowodowały także rewolucyjną zmianę w świadomości Polaków na temat crowdfundingu, która będzie miała przełożenie na zaangażowanie w zbiórki również w tym roku. – Wartość rynku crowdfundingu w 2021 r. zwiększy się z 1,089 mld zł w 2020 r. do poziomu 2,033 mld zł,  przy dynamice na poziomie 86,6 proc. – mówi Tomasz Chołast, współzałożyciel zrzutka.pl.

Na tak duży wzrost w br. wpływa kilka czynników, m.in. dynamiczny bo aż stuprocentowy r/r wzrost wartości największego subrynku, tj. zbiórek charytatywnych, który w tym roku urośnie do wartości 1,572 mld zł. Także 100-procentową dynamiką będzie mógł się pochwalić rynek cyklicznych zbiórek, choć jego wartość nie będzie jeszcze aż tak znacząca − w br. wyniesie 50 ml zł. Trzecią co do wielkości dynamiką wzrostu, na poziomie 50 proc., będzie mógł się poszczycić rynek finansowania społecznościowego udziałowego, który w 2021 r. zwiększy swoją wartość do poziomu blisko 138 mln złdodaje.

Wyniki lidera ilustracją rosnącego rynku

Zrzutka.pl miniony rok, pomimo pandemii, zalicza do bardzo udanych. Liczba wpłat na platformie wzrosła o 89 proc. w porównaniu z 2019 r. i wyniosła 2 696 175 zł, a wartość transakcji była na poziomie 192 mln zł, przy dynamice 102 proc. w stosunku do 2019 r. Zgodnie z zapowiedziami na platformie uruchomiono nowe narzędzia, w tym zbiórki cykliczne i patronatowe. W IV kwartale 2020 r. przetestowano unikatowe rozwiązanie  − pierwszą na świecie kartę wpłatniczą. Pod koniec 2020 r. wystartowały również  internetowe skarbonki, które na masową skalę zostały wykorzystane podczas organizacji #rozgrzewkaprzedfinałem, ponad miesięcznego okresu poprzedzającego finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, a także w jego trakcie.

Mimo że jesteśmy platformą numer jeden w Polsce, dzięki której internauci finansują każdy rodzaj projektu, a także wiceliderem rynku crowdfundingu, w bieżącym roku nie osiadamy na laurach. Wartość transakcji na zrzutka.pl w 2021 r. wzrośnie o 108 proc. i przekroczy kwotę 400 mln zł, podczas gdy liczba transakcji wyniesie 5 milionów, przy dynamice na poziomie 85 proc. W 2021 r. uruchomimy wersję międzynarodową naszej  platformy. Jej start został przesunięty na ten rok, gdyż sprawy prawno-licencyjne wydłużyły się i przekroczyły zakładane przez nas terminy. Także w ciągu najbliższych kilku miesięcy nastąpi komercyjny start globalnej innowacji, tj. pierwszej na świecie karty wpłatniczej − zapowiada Tomasz Chołast.

Coraz większa świadomość Polaków i zaangażowanie społeczne w zbiórki

Dużą dynamika subrynku zbiórek cyklicznych wiąże się z trzykrotnym wzrostem lidera tego rynku w Polsce, odnotowanym w 2020 r. Wynika to m.in. z popularyzacji tego rodzaju finansowania społecznościowego wśród gwiazd i celebrytów, którzy w następstwie  lockdownu utracili źródła zarobkowania. Źródłem sukcesu są też dwie duże, dobrze nagłośnione zrzutki przeznaczone na zainicjowanie działalności konkurencyjnych stacji radiowych, organizowane przez dziennikarzy, którzy wcześniej pracowali dla Trójki. Okazało się, że zgromadzone wokół nich liczne społeczności bardzo mocno zaangażowały się w sfinansowanie tych zbiórek.

Już nie tylko skala, tj. liczba organizowanych zrzutek czy też poziom ich finansowania, implikuje stan rozwoju rynku finansowania społecznościowego w Polsce. Za nowy trend na rynku crowdfundingu w Polsce można uznać także, a może przede wszystkim, wysoki stopień świadomości na temat samego rynku, mechanizmów na nim działających oraz zaangażowania się bardzo dużej grupy internautów, nie tylko fanów poszczególnych projektów, w promocję w internecie, w tym w mediach społecznościowych.  Także w bieżącym roku ten czynnik będzie napędzał dynamiczny rozwój rynku finansowania społecznościowegoocenia Chołast.

Reward crowdfounding – nowy trend na rynku zbiórek

Przewiduje również, że w tym roku w Polsce bardzo intensywnie wzrośnie rynek zbiórek reward crowdfunding, reprezentowany globalnie m.in. przez lidera tego rynku − Kickstartera. Firma oficjalnie zadebiutuje w naszym kraju w 2021 r. Do wzrostów całego rynku przyczynia się także fakt, że już 75 proc. transakcji na rynku finansowania społecznościowego będzie realizowanych mobilnie − za pomocą smartfonów i tabletów.

Ponadto o dojrzałości rynku finansowania społecznościowego w Polsce świadczy fakt, iż zaczynają powstawać serwisy dedykowane konkretnym sektorom tego rynku. Np. w styczniu 2021 r. wystartowała wrocławska platforma finansowania społecznościowego, przeznaczona dla zbiórek na gry planszowe, która uprzednio sama zebrała w modelu reward crowdfunding kwotę blisko 5 mln dol.

 

Źródło: materiały prasowe

Jedna odpowiedź do “Crowdfunding dynamicznie rośnie w siłę ”

  1. Madzia pisze:

    Super sprawa. Coraz więcej ludzi z pomysłem korzysta z tej formy wsparcia, bo to po prostu działa. Są jednak cele, w których społeczeństwo ma ludzkie odruchy i się jednoczy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.