Menu
Menu

Audyt SEO – czym jest, kiedy warto go przeprowadzić i jaki może mieć wpływ na wyniki naszej kampanii?

Audyt to jeden z kluczowych kroków dla budowania widoczności witryny w organicznych wynikach wyszukiwania Google. Bez wykonania rzetelnego audytu SEO nie będziemy w stanie dobrze przygotować witryny na rozwój ukierunkowany na poprawę wyników w wyszukiwarce Google. Warto tutaj wrócić do określenia “rzetelnego audytu SEO”. Obecnie bardzo często spotykamy się z ofertami mówiącymi o bezpłatnych audytach. Pamiętajmy, że jest to wyłącznie chwyt reklamowy, ponieważ realizacja takiego audytu powinna trwać od kilkunastu do kilkudziesięciu godzin oraz być oparta na specjalistycznej wiedzy i doświadczeniu eksperta. Logicznym jest więc, że nikt nie będzie chciał się dzielić swoim “know-how” za darmo. Darmowe “audyty” to często automatycznie generowane przez różne narzędzia raporty, które w niektórych przypadkach faktycznie mogą nam dać pogląd na pewne czynniki, jednak nie warto traktować tego jako źródła wiedzy na temat kondycji swojej witryny.

Audyt SEO

.

Co to jest audyt SEO?

Audyt SEO to nic innego jak dokładna, skrupulatna oraz oparta na konkretnej wiedzy i doświadczeniu analiza strony. Dotyczy to zarówno aspektów technicznych witryny, jak i treści na niej się znajdujących. Audyt powinien mieć formę rozbudowanego dokumentu, w którym w poszczególnych punktach powinny być opisane odnalezione przez specjalistę błędy wraz z rekomendacjami ich poprawy. Błędy lub uwagi zamieszczane w audycie powinny dotyczyć elementów technicznych, jak i contentowych. Powinny być to elementy, których poprawa wpłynie pozytywnie na wyniki witryny w Google oraz nie wpłynie negatywnie na zaufanie użytkownika. Rekomendacje natomiast powinny być zbiorem pomysłów zaprezentowanych w taki sposób, by zarówno klient, jak i deweloper byli na ich podstawie w stanie wprowadzić potrzebne korekty.

Kiedy powinniśmy przeprowadzić audyt SEO?

Zasadniczo audyt SEO powinien być wykonywany na początku kampanii. Dzięki audytowi specjalista jest w stanie nie tylko przygotować dużą ilość rekomendacji poprawek na stronie, ale również dobrze poznać witrynę oraz branżę klienta. Nie jest to jednak jedyna sytuacja, w której warto wykonać audyt strony.

Dobrym nawykiem do przeprowadzania audytów SEO są kluczowe momenty działania strony. Mowa tutaj o wszelkiego rodzaju gwałtownych spadkach ruchu czy też widoczności. Analiza strony w takim momencie bardzo często może być kluczowa dla dalszych losów naszego projektu.

Kolejnym przykładem konieczności wykonania audytu jest migracja strony. Niezależnie czy jest to migracja pomiędzy różnymi domenami, czy przenosimy starą wersję strony na nowszą – audyt SEO pozwoli nam na zminimalizowanie ryzyka powstania spadków podczas i po tym procesie.

Kolejnym przypadkiem, kiedy audyt SEO będzie nam bardzo potrzebny, jest tzw. “dojście do ściany”. Czasem dochodzi do sytuacji, w której osiągnęliśmy pewien pułap wyników i nie jesteśmy w stanie pójść dalej. Warto więc wtedy jeszcze raz dokładnie przyjrzeć się witrynie i poszukać powodów, które mogą nas zatrzymywać.

Audyt SEO

Na jakie elementy warto zwrócić uwagę wykonując audyty SEO?

Audyt SEO powinien być podzielony na dwie podstawowe części. Pierwsza z nich to audyt techniczny strony, natomiast druga to szeroko pojęta analiza contentu. W przypadku analizowania części technicznej naszej strony warto posiłkować się różnego rodzaju narzędziami typu crawlery. Ich raporty pozwalają nam na nieco szersze spojrzenie na genezę niektórych błędów. W ramach audytu technicznego powinniśmy przeanalizować takie elementy jak:

  • prędkość ładowania strony,
  • linkowanie wewnętrzne,
  • błędy 4xx oraz inne statusy jak 3xx czy 5xx,
  • problemy z indeksacją, crawlowaniem,
  • problemy z dostępnością treści dla botów Google,
  • struktura adresów URL,
  • dane strukturalne,
  • dostosowanie do urządzeń mobilnych.

Drugą, równie ważną częścią każdego audytu SEO powinna być analiza treści znajdujących się na stronie. Chodzi tutaj w głównej mierze o:

  • analizę fraz kluczowych i dopasowanie treści do wybranych fraz,
  • rekomendacje rozbudowy strony o nowe treści i landingi,
  • treści kluczowych elementów: title, nagłówki, description, teksty alternatywne,
  • itp.

Warto również nieco mocniej pochylić się nad takimi kwestiami jak analiza profilu linkowania, czy analiza konkurencji. Wnioski z tych dwóch badań również pozwolą nam często na wyciągnięcie kluczowych i daleko idących wniosków mogących realnie wpłynąć na dalsze wyniki kampanii.

Jak audyty SEO wpływają na wyniki naszych działań? – Podsumowanie

Dzięki wykonaniu audytu, a następnie wdrożeniu w życie wszelkich wniosków i rekomendacji wynikających z tej analizy jesteśmy w stanie znacznie poprawić wyniki naszej kampanii. Przy obecnych wymogach Google oraz bardzo silnej w wielu branżach konkurencji nie  jesteśmy w stanie walczyć o topowe pozycje pozyskiwaniem samych backlinków. Kluczową rolę odgrywa obecnie optymalizacja strony, jej poprawność techniczna oraz optymalizacja zgodna z wytycznymi Google, a także oczekiwaniami użytkowników. Nie traktujmy więc audytu jedynie jako dodatkowego wydatku, lecz jako inwestycję, która z czasem z pewnością nam się zwróci z dużą nawiązką. Audyt SEO od DevaGroup daje właśnie taką możliwość. Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą.

Autor: Leszek Urban – SEO Specialist. W DevaGroup odpowiada za prowadzenie kampanii SEO, przeprowadzanie audytów, optymalizację stron internetowych klientów oraz ich weryfikację pod kątem najnowszych trendów. Prywatnie pasjonat motoryzacji, nowych technologii, muzyki oraz podróży.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.