Menu
Menu

Polski rynek dóbr luksusowych w mackach pandemii

Pomimo pandemii na koniec I połowy 2020 r. całkowita wartość majątku zgromadzonego przez gospodarstwa domowe w Polsce wzrosła o 8,4 proc. i wyniosła blisko 2,4 bln zł. Negatywne skutki gospodarcze wywołane przez COVID-19 nie pozostały bez wpływu na rynek dóbr luksusowych w Polsce, który w 2020 r. zmniejszył się rok do roku o 4,9 proc., osiągając wartość 24 mld zł. Jego największy segment, a więc samochody luksusowe i premium, okazał się relatywnie odporny na skutki pandemii, w przeciwieństwie do segmentu luksusowych hoteli i spa, który skurczył się aż o połowę.

W 2019 r. liczba zamożnych Polaków, których zarobki przewyższały 20 tys. zł brutto miesięcznie, przekroczyła 265 tys., a ponad 69 tys. osób zaliczało się do grupy bogatych, zarabiających powyżej 50 tys. złotych miesięcznie. Liczba bardzo bogatych Polaków, zarabiających rocznie przynajmniej milion zł brutto, praktycznie się nie zmieniła – takich osób było ponad 32 tys.

Takie wnioski płyną z najnowszej, XI edycji raportu KPMG w Polsce pt. „Rynek dóbr luksusowych w Polsce”. Przyjęto w nim, że dobrem luksusowym jest każde dobro opatrzone marką powszechnie uznawaną za luksusową na danym rynku lub takie, które ze względu na swoją specyfikę − unikalność, wysoką cenę itp. − nabiera luksusowego charakteru. W analizie wykorzystano dane z różnych źródeł, m.in. z GUS-u, Ministerstwa Finansów, Narodowego Banku Polskiego, Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz firm: Credit Suisse, Euromonitor International, Cenatorium/urban.one., S&P Global Market Intelligence, S&P Capital IQ.

Liczba zamożnych Polaków dynamicznie rośnie

Ostatnie lata przyniosły dynamiczny wzrost liczby dobrze zarabiających Polaków, do których zalicza się osoby o miesięcznych dochodach brutto przekraczających 7,1 tys. zł. W 2019 r. do tej grupy należało blisko 1,7 mln Polaków. W latach 2013−2019 liczebność grupy dobrze zarabiających średniorocznie w zwiększała się o 12,5 proc., a w 2019 r. wrosła o 17,5 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem. Wówczas łączny dochód brutto osób dobrze zarabiających w Polsce wyniósł 367,1 mld zł.

Najwięcej przedstawicieli tej grupy mieszka na Mazowszu (452,8 tys. osób). Dalsze miejsca w zestawieniu zajmują kolejno województwa: śląskie (189,2 tys. osób), dolnośląskie (155,5 tys.) i małopolskie (153,1 tys.). Z kolei najbardziej dynamiczny wzrost Polaków zarabiających miesięcznie powyżej 7,1 tys. zł brutto odnotowano w 2019 r. w województwie opolskim (+26,7 proc. r/r), warmińsko-mazurskim (+20,9 proc.) oraz podlaskim (+20,5 proc.).

Zarobki najbogatszych Polaków: średnio 192,6 tys. zł brutto miesięcznie

Kluczowymi odbiorcami dóbr luksusowych są osoby zamożne, których miesięcznie zarobki brutto przekraczają 20 tys. zł. W 2019 r. w Polsce mieszkało 265,4 tys. osób o takim statusie materialnym (wzrost o 13,2 proc. r/r), a ich łączne dochody brutto w 2019 r. wyniosły 174,2 mld zł. Grupa ta objęła 69,1 tys. osób bogatych (o 3,6 proc. więcej niż w 2018 r.). Łączny dochód brutto bogatych Polaków wyniósł w 2019 r. 102,9 mld zł. Praktycznie bez zmian pozostała liczba bardzo bogatych osób, zarabiających rocznie powyżej 1 mln zł brutto. W 2019 r. było ich 32,1 tys. (wzrost zaledwie o 0,1 proc. r/r), zaś ich łączne dochody wyniosły 74,1 mld zł, a więc o 7,8 proc. więcej r/r.

Według danych Ministerstwa Finansów za 2019 r. średnie miesięczne zarobki brutto osób bardzo bogatych o rocznym dochodzie powyżej 1 mln zł wynosiły 192,6 tys. zł. Najwięcej bardzo bogatych Polaków zamieszkuje województwa: mazowieckie (7,09 tys. osób), wielkopolskie (3,18 tys.) i małopolskie (3,17 tys.). − W ostatnich latach grono potencjalnych konsumentów dóbr luksusowych dynamicznie rosło. Wzrostowi gospodarczemu towarzyszył nieustanny wzrost wynagrodzeń, czego potwierdzeniem jest rosnąca liczba dobrze zarabiających Polaków, która w 2019 r. wzrosła o 17,5 proc. i wyniosła blisko 1,7 mln osób. Sytuacja gospodarcza związana z pandemią z pewnością wpłynie na dynamikę wzrostu liczby osób dobrze zarabiających i ich łączny dochód. Jednak dane pokazują, że recesja w Polsce była łagodniejsza niż w wielu innych krajach Europy, co pozwala wierzyć, że negatywny wpływ na dochody Polaków będzie ograniczony – mówi Andrzej Marczak, partner w KPMG w Polsce.

Polacy w europejskiej czołówce milionerów

Mieszkańcy Polski zaliczani do grupy HNWI (ang. high net worth individuals), których majątek netto przekracza wartość 1 mln dol., to 134 tys. osób. W strukturze tej dominują posiadacze majątku na poziomie od 1 do 5 mln dolarów – takich osób jest w Polsce ponad 122 tys. Tylko – a może aż − 386 osób posiada majątek przekraczający 50 mln dol.  Co ciekawe, w rankingu analizowanych państw Europy z największą liczbą milionerów Polska wyprzedza Portugalię, Grecję i Finlandię. W całej Europie na koniec 2019 r. mieszkało 13,5 mln osób określanych jako milionerzy. Najwięcej przedstawicieli HNWI mieszka w Wielkiej Brytanii, w Niemczech i we Francji.

Na koniec I połowy 2020 r. całkowita wartość majątku zgromadzonego przez gospodarstwa domowe w Polsce wyniosła blisko 2,4 bln zł. Wartość ta wzrosła o 8,4 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2019 r. Szczególnie warty odnotowania jest fakt, że blisko o 1/3 powiększył się majątek Polaków przechowywany w gotówce.

Pandemia a rynek dóbr luksusowych w Polsce

Trudna sytuacja gospodarcza będąca następstwem pandemii koronawirusa i pierwsza od wielu lat recesja, która dotknęła nasz kraj, nie pozostały bez wpływu na rynek dóbr luksusowych. W polskich realiach w 2020 r. skurczył się on o 4,9 proc. r/r, osiągając wartość 24 mld zł. To jednak relatywnie niski spadek wartości całego rynku. Wynika to głównie z faktu, że jego największy segment – samochody luksusowe i premium – okazał się względnie odporny na skutki kryzysu − w 2020 r. odnotował spadek wartości zaledwie o 1,6 proc. r/r.

Ze względu na lockdown i wprowadzone w kraju obostrzenia, które były największym ciosem dla turystyki, najbardziej dotknięty skutkami pandemii został sektor luksusowych hoteli i spa. Tu odnotowano największy spadek, który pokazuje, że w 2020 r. ten segment rynku skurczył się aż o połowę i osiągnął wartość 748 mln zł. Bardziej optymistyczne są prognozy dla luksusowych hoteli i spa na nadchodzące lata. Przy przewidywanym średniorocznym wzroście o 28,3 proc. do 2025 r. segment ma szansę najszybciej po rynku aut odbudować swoją wartość sprzed pandemii.

Mimo spadków prognozy są optymistyczne

Ubiegły rok nie był korzystny także dla luksusowych alkoholi. W poprzednich latach kategoria ta odnotowywała jedną z najwyższych dynamik wzrostu. W 2020 r. zanotowała spadek o 15,2 proc. r/r, osiągając wartość 1,1 mld zł. Z kolei o 16,6 proc. spadła sprzedaż luksusowych kosmetyków i perfum. Tym samym na koniec 2020 r. segment osiągnął wartość 833 mln zł. Największy spadek sprzedaży w obszarze luksusowych dóbr konsumpcyjnych odnotowała kategoria luksusowej biżuterii i zegarków. W minionym roku zmniejszył się on prawie o 1/3 i osiągnął wartość 376 mln zł.

Sytuacja gospodarcza związana z pandemią wywarła wpływ na rynek dóbr luksusowych. Po raz pierwszy od wielu lat jego wartość zmniejszyła się i wyniosła 24 mld zł w 2020 r., a więc o 4,9 proc. mniej niż w 2019 r. Te firmy, które mogły przenieść sprzedaż do Internetu, a więc przede wszystkim operujące w kategorii luksusowych dóbr konsumpcyjnych, łagodniej przeszły przez ten okres. Pomimo spadku zaobserwowanego w 2020 r. według dostępnych prognoz w kolejnych latach można oczekiwać, że rynek dóbr luksusowych wróci na ścieżkę wzrostu, a dobra luksusowe będą się cieszyły coraz większą popularnością z uwagi na sprzyjające otoczenie makroekonomiczne – mówi Tomasz Wiśniewski, partner w KPMG w Polsce.

Segment samochodów luksusowych i premium nie odczuł kryzysu

Samochody marek luksusowych i premium od lat stanowią największy segment rynku dóbr luksusowych w Polsce. To właśnie on okazał się względnie odporny na skutki pandemii. W 2020 r. wartość rynku samochodów luksusowych i premium w Polsce osiągnęła 16,3 mld zł (-1,6 proc. r/r). W tym okresie na zakup nowych aut luksusowych i premium zdecydowało się 76,6 tys. osób − o 3,9 tys. mniej niż w 2019 r.

Znacznie większy spadek zanotował w 2020 r. segment luksusowej odzieży i akcesoriów, który zmniejszył się o 19,9 proc. r/r i osiągnął wartość 2,5 mld zł. Eksperci prognozują, że do 2025 r. średnioroczny wzrost tego segmentu będzie wolniejszy niż przed wybuchem pandemii. Szacuje się, że wartość rynku powróci do stanu sprzed pandemii dopiero w 2024 r. Największą część tej kategorii dóbr luksusowych stanowi odzież. Po spadku o 20,3 proc. w 2020 r. segment ten był wart 1,6 mld zł. Z kolei wartość sprzedaży luksusowego obuwia spadła o 20,7 proc. (do poziomu 415 mln zł). Nieznacznie mniejszy spadek odnotowano w segmencie luksusowych akcesoriów. O 19,4 proc. spadła sprzedaż okularów, natomiast o 14,4 proc. − pozostałych dodatków ubraniowych.

Cały raport KPMG dotyczący rynku dóbr luksusowych w Polsce jest dostępny na stronie internetowej www.kpmg.pl.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. czytaj więcej ROZUMIEM