Menu
  • Menu

    Przedsiębiorstwo rodzinne – definicja, znaczenie, przykłady

    Firmy rodzinne odgrywają coraz większą rolę w polskie gospodarce. Według specjalistów takich biznesów może być nad Wisłą ponad 2 mln! Ten specyficzny rodzaj przedsiębiorczości ma jednak kilka cech charakterystycznych, które wyróżniają go na tle innych firm.

    Czym jest firma rodzinna?

    Choć przedsiębiorczość rodzinna praktykowana jest od wieków, to w Polsce tak naprawdę znacząco rozwinęła się dopiero po transformacji ustrojowej 1989 roku. Pomimo że badacze zajmują się jej istotą od dłuższego czasu, to nie ma jednorodnej definicji. W potocznym rozumieniu nazywa się tak firmy, które założone i prowadzone są przez rodzinę. Temat jest jednak nieco bardziej skomplikowany. Niektórzy zakładają, że przedsiębiorstwo rodzinne to takie, które po prostu określa się w ten sposób. Z kolei w kontekście uwarunkowań podatkowych, polski Kodeks Cywilny mówi o biznesie rodzinnym, jako o tym, którego właścicielami na drodze dziedziczenia lub przez wkład kapitałowy są członkowie jednej rodziny. Z kolei w literaturze fachowej można spotkać też określenia definiujące firmę rodzinną jako działalność prowadzoną przez dwa pokolenia familii (przy założeniu, że ma ona stale wpływ na kierunek polityki i cele biznesu) lub praktykowaną przez co najmniej dwóch współpracujących ze sobą członków rodziny. Jeszcze inne wyjaśnienia zaznaczają w firmie większości udziałów.  Pod uwagę brane są więc przede wszystkim własność oraz zarządzanie.

    Jakie są przykłady przedsiębiorstw rodzinnych?

    Wciąż wiele osób wychodzi z założenia, że firma rodzinna to niewielki biznes prowadzony zazwyczaj lokalnie. Warto jednak zauważyć, że familijne przedsiębiorstwa w Polsce to także takie, które rozpoznawalne są poza granicami naszego kraju. Wśród tych najbardziej dochodowych znalazła się marka LPP, zajmująca się brandami odzieżowymi jak Reserved, Mohito, House, Cropp czy Sinsay. Innym znanym przedsiębiorstwem z Pomorza, które zalicza się do tych rodzinnych, jest Ziaja – z sukcesem podbijająca swoimi kosmetykami także specyficzny rynek chiński. Również firmą rodzinną jest produkująca lody marka Koral oraz Apart, który zapraszał do swoich kampanii promocyjnych biżuterii tak znane osoby, jak modelka Anja Rubik. Co ciekawe, wśród globalnych koncernów też nie brakuje biznesów rodzinnych – Volkswagen, Reuters czy zajmujący się przemysłem stalowym Wendel, to też marki rodzinne.

    Jaki jest udział firm rodzinnych w budżecie państwa?

    Firmy rodzinne są dużą częścią polskiej gospodarki. Tylko jedna z nich, LPP, zapłaciła w ciągu roku podatki opierające prawie miliard złotych (więcej info: https://www.rp.pl/Biznes/200329293-LPP-Tu-mamy-korzenie-tu-placimy-podatki.html). Jak podają analitycy Instytutu Biznesu Rodzinnego w raporcie „Firma rodzinna to marka”, takie przedsiębiorstwa mogą przynosić budżetowi państwa nawet ponad 320 mld zł rocznie. Szacuje się, że są odpowiedzialne nawet za 18% krajowego PKB. Trzeba zauważyć, że nie wszystkie firmy, które mogą spełniać wymogi rodzinności, uważają się za biznesy familijne – mówi się o tym, że przedsiębiorstwa potencjalnie rodzinne mogą generować nawet 67% produktu krajowego brutto.

    Jedna odpowiedź do “Przedsiębiorstwo rodzinne – definicja, znaczenie, przykłady”

    1. koba pisze:

      Po LPP widać, że firmy rodzinne maja sens i rozwijają się bardzo dobrze. Dzięki rodzinnym więziom maja przewagę nad innymi.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *