Menu
Menu

Co wchodzi w skład karty charakterystyki substancji chemicznej?

Substancje chemiczne muszą posiadać przejrzyste informacje dotyczące ich składu, a w szczególności niebezpiecznych składników, jakie zawiera. W tym celu stosuje się karty charakterystyki. Jest to zbiór najważniejszych informacji dotyczących danej substancji, a to, co powinna zawierać taka karta określają przepisy wynikające z rozporządzenia wydanego przez Parlament Europejski.

karta charakterystyki substancji chemicznej

Karta charakterystyki substancji chemicznej – podstawowe informacje

Karta charakterystyki substancji lub mieszaniny chemicznej zawiera informacje dotyczące niebezpiecznych składników, które się niej znajdują. Opisuje przede wszystkim potencjalne zagrożenia, a także najważniejsze dane fizykochemiczne. Zawiera również instrukcję postępowania na wypadek skażenia daną substancją, a także zagrożenia związane z jej stosowaniem i metody prewencyjne. Substancje chemiczne nie posiadające karty charakterystyki nie mogą zostać dopuszczone do obrotu.

Obowiązek sporządzenia karty charakterystyki spoczywa na podmiocie, który na konkretnym etapie dostarcza substancję lub mieszaninę chemiczną. Zgodnie z tym może to być zarówno producent, jak i dystrybutor oraz importer. Może być sporządzona wyłącznie przez osobę posiadającą do tego niezbędne kompetencje. Posiadana wiedza musi umożliwiać bowiem poprawne scharakteryzowanie właściwości, cech oraz zagrożeń danej substancji.

Karta charakterystyki substancji chemicznej musi zostać niezwłocznie zaktualizowana w chwili, gdy pojawią się nowe informacje mające znaczący wpływ na bezpieczeństwo jej stosowania. Nowe informacje muszą zostać naniesione w poszczególnych jej sekcjach, a wszelkie zmiany muszą zostać poprawnie uzasadnione.

Dla kogo jest potrzebna karta charakterystyki substancji chemicznej?

Karta charakterystyki substancji chemicznej (ang. SDS Safety Data Sheet, dawniej MSDS Material Safety Data Sheet) jest przeznaczona głównie dla osób prowadzących działalność zawodową. Jej zadaniem jest umożliwienie podjęcia odpowiednich środków niezbędnych do zapewnienia bezpieczeństwa w miejscu pracy oraz ochrony zdrowia, a także środowiska. Z zapisów zawartych na karcie korzystają również pracodawcy nadzorujący pracę swoich podwładnych odpowiedzialnych za bezpieczeństwo.

Jakie informacje powinna zawierać?

Przepisy jasno określają, co powinna zawierać poprawnie sporządzona karta charakterystyki. Składa się ona z 16 sekcji:

  • Sekcja 1: Identyfikacja substancji oraz producenta

Zawiera nazwę produktu, informacje o zastosowaniu, a także dane dotyczące producenta i dostawcy karty.

  • Sekcja 2: Potencjalne zagrożenia.

Jest to określenie potencjalnych zagrożeń wynikających ze stosowania substancji.

  • Sekcja 3: Skład produktu

W tej części umieszcza się szczegółowe informacje na temat składu, a także substancji niebezpiecznych jakie zawiera.

  • Sekcja 4: Środki pierwszej pomocy

Określają, jakie objawy może wywołać zatrucie substancją oraz jak udzielić pierwszej pomocy.

  • Sekcja 5: Zasady postępowania w przypadku pożaru

W tej części zamieszcza się informacje na temat właściwości substancji oraz zagrożeń z nią związanych, a także opis środków gaśniczych oraz informacje istotne dla straży pożarnej.

  • Sekcja 6: Zasady postępowanie w razie skażenia 

Powinien znaleźć się w niej opis środków bezpieczeństwa i metod zapobiegania rozprzestrzenianiu się substancji do środowiska oraz sposobów usuwania jego skutków.

  • Sekcja 7: Zasady postępowanie z substancjami i ich magazynowanie

W tym miejscu powinny znaleźć się informacje odnośnie właściwego postępowania z substancjami oraz prawidłowego ich magazynowania.

  • Sekcja 8: Kontrola narażenia i niezbędne środki ochrony indywidualnej

Jest to miejsce na informacje dotyczące przeprowadzania kontroli substancji i warunków jej przechowywania.

  • Sekcja 9: Właściwości fizyczne i chemiczne

Powinny znaleźć się w niej najważniejsze parametry fizyczna i chemiczne.

  • Sekcja 10: Stabilność i reaktywność

Jest to miejsce na opis możliwych do wystąpienia niebezpiecznych reakcji chemicznych oraz rozkładu.

  • Sekcja 11: Informacje toksykologiczne

Zawiera informacje odnośnie tego, jaki substancja może wywołać skutki toksykologiczne.

  • Sekcja 12 i 13: Informacje ekologiczne oraz zasady postępowania z odpadami

W sekcjach tych powinny znaleźć się informacje m.in. jak postępować ze zużytymi opakowaniami po substancji.

  • Sekcja 14: Informacje dotyczące transportu

Zawiera informacje, w jaki sposób prawidłowo transportować substancje.

  • Sekcja 15: Informacje dotyczące przepisów prawnych
  • Sekcja 16: Inne istotne informacje.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.