TRANEXPO – XIV Międzynarodowe Targi Transportu Zbiorowego
XIV Międzynarodowe Targi Transportu Zbiorowego TRANEXPO odbyły się w dniach 23 – 25 października 2018 roku w Targach Kielce. Motywem przewodnim tegorocznej imprezy był transport elektryczny. TRANEXPO odbywa się co 2 lata i skupia największe firmy działające w branży. Współorganizatorem jest Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej. W tym roku nie zabrakło największych producentów autobusów, wozów technicznych, narzędzi oraz urządzeń dla komunikacji miejskiej.
Aż 155 wystawców zaprezentowało swoją ofertę na powierzchni 10 tysięcy metrów kwadratowych. Premiery lub autobusy koncepcyjne pokazały między innymi firmy takie jak: Solaris, Volvo, Isuzu, AUTOMET oraz Mercedes. TRANEXPO stanowi największą w Europie Środkowo-Wschodniej imprezę targową poświęconą transportowi zbiorowemu.
Wśród pojazdów o napędzie alternatywnym znalazły się 3 autobusy marki Solaris. Nowością był Solaris Urbino 12 LE lite hybryd. Można było zobaczyć również znane już modele: Solaris Urbino 12 electric a także Solaris Urbino 12 hybryd. Oba jednak przedstawiono w zmodernizowanej wersji.
Swój nowy autobus przedstawiła również firma AUTOMET z Sanoka. Znany dotychczas z wytwarzania minibusów opartych na nadwoziach dostawczych mercedesów AUTOMET pod koniec ubiegłego roku wprowadził na rynek własną konstrukcję, którą teraz zaprezentował na TRANEXPO w Kielcach. Mały autobus opracowany przez polskich projektantów również napędzany jest energią elektryczną.
Ciekawostką była również konstrukcja odradzającej się w ostatnich latach firmy Ursus. Obecność nowych polskich produktów świadczy o stałym rozwoju polskich przedsiębiorstw motoryzacyjnych.
Isuzu przywiózł natomiast na targi niskopodłogowy autobus typu mini Isuzu NovoCiti Life. Pojazd z obniżaną podłogą zapewnia łatwy dostęp osobom niepełnosprawnym i starszym.
Targi Transportu Zbiorowego TRANEXPO okazją do zobaczenia pojazdów zabytkowych
W Kielcach zaprezentowano także kolekcję najstarszych w Polsce autobusów. Każdy z nich został pieczołowicie odrestaurowany i pozostaje całkowicie sprawny technicznie. Najstarszym prezentowanym pojazdem był Durant Rugby z 1929 roku wykorzystywany w latach trzydziestych XX wieku przez komunikację miejską w Krakowie. Niemal cudem Durant Rugby dotrwał do naszych czasów. Udało mu się przetrwać II wojnę światową, ponieważ został ukryty w stodole pod sianem.
Z czasów powojennych pochodzi Chausson AH48 wyprodukowany w roku 1950. Te importowane z Francji autobusy stanowiły podstawowy pojazd warszawskiej komunikacji miejskiej w latach pięćdziesiątych XX wieku. Zaprezentowany egzemplarz nie był jednak eksploatowany w Polsce. Znajdował się na wyposażeniu francuskiej armii. W roku 2007 odkupił go Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej.
Całkowicie polską konstrukcję stanowił natomiast przywieziony na TRANEXPO autobus San H01-B wyprodukowany w 1959 roku. Te wytwarzane w Sanoku pojazdy – ze względu na niską jakość – znikły szybko z zasobów komunikacji miejskiej. Pokazywany egzemplarz przetrwał do dziś, ponieważ wykorzystywano go jako element zabudowy lotniska w Krośnie.
Autor: Wojciech Ostrowski
Dodaj komentarz