Menu
  • Menu

    Pasy 3D w ocenie ekspertów. Czy mają szansę się przyjąć?

    Ciekawy wygląd to nie jedyny walor pasów 3D. Można wręcz uznać, że to sprawa drugorzędna. Najważniejsze, że przykuwają wzrok kierowców i pieszych, a tym samym pomagają się skupić i wpływają na bezpieczeństwo na drogach. Niektóre miejscowości w Polsce mają już doświadczenia w zakresie zastosowania pasów 3D, inne uczestniczą w pilotażowym projekcie. Czy rozwiązanie przyjmie się na szerszą skalę?

    Pasy 3D nie tylko stanowią element infrastruktury skłaniający kierowców do zdjęcia nogi z gazu, lecz także skłaniają do dyskusji na temat właściwych zachowań na drodze. To szczególnie ważne, biorąc pod uwagę, że wzrost bezpieczeństwa pieszych jest olbrzymim wyzwaniem, wymagającym szeroko zakrojonej współpracy.

    Pasy 3D – plusy widać gołym okiem

    Trójwymiarowe pasy na przejściu dla pieszych, które przypominają przeszkodę i skłaniają nadjeżdżające auta do zmniejszenia prędkości, przyciągają uwagę nie tylko dzieci, ale też kierowców pojazdów, którzy zwalniają z zaciekawieniem. Oryginalność projektu ma już pierwsze pozytywne efekty. Przechodząc przez przejście, dzieci bardziej uważają, a dla kierowców stało się ono bardziej widoczneocenia Grzegorz Kornecki, zastępca burmistrza ds. społecznych w Sanoku.

    Równie przychylnie patrzy na projekt Henryk Kalisz, pracownik GDDKiA i PIIB, długpletni specjalista ds. budownictwa i bezpieczeństwa drogowego. Rekomenduję takie rozwiązania jako mogące skutecznie poprawić stan bezpieczeństwa na drogach wewnętrznych, a także popieram działania zmierzające do wprowadzenia pasów 3D na drogach publicznych klas „L” i „D”. Wprowadzenie trójwymiarowych przejść dla pieszych może się w znacznym stopniu przyczynić do zwiększenia stopnia bezpieczeństwa, zwłaszcza na drogach w obrębie szkół, przedszkoli i placów zabaw – mówi.

    Poprawa bezpieczeństwa wymaga edukacji

    Rada Ministrów przyjęła niedawno nowelizację Prawa o ruchu drogowym. Zakłada ona m.in. pierwszeństwo pieszych wchodzących na przejście, a zarazem nakłada na nich pewne obowiązki i zakazy. W świetle nowych zmian w ustawie piesi nie mogą np. korzystać z telefonu komórkowego, przechodząc na drugą stronę ulicy. Eksperci pozytywnie oceniają te zmiany.

    Jednocześnie podkreślają wagę edukacji najmłodszych w zakresie bezpieczeństwa, dostrzegając w tym zakresie rolę rządu, ale również pozarządowych programów, m.in. takich, które polegają na poprawie infrastruktury w pobliżu szkół i przedszkoli, a także prowadzeniu zajęć edukacyjnych dla najmłodszych. Pasy 3D są idealnym pretekstem do rozmowy z dziećmi o bezpieczeństwie, co podkreślają urzędnicy i nauczyciele z miejscowości, w których je namalowaliśmy. Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że to tylko jedna z gałęzi dużego projektu, w ramach którego zbieramy informacje o niebezpiecznych miejscach w pobliżu szkół, prowadzimy zajęcia, a także modernizujemy infrastrukturękomentuje Katarzyna Wójcik, ekspert ds. komunikacji w firmie Budimex, organizującej program Hello ICE.

    Budimex odpowiada za tysiące kilometrów dróg wybudowanych w całej Polsce. Firma nie poprzestaje jednak na zapewnieniu infrastruktury, lecz angażuje się w działania sprzyjające poprawie bezpieczeństwa użytkowników dróg. Program Hello ICE, skierowany do dzieci z klas 1–3 szkół podstawowych oraz przedszkoli, jest tego przykładem. – Zawsze myślimy w dłuższej perspektywie. Malowanie pasów 3D to działanie, które w ciągu kilku lat ma zmienić naszą rzeczywistość. Tak samo patrzymy na edukacjęmówi Wójcik.

    Pasy 3D – w stronę optymalizacji

    Pasy 3D, podobnie jak inne innowacje, nie są wolne od wątpliwości. Zarówno kierowy, jak i sami eksperci, mają pytania dotyczące ich upowszechnienia. Projekt wdrożenia pasów 3D jest w fazie testów. Te wypadają obiecująco i wzbudzają spore nadzieje. Chwalą je Anglicy, Islandczycy, Serbowie, a także mieszkańcy Indii, gdzie za sprawą trójwymiarowych pasów prędkość pojazdów spadła o 40 proc. Jednak równolegle do rozbudowy infrastruktury potrzebna jest edukacja. Wówczas innowacyjne rozwiązania mają szansę się przyjąć. Podobnie było z progami zwalniającymi.

    Ważna jest też jakość realizacji projektów.Wszystko musi być bardzo wyraźnie i starannie wykonane. Kolory i kształty muszą być bardzo wyraźne. Wtedy takie rozwiązanie jest pozytywnie odbierane przez kierowców na drogach wewnętrznych i ma szansę poprawić bezpieczeństwo a przede wszystkim widoczność przejść dla pieszychanalizuje Michał Murawiński, dziennikarz TVN Turbo.

    Eksperci zwracają również uwagę na odpowiednią lokalizacji przejścia dla pieszych 3D. – Zgadzam się z opiniami, że reakcja kierującego pojazdem może być różna. Dla jadącego z dużą prędkością może spowodować nawet zjechanie z drogi na chodnik i stworzyć jeszcze większe zagrożenie dla pieszych. Jest to naturalny odruch, że kierujący wybiera „mniejsze zło”, widząc przed sobą wysoką przeszkodę. Może rozważyć w tej sytuacji równoległe wprowadzenie odcinków barier na dojazdach do przejścia? Możliwe jest też moim zdaniem „ograniczenie wysokości” postrzeganego przejściasugeruje Henryk Kalisz.

    Od pomysłu do praktyki

    W ramach wspomnianego programu Hello ICE przejścia 3D powstają na drogach lokalnych w pobliżu szkół, gdzie występuje znaczne ograniczenie prędkości i wymagana jest szczególna koncentracja kierowców. W niektórych lokalizacjach do malowania wybrano farbę z odblaskowymi drobinkami, która sprawia, że trójwymiarowa „zebra” jest dobrze widoczna w ciemności.

    Jak wiadomo, system idealny nie istnieje. Nie da się uniknąć pewnych sytuacji, w których pasy 3D niosą zagrożenie lub nie spełniają swojej funkcji, bo np. nie będą widoczne pod śniegiem lub wywołają u kierowcy niespodziewaną reakcję. Jednak zasadniczo mają wiele plusów, a przede wszystkim są kolejnym pretekstem do dyskusji o bezpieczeństwie na drodze.

    O tym, że warto testować i wprowadzać nowinki, świadczą liczne rozwiązania, choćby sygnalizacja świetlna, progi spowalniające czy odblaskowe oznakowanie na drogach, które początkowo również rodziły pytania, a dziś trudno wyobrazić sobie bez nich ruch drogowy.

     

    Źródło: materiały prasowe

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany.