Menu
Menu

Konstrukcje offshore – czym są, klasyfikacja i wymagania

Kryzys naftowy w latach siedemdziesiątych był jednym z bodźców przyczyniających się do rozwoju nowych branż związanych z wydobywaniem ropy i gazu ze wcześniej nieopłacalnych złóż. Dlatego też zaczęto udoskonalać i opracowywać nowe konstrukcje offshore, które po dziś dzień pracują na morzach i oceanach.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat konstrukcji offshore lub samego przemysłu offshore? Jeżeli tak, ten poradnik będzie dla Ciebie idealny! Przeczytaj!

konstrukcje offshore

Konstrukcje stalowe offshore – co to jest

Termin „offshore” określa instalacje poszukiwawcze, a także wydobywcze (oil&gas), które pracują poza lądem. Instalacje te działają na morzach i oceanach. Ich zadaniem jest poszukiwanie i eksploatacja gazu, jak i ropy naftowej (termin konstrukcje offshore, dotyczy też energetyki wiatrowej). Co ciekawe, terminem tym, określane są również statki, które powstały do obsługi instalacji pracujących w środowiskach morskich.

Pierwsze konstrukcje typu offshore wynaleziono w latach czterdziestych i działały na Morzu Kaspijskim, natomiast kryzys naftowy, powstały w latach siedemdziesiątych, skutecznie wymusił na inżynierach i konstruktorach rozwój omawianych konstrukcji i przemysłu offshore.

Klasyfikacja norm i wymagania przemysłu offshore

Norwegia jest krajem, który stał się potentatem w dziedzinie offshore, dlatego też seria Norsok, została stworzona w poczet optymalizacji kosztów, jak i po to, aby poprawić bezpieczeństwo w całym sektorze offshore.

Celem serii Norsok jest także wprowadzenie standardów, które przyczynią się nie tylko do zapewnienia bezpieczeństwa, ale i efektywnego wykorzystania wszelkich nakładów w przemyśle petrochemicznym.

Wykorzystywana nie tylko na platformach wiertniczych

Seria Norsok dzieli się na 29 części, które obejmuję dziedziny jak:

  • operacje wydobywcze i wiertnicze,
  • administracja,
  • konstrukcje,
  • elektrotechnika,
  • materiały,
  • rurociągi,
  • urządzenia podwodne,

czy nawet analizę ryzyka.

Co więcej, dla wytwórców rurociągów i konstrukcji, najistotniejszymi są normy z części M — materiały. Więcej na ich temat można znaleźć w sieci.

Konstrukcje offshore — przegląd konstrukcji z branży offshore

Konstrukcje stalowe jak np. platformy wiertnicze zostały wynalezione i służą do wykonywania odwiertów, a także wydobywania, przechowywania i przeróbki ropy, jak i gazu spod dna morskiego. Zawsze konstrukcje offshore mają części mieszkalne dla załogi, bywa, że są to również osobne platformy (jeżeli jest to wymagane, aby zachować normy bezpieczeństwa).

konstrukcje offshore

Konstrukcje offshore — typy platform

Wyróżnić można kilka typów platform, np. konwencjonalne, inaczej stałe. W dalszej części poradnika znajdziesz więcej informacji na temat typów platform.

Konstrukcje offshore — konwencjonalne, stałe

Konstrukcje offshore, które są stałe, zostają umieszczone na dnie morskim i przeznaczone są do długotrwałej eksploracji złóż. Ustawia się je najczęściej na betonowych podbudowach, z których ponad powierzchnią wody zazwyczaj widoczne są „nogi” o konstrukcji betonowo-stalowej.

Na tychże nogach właśnie osadzona jest platforma właściwa. Takie konstrukcje stosuje się na w przypadku akwenów wodnych, gdzie głębokość przekracza 300 metrów.

Konstrukcje offshore — półzanurzone

Temu rodzajowi konstrukcji stateczność, jak i pływalność zapewnia kadłub dolny połączony z platformą właściwą. Są to konstrukcje mobilne, które stosuje się na głębokich akwenach wodnych.

Aby zostały utrzymane we właściwej pozycji, kotwiczy się je, bądź wyposaża w systemy pozycjonowania dynamicznego. Urządzeniami wydobywczymi w tego typu konstrukcjach są pędniki azymutalne.

Konstrukcje offshore — samopodnośne

Takowe, w stanie roboczym, utrzymują się na specjalnych nogach na dnie morskim, natomiast platforma właściwa znajduje się nawet kilkanaście metrów nad poziomem tafli wody. W celu transportu nogi są podnoszone, a platforma zostaje zanurzona, dzięki czemu uzyskuje pływalność.

Takie obiekty stosowane są na akwenach, których głębokość nie przekracza około 200 metrów. Najbardziej charakterystyczną cechą tych konstrukcji są właśnie nogi wykonane z ażurowych rur (najczęściej trzy lub cztery nogi).

Statki wiertnicze

Statki wiertnicze, czyli z ang. drill ships, zostały przystosowane do wykonywania odwiertów. Statek wiertniczy, od platformy różni się przede wszystkim znaczną mobilnością i tym, że aby się przemieścić, nie potrzebuje holowników.

Konstrukcje offshore – platformy, czyli obiekty autonomiczne

Wszystkie platformy wiertnicze należą do grupy obiektów autonomicznych. Wyróżnia się jednak zakresy takie jak:

  • energii elektrycznej
  • posiadające stacje uzdatniania wody,
  • wyposażone w urządzenia dźwigowe,
  • wyposażenie konstrukcji w lądowiska dla helikopterów

i inne.

Podsumowanie

Wytwarzanie rozmaitych konstrukcji wobec przemysłu offshore jest związane nieco ze specyfikacją branży stoczniowej. Okazuje się również, że konstrukcje offshore, jak i ich różnorodność, czy wymogi eksploatacyjne mogą być wyzwaniem dla np. przemysłu okrętowego, czy przemysłu konstrukcji stalowych, gdzie istotne jest np. spawanie. Konstrukcje offshore, jeszcze długi czas będą pełniły służbę na morzach i oceanach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. czytaj więcej ROZUMIEM