Menu
  • Menu

    Tworzenie raportów za pomocą tabeli przestawnych w Excelu

    Tabele przestawne to jedno z wielu zaawansowanych narzędzi programu Excel. Umożliwia analizowanie wprowadzonych danych, wykonywanie obliczeń oraz tworzenie podsumowań, wyświetleń wzorców i uzyskiwania obrazowania trendów. A wszystko to bez zaburzania organizacji arkusza.

    Tabele przestawne

    Zaawansowane metody użycia tabel przestawnych

    Tabela przestawna wykorzystywana jest do analizy dużej ilości danych, które można przemieszczać, grupować czy sumować. Poszczególne dane, zgodnie z preferencjami, można łatwo przestawić dołączając do kolejnych tabel i w ten sposób tworzyć nowe kategorie wyników. Każda z tabel pokazana w pełnym oknie ekranu, bez względu na ilość znaków, jest doskonale widoczna i czytelna.

    Raporty w tabeli przestawnej umożliwiają sumowanie wartości wyłącznie dla wskazanych grup danych, obliczanie wskaźników statystycznych, obliczanie średnich wartości czy poszukiwanie najmniejszych i największych liczb dla danej grupy danych.

    Ważną funkcją generującą dane jest rekonfiguracja schematu ich prezentowania w arkuszu. W kilka sekund otrzymuje się całkowicie odmienne od poprzednich zestawienie z zastosowaniem tych samych danych, ale w zupełnie nowej konfiguracji tworzonej na podstawie nowego polecenia. Jak to zrobić?

    Tabele przestawne

    1. W obszarze Tabela/zakres sprawdź zakres komórek.
    2. W obszarze Wybierz, gdzie chcesz umieścić raport w formie tabeli przestawnej zaznacz pozycję Nowy arkusz, aby umieścić tabelę przestawną w nowym arkuszu. Możesz również zaznaczyć pozycję Istniejący arkusz, a następnie wybrać lokalizację wyświetlania tabeli przestawnej.
    3. Wybierz przycisk OK.

    Tabele przestawne a różne grupy danych

    Tabele przestawne umożliwiają również porównywanie danych znajdujących się w różnych grupach danych. W prosty i schematyczny sposób można dokonać obliczeń ich stosunku względem siebie, różnic oraz zastosować wiele innych wskaźników porównania.

    Ważnym elementem raportowania jest też kontrola danych źródłowych i znajdowanie ewentualnych błędów, jakie mogły pojawić się w trakcie wprowadzania danych. Agregacja sumowania z kolei umożliwia przeglądanie danych w możliwie najwygodniejszy dla oka sposób.

    Raporty w tabeli przestawnej – poznaj zalety użycia

    Tabele przestawne to doskonałe narzędzie służące do tworzenia raportów oraz wykresów wyników. Schematyczne obrazowanie umożliwia w niezwykle syntetyczny sposób przekazanie najważniejszych informacji, bez powielania samej tabeli przestawnej do nowych arkuszy czy niezależnych komórek.

    Tabele przestawne

    Tabelę przestawną można użyć w roli raportu, w czym dodatkowo pomogą wykresy przestawne, czyli graficzny zapis danych znajdujących się w tabelach. Prezentacje graficzne posiadają dodatkowy walor lepszej czytelności i zwykle są łatwiej przyswajane przez odbiorców.

    Gdzie można nauczyć się Excela?

    Aby poznać tajniki programu Excela najprościej jest wziąć udział w szkoleniu, który odbywa się w miejscu zamieszkania. Można również uczestniczyć w kursach online. Jedną z zalet stosowania programu jest możliwość wykorzystywania go na różnych poziomach, przy czym każdy usprawni i ułatwi pracę.

    Kurs o najwyższym stopni zaawansowania, czyli kurs Excel zaawansowany od Edukey.pl  przeznaczony jest już dla osób, dla których arkusze Excela są stałym narzędziem pracy. Warto jednak poznać możliwości programu nawet te ograniczone, by móc zastosować je dla własnych potrzeb, choćby domowych lub we własnym biznesie. Tworzenie własnych baz danych, zbieranie informacji, kopiowanie danych, tworzenie budżetu, kredytowanie, etc to tylko kilka ze sposobów wykorzystania Excela w domu lub biznesie.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *