Menu
  • Menu

    Rynek prasy – od stycznia 2020 znikną znane magazyny

    Rynek prasyRynek prasy w Polsce robi się ciasny. Problemy dotykają nie tylko drobnych wydawców. Od stycznia 2020 roku znikną z polskiego rynku niegdyś kultowe tytuły. Jak pisze “Business Insider”, spółka Marquard Media Polska wstrzymuje wydawanie na terenie Polski wszystkich swoich tytułów papierowych: „Playboy”, „CKM”, „Cosmopolitan”, „Joy”, „Harper’s Bazaar” oraz „Esquire”. Ponieważ spółka zamierza zmienić swój profil, pracę straci 70 procent dotychczasowej załogi. Powstaną jednak nowe etaty.

    Jak powiedział cytowany przez “Business Insider” Bijan Khezri, prezes Marquard Media Polska, firma chce lepiej wykorzystać swoje zasoby. Zatem wspomniane wyżej tytuły w grudniu po raz ostatni ukażą się na polskim rynku.

    Wydawnictwo rezygnuje z ich wydawania z powodu niewielkiej skali działania, bardzo konkurencyjnego rynku i dużej zależności od tytułów wydawanych na licencji. Firma pozostawi sobie serwisy internetowe i będzie rozwijać m.in. aplikacje shoppingowi – pisze “Business Insider”.

    Marquard Media Polska jest polskim oddziałem szwedzkiego koncernu wydawniczego. Wydaje on w naszym kraju 6 magazynów: „Cosmopolitan”, „Joy”, „Harper’s Bazaar”, „Playboy”, „CKM” oraz „Esquire”. Najwcześniej pojawiła się u nas polska edycja „Playboya”. Jej pierwszy numer ukazał się już w 1992 roku i był wtedy jednym z symboli wyjścia z komunizmu i otwarcia na Zachód.

    Wszystkie zamykane obecnie tytuły – poza CKM – ukazują się w ramach licencji. Od stycznia 2020 roku Marquard Media Polska przestanie całkowicie zajmować się wydawaniem czasopism papierowych. Prace nad zmianą modelu wydawniczego spółki trwają już od 2017 roku. W ich wyniku polski rynek prasy pozbawiony zostanie kilku kultowych niegdyś magazynów.

    Rynek prasy za ciasny dla istniejących tytułów

    Jak pisze “Business Insider”, decyzje o zamknięciu tytułów podjął zarząd, realizując nową strategię Bijana Khezriego. W rozmowie z gazetą prezes stwierdził, że nie powiodła się próba wykorzystania popularnych tytułów do celów marketingowych. Wynikło to między innymi z ograniczeń, jakie nakładały na wydawcę umowy licencyjne.

    Jak powiedział: Polski rynek magazynów drukowanych staje się coraz bardziej konkurencyjny, jest coraz mniej pieniędzy na reklamę w prasie i ceny idą w dół. Wydawanie prasy papierowej ma sens w dużych firmach, które mają zdywersyfikowany biznes, posiadają też np. duży portal, telewizję, radio. My mamy bardzo silne marki magazynów, ale nie mamy takiej skali biznesu. (cytat za “Business Insider”)

    Rynek prasy w Polsce kurczył się systematycznie dla zamykanych pism spółki Marquard Media Polska. Jak pisze “Business Insider”: w I półroczu 2019 roku „Playboy” sprzedawał się średnio w liczbie 20 375 egz., po spadku rok do roku o 13,4 proc. Jedną piątą sprzedaży stracił „CKM” , który rozchodził się w liczbie 13 275 egz. Jeszcze więcej straciły pisma dla kobiet. Sprzedaż ogółem „Cosmopolitan” zmalała o 22,7 proc. do 27 430 egz. , a „Joy” o 29,7 proc. do 23 362 egz.

    Problemy finansowe trwały od kilku lat

    W roku 2018 wydawca dokonał znaczącej restrukturyzacji. Jej przyczyną były generowane straty. Zamknięto wówczas dwa pisma – „Shape” i „Hot Modę”. Umożliwiło to jedynie likwidację deficytu, ale nie wygenerowało zysków. Zdaniem władz spółki wydawanie pism papierowych z zaangażowaniem ogromnych środków nie ma już sensu, ponieważ rynek prasy w Polsce nie gwarantuje perspektyw na zysk.

    Skutkiem zmian będą zwolnienia grupowe. Pracę straci około 70 procent z ponad stuosobowej załogi. W ich miejsce zatrudniani będą specjaliści w dziedzinie IT. Wynika to ze zmiany profilu działalności.

    Firma skoncentruje się na szeroko pojętym shoppingu. Również część serwisów internetowych pozostanie ciągle aktywna. Będą to: ckm.pl, Kozaczek.pl, Zeberka.pl, Papilot.pl, Supermamy.pl oraz Autostuff.pl.
    Ponieważ przychody z wydawania magazynów papierowych stanowiły 80 procent ogólnych przychodów spółki, jej wpływy w 2020 roku znacząco spadną. Jednak w efekcie ma ona odzyskać rentowność.

    Rynek prasy w Polsce nie oszczędza zatem nawet największych graczy. Rozwój serwisów internetowych sprawia, że papierowe czasopisma przeżywają spore trudności. Można zadać sobie pytanie, czy zbliża się koniec prasy papierowej?

    Autor: Wojciech Ostrowski
    Źródło: “Business Insider”

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *