Menu
  • Menu

    GDDKiA planuje otwarcie 100 km dróg do końca grudnia

    GDDKiA planuje otwarcieDo końca grudnia 2019 roku GDDKiA planuje otwarcie jeszcze 100 km dróg – podaje dziennik “Gazeta Prawna”. Sprzyjające warunki pogodowe w końcówce roku sprawiły, że wiele inwestycji przyśpieszyło. W następnych latach dynamika budów może jednak wyhamować.

    W miniony weekend oddano brakujący odcinek drogi ekspresowej S5, biegnącej z Poznania do Wrocławia. Długość ostatniego fragmentu wynosi 50 km. Również połączenie Krakowa z Warszawą stało się nieco łatwiejsze po oddaniu do użytku obwodnicy Skarżyska-Kamiennej w ciągu grogi S7. Budowę firma Budimex zakończyła na kilka miesięcy przed terminem.

    Między stolicą a Krakowem wciąż brakuje budowanego odcinka z Grójca do Warszawy oraz fragmentu drogi ekspresowej od Krakowa do granicy województwa świętokrzyskiego.

    Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma jednak więcej dobrych wiadomości dla kierowców. GDDKiA planuje otwarcie kolejnych dróg do końca 2019 roku. Jeszcze przed Bożym Narodzeniem ma być gotowy fragment obwodnicy Częstochowy realizowany w ramach budowy autostrady A1.

    Jak pisze dziennik “Gazeta Prawna”: Dzięki temu miasto będzie można wygodnie ominąć w drodze z Warszawy czy Łodzi na Górny Śląsk. Po wyrzuceniu wiosną włoskiej firmy Salini prace na głównych jezdniach kończyło tu konsorcjum firm Strabag, Budimex, Budpol. 

    Udostępnienie tej drogi zapewne ułatwi życie kierowcom, którzy spotykają się ze znacznymi utrudnieniami związanymi z dalszą rozbudową autostrady A1.

    Realizowana w tej chwili przebudowa dawnej gierkówki powoduje ogromne korki szczególnie o okolicach Piotrkowa Trybunalskiego. Przekształcenie istniejącej trasy w autostradę na odcinku między Częstochową a Piotrkowem ma zakończyć się w 2022 roku.

    GDDKiA planuje otwarcie w tym roku jeszcze kilku odcinków dróg ekspresowych

    Również przed Bożym Narodzeniem GDDKiA planuje otwarcie odcinka długości 13 kilometrów drogi ekspresowej S17 na trasie z Warszawy do Lublina. Chce ona także ukończyć siedmiokilometrowy fragment zakopianki.

    Jak pisze dziennik “Gazeta Prawna”: Udostępnienie tego ostatniego fragmentu nieco skróci przejazd w stronę Tatr. Na znacznie większą poprawę trzeba będzie jednak poczekać do momentu zakończenia budowy dwukilometrowego tunelu, który zepnie dwa oddawane w tym roku kawałki drogi S7. Drążenie podziemnego przejazdu złapało jednak przynajmniej kilkumiesięczne opóźnienie.

    Planowane zakończenie prac przy tunelu miało nastąpić na przełomie 2020 i 2021 roku, jednak wykonawca będzie próbował uzyskać zgodę na przesunięcie terminu.

    Kolejnym fragmentem, który wkrótce ułatwi życie kierowcom, jest obwodnica podwarszawskiej Góry Kalwarii. GDDKiA planuje otwarcie tej trasy jeszcze przed świętami. Dzięki niemu mają zniknąć ogromne korki przy skrzyżowaniu drogi nr 79 z Warszawy do Sandomierza z drogą nr 50. Ta ostatnia pełni rolę obwodnicy Warszawy dla TIR-ów.

    Droga jest otwierana, mimo że niektórzy podwykonawcy nie mogą się doprosić zaległej zapłaty za roboty. Narzeka m.in. firma Imexbau, która realizowała prace dla Planety. Ta ostatnia firma była konsorcjantem Intercoru, ale kilka miesięcy temu opuściła inwestycję. Wcześniej nie odebrała części prac, które wykonywał Imexbau – pisze dziennik “Gazeta Prawna”

    Między Poznaniem a Bydgoszczą 19 km drogi ekspresowej z jedną jezdnią

    Do końca grudnia GDDKiA planuje otwarcie w sumie 60 kilometrów drogi ekspresowej S5 między Poznaniem a Grudziądzem. Niestety, koło Żnina na 19-kilometrowym odcinku trasy łączącej Poznań a Bydgoszczą ruch będzie odbywał się na razie tylko jedną jezdnią w obie strony. GDDKiA planuje otwarcie drugiej jezdni dopiero przed wakacjami.

    W całym 2019 roku – pisze dziennik “Gazeta Prawna” – powstanie 430 km dróg szybkiego ruchu (nie licząc jednojezdniowych prowizorek). Jest to najlepszy wynik od czasu rekordowego 2012 roku, kiedy oddano do użytku 570 km autostrad i dróg ekspresowych.

    Jednocześnie w 2019 roku padł rekord liczby zerwanych kontraktów. Głównie zrywano umowy z wykonawcami włoskimi i hiszpańskimi. Jedną z przyczyn takiej sytuacji był brak waloryzacji wartości kontraktów.

    To problem, który spowoduje wyhamowanie tempa oddawania dróg w kolejnych latach. Do tego przyczyni się także nieco mniejsza, niż zakładano, liczba ogłoszonych przetargów. W tym roku nie uda się np. zacząć poszukiwania wykonawcy fragmentu wschodniej obwodnicy Warszawy czy trasy S19 do granicy z Białorusią – pisze dziennik “Gazeta Prawna”.

    Ze względu na wzrost cen na materiały budowlane rosną też ceny składanych ofert na wykonanie robót. Stanowi to kolejny czynnik hamujący dynamikę prac przy nowych odcinkach. GDDKiA nie chce również ogłaszać nadmiernej liczby przetargów, by nie przegrzać rynku i nie doprowadzić do dalszych wzrostów cen.Hamująco działają również możliwości przerobowe branży budowlanej – twierdzi cytowany przez dziennik “Gazeta Prawna” Tomasz Żuchowski, szef Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

    Autor: Wojciech Ostrowski
    Źródło: dziennik “Gazeta Prawna”

    Jedna odpowiedź do “GDDKiA planuje otwarcie 100 km dróg do końca grudnia”

    1. Bull pisze:

      Moloch biurkowy buduje drogi wynajmując firmy zewnętrzne, płacąc im drobniaki, firmy upadają a Główna dyrekcja z pobocznymi zarazami ogłasza wybudowanie 150km dróg.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *