Menu
Menu

Źródła i zastosowanie napędu pneumatycznego

napęd pneumatycznySprężone powietrze w systemach pneumatycznych może pełnić dwojaką rolę. W przypadku gdy jego podstawową funkcją jest przenoszenie informacji, mówimy o pneumatycznym sterowaniu mechanizmów maszyn i urządzeń.

Jeśli jednak sprężone powietrze w systemie pełni rolę czynnika roboczego, wówczas mamy do czynienia z klasycznym napędem pneumatycznym.

Różnice pomiędzy sterowaniem i napędem pneumatycznym

Sterowanie pneumatyczne jest techniką oddziaływania na poszczególne parametry układu w taki sposób, aby cały system ściśle wykonywał zadane mu polecenia. Sterowanie to odbywa się przy użyciu sprężonego powietrza, które pełni w tym przypadku ściśle określoną rolę nośnika informacji. Cały ten proces w sposób bardziej dokładny można by określić jako sterowanie ciśnieniem otrzymywanym dzięki wpompowaniu w przewody sterowania sprężonego powietrza.

W odróżnieniu od sterowania pneumatycznego – wyjaśnia ekspert firmy Air-Com Pneumatyka-Automatyka – napęd pneumatyczny odpowiada nie za przekazywanie informacji, ale za wprawianie określonych mechanizmów w ruch. Maszyny i urządzenia tworzące system pneumatyczny dzięki energii sprężonego powietrza lub innego gazu mogą wykonywać zadaną im pracę”.

Podstawowy czynnik roboczy napędu pneumatycznego

Najczęściej stosowanym nośnikiem energii (określanym również mianem czynnika roboczego lub czynnika obiegowego) w systemach z napędem pneumatycznym jest – jak to już zostało powiedziane – sprężone powietrze. Tak powszechne wykorzystanie sprężonego powietrza wynika m. in. z tego, iż jest to mieszanina gazów, która:

  • jest dostępna niemalże bez żadnych ograniczeń,
  • zapewnia uzyskiwanie dużych zakresów ciśnień i natężeń przepływu,
  • w układach pneumatycznych umożliwia swobodne wytwarzania nad- i podciśnienia,
  • umożliwia budowę nieskomplikowanych instalacji,
  • daje wysoką gwarancję bezpieczeństwa, czystości i szybkości działania.

Praktycznie jedyną istotną wadą sprężonego powietrza pozostaje fakt, iż ta mieszanina gazów charakteryzuje się dość dużą ściśliwością, przez co poszczególne, napędzane nim mechanizmy mają spore trudności z wykonywaniem powolnych i szczególnie płynnych ruchów.

Wytwarzanie i magazynowanie sprężonego powietrza

Do wytwarzania sprężonego powietrza napędzającego zarówno pojedyncze urządzenia, jak i całe układy, stosuje się sprężarki, zwane również kompresorami. W zależności od potrzeb systemu, sprężone powietrze wytwarza się w pojedynczych sprężarkach lub w kilku połączonych ze sobą kompresorach, które w takim zestawieniu noszą nazwę stacji.

Wprawdzie systemy pneumatyczne napędzane sprężonym powietrzem mogą być bardzo skomplikowane i rozbudowane, jednak posiadają również dość istotne ograniczenia. Jednym z takich ograniczeń jest ich długość. Ze względu na spadki ciśnienia w instalacji wraz z odległością od wytwarzającego je urządzenia, sprężone powietrze przesyłane jest na nie więcej niż 1000 m. Powyżej tej odległości sprężone powietrze traci na swojej efektywności na tyle, iż nie nadaje się do zastosowania w roli napędu.

Aby urządzeniom zasilanym napędem pneumatycznym zapewnić stałe zasilanie i płynne działanie, stosuje się zbiorniki magazynujące sprężone powietrze. I tu również, w zależności od potrzeb, mogą to być pojedyncze zbiorniki ruchome lub zbiorniki stałe. Te ostatnie mogą występować także w większej liczbie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.