Menu

Menu

Nowa sieć supermarketów w Polsce? Tym razem z Afryki Południowej

Nowa sieć supermarketówNa polskim rynku może pojawić się nowa sieć supermarketów. Tym razem chodzi o Shoprite z Republiki Południowej Afryki. Firma jest liderem na rynku południowoafrykańskim, informuje portal “Puls Biznesu”. Posiada tam sieć spożywczych supermarketów. Shoprite rozważa w tej chwili ekspansję poza Afrykę, a idealnym do tego miejscem wydaje się Europa Wschodnia.

Chociaż trwają już rozmowy z deweloperami, przedstawiciele spółki zapowiadają, że do inwestycji podejdą z dużą ostrożnością. Nowa sieć supermarketów nie pojawi się więc już natychmiast.

Inwestycja w Polsce będzie dla firmy łatwiejsza – pisze “Puls Biznesu” ponieważ swoje sklepy posiada tu koncern Steinhoff International. Planuje on przejęcie pakietu kontrolnego w Shoprite. Sieć wyceniana jest na giełdzie w Johannesburgu na w przeliczeniu 35 miliardów zł.

Jak pisze „Puls Biznesu”, Steinhoff International posiada już w Polsce między innymi sieć ponad 100 sklepów meblowych Abra. Jest też właścicielem popularnej sieci Pepco. W kilku zakładach grupy Steinpol należącej również do koncernu zatrudnionych jest ponad 3 tysiące osób.

Nie wiadomo jeszcze, kiedy nowa sieć supermarketów się pojawi?

Na razie trudno jest powiedzieć kiedy może dojść do wejścia sieci z Afryki na polski rynek? Nie jest też tak naprawdę do końca przesądzone, czy ekspansja taka będzie miała miejsce? Ani przedstawiciele Shoprite, ani firm związanych z Steinhoff nie chcą odpowiedzieć na to pytanie.

Shoprite jest największą siecią supermarketów w RPA. Ostatnie lata przyniosły jej bardzo dynamiczny rozwój. Od 2010 roku przychody spółki wzrosły o 110%. W 2,7 tysiącach sklepów zatrudnia już ponad 140 tysięcy pracowników. Przychody firmy wyniosły w roku 2016 w przeliczeniu 39 milionów zł, zaś zysk 2,2 miliony zł.

Zdecydowana większość zysku pochodzi z RPA. Jednak Shoprite posiada również swoje supermarkety między innymi w: Nigerii, Zambii, Angoli, na Madagaskarze i w Namibii, Oprócz supermarketów spożywczych prowadzi również sklepy meblowe, monopolowe, a także własną sieć barów szybkiej obsługi.

Jak zauważa “Puls Biznesu”, Polska daje duże możliwości wielkim sieciom handlowym. Stale rośnie u nas wartość rynku dóbr szybkozbywalnych. Jednocześnie maleje liczba małych, niezależnych sklepów. Z drugiej jednak strony rynek jest bardzo konkurencyjny i nowa sieć supermarketów może mieć na nim spore problemy.

Obok większości dużych zachodnioeuropejskich funkcjonują na nim również polskie sieci. Budowanie na tym rynku nowej, nizanej marki może okazać się kosztowne i mało opłacalne. Najłatwiejszą strategią byłoby w takim przypadku przejęcie którejś z już istniejących firm.

Walka o polski rynek jest bardzo zacięta. Żadnej sieci, która działała na początku lat 90-tych XX wieku nie udało się przetrwać. Największy sukces odnieśli jak dotąd Portugalczycy, w których posiadaniu znajdują się: Biedronka i Eurocash. Ścigają ich Niemcy Francuzi i Brytyjczycy.

Źródło – Puls Biznesu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.