Menu
  • Menu

    Fotografia inwestycji – czyli jak obraz nakręca sprzedaż

    fotografia inwestycjiWśród różnych rodzajów fotografii, do których zaliczamy między innymi fotografię portretową, okolicznościową czy krajobrazową, możemy wyróżnić również fotografię inwestycji.

    W największym skrócie, jak sama nazwa wskazuje, będzie wiązała się ona z właściwą prezentacją danej inwestycji – i nie ma co ukrywać, że najczęściej chodzić tu będzie o nieruchomości, z tego względu używa się również wymiennie nazwy fotografia architektury czy fotografia wnętrz (w zależności co jest przedmiotem naszego zainteresowania).

    W jaki więc sposób zrobić dobrą fotografię inwestycji? Czy jest ona w ogóle konieczna? Jak fotografia inwestycji – a dokładniej rzecz biorąc: jej jakość – przekładać się będzie na wyniki sprzedaży? Czy fotografia inwestycji to nie to samo co fotografia produktowa? Przyjrzyjmy się z bliska tym kilku ciekawym kwestiom.

    Fotografia – patrzenie czy czucie?

    Znany brytyjski fotoreporter, specjalizujący się głownie w reportażach wojennych i społecznych, ale także fotografii pejzażowej, powiedział: „Fotografia nie jest związana z patrzeniem, lecz z czuciem. Jeżeli nie czujesz nic w tym, na co patrzysz, nigdy nie uda ci się sprawić, aby ludzie patrząc na twoje zdjęcia, cokolwiek odczuwali”. W zdaniu tym – można by powiedzieć – kryje się cała tajemnica dobrego zdjęcia.

    Oczywiście, wizytówką dobrego fotografa jest odpowiednio wykształcony warsztat, jednak prawdziwego artystę będzie charakteryzowało właśnie to, że w zamykanie rzeczywistości na – używając nieco anachronicznego pojęcia – fotograficznej kliszy wkłada całą duszę. Potrafi wydobyć z fotografowanego przedmiotu coś więcej, niż przypadkowy użytkownik aparatu. Dotyczy to wszystkich rodzajów fotografii, w tym również fotografii inwestycji. Być może specjalnie w niej, bo wydobyć odpowiedni klimat i uchwycić go na zdjęciu, kiedy idzie o z pozoru martwą architekturę, wcale nie jest łatwo.

    Fotografia inwestycji – czyli czego?

    Jak zaznaczyliśmy na samym początku, cała definicja fotografii inwestycji zasadza się w samej nazwie. Z fotografią inwestycji spotykamy się najczęściej w tych sytuacjach, gdzie w grę wchodzi sprzedaż lub wynajem mieszkania. Dobra fotografia architektury powinna charakteryzować się przede wszystkim dobrym ustawieniem aparatu, na statywie z włączonym trybem samowyzwalacza oraz, w miarę możliwości sprzętu, włączeniem dodatkowej siatki pionów i poziomów, które pozwolą dobrze uchwycić w kadrze.

    Przykładowe zdjęcia inwestycji, których elementy i kolorystyka współgra ze sobą, przyciągając zainteresowanie klienta, zaprezentowane są na przykład w galerii na stronie http://flash-group.pl/2015/03/mieszkanie-pokazowe-w-inwestycji-chilli-city-fotografia-architektury/.

    Co daje fotografia inwestycji?

    Fotografia jest wizytówką każdej inwestycji. Każdy, kto szuka noclegu w hotelu, dobrej restauracji czy mieszkania do wynajęcia, będzie w pierwszej kolejności polegał na obrazie, dopiero w drugiej na opisie. Potwierdzają to badania naukowe, które tym samym przyznają szczególne miejsce fotografii w marketingu i reklamie, a także w przypadku prezentacji inwestycji. Jak bowiem można przeczytać na stronie „Poradnik Przedsiębiorcy”:

    Według naukowców, nasz mózg przetwarza informację wizualną 60 tys. razy szybciej niż informację tekstową. Ponadto, treść wizualna stanowi aż 90% wszystkich informacji, które odbiera ludzki mózg. Nie jest zatem łatwo stworzyć taką informację wizualną, która na dłużej pozostanie w pamięci odbiorcy. Najogólniej twierdząc, musi ona być wyrazista – zarówno z uwagi na wykorzystanie kolorów, jak i tematykę. Pojawiający się w tekście obraz ma za zadanie przerwać jego monotonię.

    Fotografia produktowa a fotografia inwestycji

    Ktoś może zauważyć, że fotografia inwestycji jest w zasadzie rodzajem fotografii produktowej – wszak w jednym i drugim przypadku chodzi o to, aby przyciągnąć uwagę klienta dobrym, profesjonalnym zdjęciem produktu, po który ostatecznie zdecyduje się sięgnąć. Nie do końca jednak. Fotografia produktowa będzie charakteryzować się statycznością. W jakim sensie? Fotografowany – oczywiście umiejętnie – przedmiot może być co prawda pokazany z różnych perspektyw (obecnie coraz popularniejsze są przecież zdjęcia 360 stopni), jednak cały czas będzie to ten sam przedmiot.

    Fotografia inwestycji może po pierwsze ukazywać proces (jak w przypadku powstawania nieruchomości lub prezentacji mieszkania przed zmianami i po zmianach, potęgując efekt świeżości), więc jest rozciągnięta w czasie (w tym sensie: dynamiczna, zmieniająca się), po drugie zaś – w przypadku prezentacji mieszkania – fotograf musi przełożyć poszczególne części (pomieszczenia) na spójną całość (mieszkanie). Przyjmując tę perspektywę widzimy, że fotografia inwestycji może spełniać w zasadzie podobną rolę do fotografii produktowej, jednak w istocie w dużym stopniu się od siebie różnią. Można by nawet zaryzykować tezę, że fotografia inwestycji jest niejako przedłużeniem fotografii produktowej, rozszerzeniem jej definicji.

    Profesjonalnym okiem

    Fotografia inwestycji, jak każda specjalizacja w zakresie fotografii, wymaga wprawnego oka i doświadczenia profesjonalnego fotografa. Odpowiednie ustawienie kadru, większy lub mniejszy zoom, gra światłem, cieniem, kolorami i tak dalej – od wszystkich tych elementów zależy, czy wykonane zdjęcie będzie w stanie przykuć uwagę klienta na dłużej niż kilka sekund. W przypadku fotografii inwestycji, kiedy – dajmy na to – próbujemy ukazać na zdjęciach mieszkanie, trzeba pamiętać o możliwe szerokiej jego prezentacji, pokazać go „z każdego kąta”. Pytanie: jak uchwycić jak najwięcej, jednocześnie nie przeładowując obrazu? – powinno stale towarzyszyć fotografowi.

    W fotografii inwestycji ważna jest również metamorfoza, zarówno w przypadku fotografii architektury zewnętrznej, jak i wspomnianych mieszkań. Najlepiej wykonać identyczne kadry, przed metamorfozą i po niej, z dokładnie tego samego miejsca. Koncentrujemy się na nowych elementach i rozwiązaniach – radzi autorka bloga Designyourlife.pl. Dobrze zrobione zdjęcie (ale też odpowiednia aranżacja) może pokazać klientowi potencjał organizacyjny danego pomieszczenia.

    Jedno wydaje się być pewne – bez dobrej fotografii ciężko dziś o skuteczną prezentację inwestycji. Zdjęcie stało się jej nieodłączną częścią.


    Źródła:

    l Flash Group, Mieszkanie pokazowe w inwestycji Chilli City, http://flash-group.pl/2015/03/mieszkanie-pokazowe-w-inwestycji-chilli-city-fotografia-architektury/ (dostęp: 17.03.2019)

    l M. Banaś, Tajniki fotografii produktowej, http://archiwum.pdf.edu.pl/text-tajniki-fotografii-produktowej–1592 (dostęp: 17.03.2019)

    l Fotografia wnętrz, https://designyourlife.pl/fotografia/fotografia-wnetrz-jak-robic-dobre-zdjecia-wnetrz/ (dostęp: 17.03.2019)

    l Znaczenie zdjęć w marketingu – jakie obrazy najłatwiej zwracają uwagę?, https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-znaczenie-zdjec-w-marketingu-jakie-obrazy-najlatwiej-zwracaja-uwage (dostęp: 17.03.2019)

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *