Menu

Menu

W Gdańsku zaprezentowano drugą na świecie lokomotywę na wodór

Pesa Bydgoszcz wyprodukowała prototyp lokomotywy z napędem wodorowym, będący drugim – po chińskim − tego typu pojazdem na świecie. Pokaz miał miejsce w Gdańsku podczas 14. Międzynarodowych Targów Kolejowych Trako.

Prace nad projektem lokomotywy z napędem wodorowym trwały 2 lata. Podczas prezentacji wodorowej lokomotywy minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podkreślał wartość polskiej innowacyjnej myśli inżynieryjnej. − Polska kolej się zmienia. Z jednej strony szeroki program taborowy, dający nadzieję na nowoczesne pociągi i wyremontowane wagony i składy – i to się już dzieje. Z drugiej strony, innowacje i rozwój. Na Zielony Ład Komisji Europejskiej polscy inżynierowie odpowiadają konkretem − mówił.

Pesa nie mówi ostatniego słowa

Paweł Borys, prezes Polskiego Fundusz Rozwoju, podkreślił, że kierowana przez niego instytucja 3 lata temu stała się inwestorem w Pesie Bydgoszcz. − Widzieliśmy w niej duży potencjał rozwoju. Od początku zależało nam na zapewnieniu Pesie stabilnego, długoterminowego wsparcia kapitałowego, ale też przede wszystkim na tym, aby była to firma innowacyjna i nowoczesna. Udało się stworzyć unikalny produkt, obiecujemy, że to nie wszystko – zapewniał.

Prototyp lokomotywy wodorowej – czas na testy

Zaprezentowany w Gdańsku produkt Pesy Bydgoszcz to lokomotywa zeroemisyjna napędzana ogniwem wodorowym i baterią. − Lokomotywa będzie przeznaczona do testów, najpierw u nas w firmie, później na torze próbnym w Żmigrodzie i oczywiście u naszego docelowego partnera PKN Orlen, na torach w Płocku. Nasza lokomotywa jest absolutnym liderem w Europie – powiedział Krzysztof Zdziarski, prezes Pesy Bydgoszcz. Dodał, że jest to lokomotywa manewrowa, która może obsługiwać pojazdy w portach, w fabryce, na innych bocznicach. − Lokomotywa szlakowa powstanie w drugiej kolejności, dlatego że wodór ze swoją bardzo niską masą cząsteczkową potrzebuje dużych zbiorników, więc tu dużą rolę odgrywać będzie częstość tankowania – tłumaczył Zdziarski.

4-osiową lokomotywę wodorową Pesy wyposażono w silniki trakcyjne o mocy 4 x 180 kW. W pojeździe zastosowano zbiorniki wodoru – 175 kg. Kluczową rolę odgrywają też baterie trakcyjne typu LTO 167,6 kWh i ogniwa o mocy 2 x 85 kW.

Źródło informacji: PAP

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.