Menu
  • Menu

    Adrian Malinowski – EXPO 2020 Dubai dopiero w 2021 roku

    O planach na EXPO 2020 Dubai, które ze względu na Covid-19 odbędzie się rok później – w 2021, opowiada Adrian Malinowski – powołany przez Radę Ministrów na Komisarza Generalnego Sekcji Polskiej Wystawy Światowej EXPO 2020 w Dubaju, za organizację której odpowiada specjalny Zespół w Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.

    Adrian Malinowski

    Panie Komisarzu, EXPO 2020 w Dubaju miało być pierwszą Wystawą Światową organizowaną w kraju arabskim dlatego organizatorzy szacowali, że odwiedzi ją nawet 18 milionów gości, którzy złożą 25 milionów wizyt. Szacunki te były jednak robione przed wybuchem pandemii, a Decyzją Biura Wystaw Światowych, ze względu na koronawirusa, wystawa odbędzie się rok później – między 1 października 2021 r. a 30 marca 2022 r.. Czy zatem dziś nadal te szacunki są tak optymistyczne, czy jednak przeważa obawa znacznego spadku odwiedzin?

    Adrian Malinowski – Zgodnie z ostatnimi informacjami, które zostały nam przekazane na spotkaniu oficjalnych uczestników (International Participants Meeting) – po raz pierwszy w formule zdalnej, organizatorzy dążą do utrzymania dotychczas zakładanej liczby gości. To ambitne zadanie, ale rozmach przygotowań i sposób podejścia do zapewnienia bezpieczeństwa uczestników podczas  Expo 2020 Dubai są imponujące. Choć szczegóły poznawać będziemy w kolejnych miesiącach, już teraz wiemy, że organizatorzy stawiają na najbardziej innowacyjne sposoby walki z rozprzestrzenianiem się pandemii, w tym wykorzystanie urządzeń typu wearable technology, nowe podejście do sposobu kolejkowania czy rekomendacje dla uczestników w zakresie tworzenia ekspozycji w pawilonach narodowych, w tym przede wszystkim doświadczeń dotykowych. Co więcej, organizatorzy dużą wagę przywiązują do budowania przekazu online, który będzie komplementarny do tego, który pojawi się w pawilonach tematycznych organizatora, a także w pawilonach uczestników. Możemy być pewni, że Expo 2020 Dubai zdefiniuje nową jakość organizowania wydarzeń stacjonarnych o charakterze globalnym, a Polska jako aktywny i wyróżniający się uczestnik Wystaw Światowych będzie ważnym ogniwem w procesie wyznaczania nowych standardów dla promocji gospodarczej i budowania wizerunku państw na arenie międzynarodowej.

    Do opowieści o Polsce tym razem zaproszonych zostało dotychczas 40 firm, a planowane są kolejne rekrutacje. Czy to dużo czy nadal mało, by dobrze przedstawić gospodarczo-kulturowy potencjał Polski?

    Adrian Malinowski – Dotychczas przeprowadziliśmy dwie edycje programu partnerskiego – to inicjatywa realnego zaangażowania firm w budowanie przekazu o Polsce podczas Expo 2020 Dubai, która jest pierwszym tego typu działaniem w historii udziału Polski w Wystawie Światowej Expo. Na lata 2020-2021 planujemy kolejne edycje programu. Warto jednak zaznaczyć, że program partnerski to tylko część naszej oferty dla przedsiębiorców, którą tworzymy z myślą o realizacji głównego celu udziału Polski w Expo 2020 Dubai, którym jest wsparcie polskiego biznesu w nawiązywaniu trwałych relacji z partnerami z Bliskiego Wschodu. O polskich firmach i potencjale kluczowych dla naszych relacji branż gospodarki będziemy opowiadać również w ramach ekspozycji stałej w Pawilonie Polski, który zresztą jest realizowany przez polskie konsorcjum i będzie wyposażony w większości w produkty i sprzęty pochodzące z Polski.

    Zakwalifikowane zostały firmy w charakterze Partnerów-Sponsorów Wydarzeń, Partnerów Wyposażenia Pawilonu Polski, oraz Partnerów Wydarzeń Branżowych. Czy mógłby pan wymienić kilka w każdej kategorii i określić według jakiego klucza dokonywaliście naboru?

    Adrian Malinowski – Jesteśmy na etapie negocjowania i podpisywania umów z naszymi partnerami i mamy nadzieję już niebawem przedstawić ich szerokie grono. Do programu zapraszaliśmy wszystkie firmy, które w nawiązaniu relacji z partnerami w ZEA widziały szansę dla swojego biznesu, a profil ich działalności wpisywał się w założenia udziału Polski w Wystawie Światowej Expo 2020 Dubai. W zależności od rodzaju partnerstwa – wyposażenie, wydarzenie, pawilon – aplikacje ocenialiśmy również pod kątem naszego zapotrzebowania na konkretny rodzaj produktu/usługi.

    Co Pan, jako Komisarz Generalny Sekcji Polskiej Wystawy Światowej EXPO 2020 w Dubaju może już dziś prognozować polskim firmom w kontekście ich ewentualnej ekspansji na rynki Bliskiego Wschodu?

    Adrian Malinowski – Realizując przygotowania Polski do Expo 2020 Dubai, zidentyfikowaliśmy branże priorytetowe, które mają największy potencjał rozwoju na Bliskim Wschodzie. Są wśród nich m.in. biotechnologia i farmaceutyka, energetyka, ochrona środowiska, budownictwo, jachty i łodzie, branża meblarska, kosmetyczna, spożywcza, jeździectwo i hodowla koni czy usługi prozdrowotne. Warto zwrócić uwagę również na branżę informatyczną, która ma niespotykaną dotąd szansę rozwoju na Bliskim Wschodzie – pandemia COVID-19 sprzyja wysokiemu popytowi na rozwiązania B2B i B2C. W Zjednoczonych Emiratach Arabskich można zaobserwować wyścig miejscowych firm B2B i B2C wykorzystujących rozwiązania IT do obsługi swoich klientów i rozszerzania oferty czy kanałów dystrybucji. Reklama, marketing i sprzedaż w dużej mierze przeniosły się do sieci, dlatego polskie firmy z tego obszaru namawiam do wykorzystania tej okazji. Dubaj jest uważany za „bramę Bliskiego Wschodu”, skąd można organicznie rozwijać się na ościenne rynki, z których Arabia Saudyjska jest tym największym (blisko 29 milionów mieszkańców).

    Na jakie szczególnie korzyści gospodarcze mogą oni liczyć dzięki inicjatywom jakie zamierzacie przedsiębrać podczas Expo 2020 w roku 2021?

    Adrian Malinowski – W tym roku, w związku z pandemią COVID-19 i wydłużeniem czasu realizacji projektu, pracowaliśmy intensywnie nad poszerzeniem programu gospodarczego, co znalazło swoje odzwierciedlenie w aktualizowanej Koncepcji Programowej udziału Polski w Wystawie Światowej Expo 2020 Dubai. Wśród naszych działań są m.in. programy kompleksowego wsparcia przedsiębiorców w działalności eksportowej (Polskie Mosty Technologiczne, Go to Brand), cykl webinariów, e-sklep dla polskich producentów, możliwość organizacji spotkań biznesowych w Pawilonie Polski czy duże wydarzenia o charakterze gospodarczym, jak np. Komisja Polska-ZEA ds. Współpracy Gospodarczej wraz z konferencją gospodarczą dla przedsiębiorców czy Forum Gospodarcze Polska-ZEA, które będzie częścią obchodów Dnia Polski. Podsumowując, oferujemy wsparcie finansowe, organizacyjne, a także dostęp do know-how, a w naszej ofercie znajdują się zarówno złożone programy wsparcia, jak i proste inicjatywy, które pomogą przedsiębiorcom wykorzystać kontekst Expo 2020 Dubai do realizacji ich celów biznesowych.

    Expo w Dubaju zbiega się z obchodami 50-lecia założenia Emiratów Arabskich, czy to dlatego do polskiego pawilonu zaproszony został Dom Emisyjny Manuscriptum, butikowa oficyna wydawnicza, która za sprawą wydanej 2 lata temu faksymile manuskryptu Emira Wacława Rzewuskiego „Sur les Chevaux Orientaux et Provenants des Races Orientales”, będącego niezwykłą encyklopedią wiedzy o kulturze tamtego regionu z czasów Beduinów, tradycjach i przede wszystkim historii hodowli koni czystej krwi arabskiej, stała się w tamtym regionie tak bardzo rozpoznawalną polską marką ?

    Adrian Malinowski – Dobrą tradycją udziału Polski w Wystawach Światowych jest szukanie i promocja wątków, postaci, symboli, które łączą Polskę z krajem, w którym odbywa się wydarzenie. To wyraz szacunku wobec Organizatorów Wystawy, a jednocześnie unikalna okazja wzmocnienia przekazu o bogatej i ważnej obecności Polski i Polaków w życiu i historii innych krajów. Tym razem stawiamy na postacie ważnych Polaków, którzy mieli wpływ na historię, rozwój krajów arabskich. Wśród nich jest Wacław Seweryn Rzewuski. Dzieło Manuscriptum wspaniale zatem wpisuje się w nasze plany. Szerokim echem w ZEA odbiła się promocja dzieła podczas Międzynarodowych Targów Książki w Abu Dhabi – wiemy, że podbiło ono serca gości wystawy, odkryli w nim bowiem zaskakującą wiedzę na temat swej ziemi i historii rodów. Expo 2020 jest zatem najlepszą okazją, by promować kolejnego Polaka w 200-setną rocznicę jego podróży do Świata Arabskiego oraz w związku z jubileuszem 50-lecia istnienia Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Jestem przekonany, że temat ten zainteresuje i zaskoczy nie tylko gości z krajów arabskich.

    Wydawcy wielokrotnie gościli już z manuskryptem na dworach tamtejszych książąt, szejków, czy prominentów…czy ich obecność w polskim pawilonie nie będzie bardziej promowała kultury Emiratów niż Polski?

    Adrian Malinowski – Jednym z motywów przewodnich naszego pawilonu będzie polska gościnność. Chcemy mówić o związkach Polski ze światem, szczególnie podkreślając te wątki, które łączą nasz kraj ze światem arabskim oraz gospodarzem Wystawy Światowej. To nie tylko nasz ukłon w stronę organizatorów, ale również okazja do tego, by poprzez proste i wymowne skojarzenia zbudować wśród lokalnych odbiorców świadomość istnienia Polski i jej potencjału – kulturalnego, gospodarczego i ludzkiego.

    Jaki jest dziś wizerunek Polski jako uczestnika Wystaw Światowych i jak chcecie zaprezentować Polskę, by pozostała w pamięci zwiedzających na dłużej niż tylko do czasu odwiedzenia kolejnego pawilonu?

    Adrian Malinowski – Polska od wielu lat jest aktywnym uczestnikiem Wystaw Światowych. Hasło Polskiego Pawilonu łączy motyw ludzkiego potencjału oraz rekomendowane przez organizatorów tematy: zrównoważony rozwój i mobilność.  W Dubaju zaprezentujemy Polskę jako kraj, którego głównym zasobem są ludzie – kreatywni, pracowici, wykształceni, pełni energii i sprytu, umiejący stawiać czoła nowym wyzwaniom, wyznaczający trendy. Kreatywność prezentujemy jako polską cechę – wartość, będącą źródłem sukcesu na każdej płaszczyźnie: gospodarczej, naukowej, kulturalnej, społecznej. Ekspozycja będzie uniwersalnym przekazem o Polsce – zbiorem opowieści wyróżniających Polskę i Polaków – naszą gospodarkę, kulturę i wybitne osobistości. Twórcy ekspozycji zakładają, że każde doświadczenie, interakcja czy obcowanie z treściami w ramach Pawilonu powinno być okazją do przedstawienia, jak inspiracje pochodzące z natury, ale i jej bogactwo, dzięki ludzkiej kreatywności i zdolności do współpracy, prowadzi do powstania konkretnych produktów, przekładających się następnie na sukces gospodarczy i ekspansję międzynarodową. Treści realizujące hasło przewodnie w podziale na ścieżki tematyczne będą zawarte w kilkuset materiałach multimedialnych, które ułożą się w spójną, narracyjną całość.

    Paradoksalnie temat przewodni EXPO 2020 pod hasłem „Łącząc umysły, tworzymy przyszłość”, zakładał zbliżenie narodów i ludzi poprzez współpracę, przy podkreśleniu złożoności wyzwań dzisiejszego świata, których nie sposób rozwiązać w izolacji! Pandemia COVID-19 zaskoczyła wszystkich i niejako narzuciła konieczność takiego właśnie podejścia do spraw globalnych interesów. Czy dziś słowo IZOLACJA zmieni optykę na współpracę gospodarczą, a szczególnie turystyczną?

    Adrian Malinowski – Rzeczywiście, w świetle pandemii COVID-19 hasło przewodnie Expo 2020 Dubai staje się niezwykle wymowne i nabiera nowego sensu. Organizatorzy podkreślają jednak znaczenie współpracy międzynarodowej dla kształtowania nowych wzorów zachowań społecznych, a także utrzymania dynamiki relacji gospodarczych pomiędzy Bliskim Wchodem a innymi częściami świata. Wciąż jednak wskazują na potrzebę kontynuowania międzynarodowej dyskusji w wielu obszarach, również poza pandemią COVID-19 (choć ona stanowi teraz dla wszystkich tematów naturalny kontekst): zmiany klimatu, zdrowie, nierówności społeczne, ochrona środowiska. Zmieniają się jedynie sposoby dyskusji, ale nie jej zakres. Nie mówimy więc o izolacji, a o nowych standardach współpracy – zarówno tej gospodarczej, jak i turystycznej, które Expo 2020 Dubai ma szansę wyznaczać.

    Na kiedy został zaplanowany Dzień Polski na Wystawie Światowej EXPO 2020 w Dubaju i czy już wiadomo jest kto z przedstawicieli państwowych Emiratów i Polski potwierdził obecność podczas otwarcia?

    Adrian Malinowski – Dzień Polski został zaplanowany na 7 grudnia 2021 roku. Na to wydarzenie zaprosiliśmy przedstawicieli najwyższych władz państwowych, jednak ze względu na to, iż to jeszcze odległy termin, na razie trudno mówić o szczegółach. Jesteśmy jednak pewni, że ranga wydarzenia będzie ogromna, co podkreśla jego umiejscowienie w kalendarzu – nasz dzień narodowy odbędzie się podczas Golden Jubilee Week – Tygodnia Złotego Jubileuszu, który Zjednoczone Emiraty Arabskie będą świętować na Expo 2020 Dubai między 4 a 11 grudnia. Wydaje się, że dla naszych relacji dyplomatycznych i gospodarczych nie mogliśmy wymarzyć sobie lepszego kontekstu świętowania najważniejszego dla nas dnia na najbliższej Wystawie Światowej. Zapraszamy do Dubaju!


    Materiał powstał w wyniku współpracy Zespołu Expo 2020 Dubai w Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu oraz Domu Emisyjnego Manuscriptum – butikowej oficyny wydawniczej, która wydała faksymile manuskryptu Wacława Rzewuskiego „Sur les Chevaux Orientaux et Provenants des Races Orientales” będącego bezcennym zabytkiem piśmiennictwa Arabia Felicita.

     

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany.