Menu

Menu

Bieżący rok przełomowy dla rozwoju elektromobilności w Polsce?

W 2021 r. na polskie drogi trafiło ponad 20 tys. samochodów elektrycznych więcej niż rok wcześniej. Według danych z końca grudnia ub.r. w Polsce zarejestrowano 38 001 osobowych oraz 1657 użytkowych samochodów z napędem elektrycznym.

elektromobilność

Jak wynika z najnowszego Licznika Elektromobilności, liczba nowo zarejestrowanych elektrycznych samochodów osobowych wyniosła w 2021 r. 19 408. Taki wynik oznacza wzrost o 93 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym (10 049 sztuk).

Elektryki vs hybrydy

Spośród 38 001 elektrycznych samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce pod koniec grudnia 2021 r. w pełni elektryczne pojazdy (BEV, ang. battery electric vehicles) stanowiły 49 proc. (18 795 szt.). Pozostałe auta (19 206 szt.)  to hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles).

Liczba elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych osiągnęła 1 657 sztuk. Systematycznie wzrasta też flota elektrycznych motorowerów i motocykli − na koniec grudnia 2021 r. było ich w Polsce 10 650. Flota osobowych i dostawczych aut hybrydowych powiększyła się do 325 136 pojazdów. Z kolei park autobusów elektrycznych rozrósł się do 651 sztuk. Od stycznia do grudnia ub.r. flota elektrobusów powiększyła się o 220 zeroemisyjnych pojazdów.

Coraz więcej mozliwości ładowania

Rosnącej liczbie pojazdów z napędem elektrycznym towarzyszy stopniowy rozwój stosownej infrastruktury. Pod koniec grudnia 2021 r. w Polsce funkcjonowały 1 932 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych (3 784 punkty). 30 proc. z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC). 70 proc. to wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. Tylko w grudniu uruchomiono 119 nowych stacji (240 punktów).

Od kilku miesięcy obserwujemy znaczny wzrost liczby rejestracji hybryd plug-in, które przy właściwej eksploatacji w czasie jazdy miejskiej mają zalety samochodu elektrycznego bateryjnego, zaś poza miastem mają zasięgi porównywalne z samochodami konwencjonalnymi. Rewolucja w branży motoryzacyjnej jest faktem. Mimo to bieżący rok będzie czasem wytężonej pracy legislacyjnej. Czeka nas wejście w życie kilkunastu dyrektyw i rozporządzeń, z których znaczna część będzie dotyczyła pojazdów niskoemisyjnych – mówi Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Rewolucja na rynku elektromobilności

Analizując dane z 12 miesięcy, w grudniu 2021 r. zarejestrowano prawie jedną piątą osobowych BEV i oddano do użytku 21 proc. ogólnodostępnych stacji ładowania. − Mimo pewnych obaw związanych z niedoborem półprzewodników w 2022 rok wchodzimy z dużą dawką optymizmu. W 2021 r. wielomiesięczne starania branży przyniosły wymierne efekty w postaci optymalizacji wielu przepisów prawnych regulujących obszar zeroemisyjnego transportu. Chodzi szczególnie o nowelizację Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Ukoronowaniem intensywnego dialogu z NFOŚiGW było wdrożenie kompleksowego systemu wsparcia rynku e-mobility. Obejmuje on pojazdy elektryczne, stacje ładowania oraz niezbędną infrastrukturę elektroenergetyczną. W efekcie bieżący rok ma szansę stać się przełomowym okresem dla rozwoju elektromobilności w Polsce − komentuje Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.

Źródło informacji: PAP

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.