Menu

Menu

Strona nie jest widoczna w Google? 8 największych błędów pozycjonowania

Pozycjonowanie to skuteczna metoda promocji w internecie, pod warunkiem że działania są prowadzone przez specjalistę, a inwestor rozumie ich istotę. Mimo to często zdarza się, że właściciele stron i sklepów internetowych, a także osoby rozpoczynające swoją przygodę z SEO popełniają błędy, które mogą ograniczyć efekty pozycjonowania. Jakich błędów unikać, by wykorzystać potencjał SEO jak najlepiej? Sprawdźmy.

błędy pozycjonowania

1. Rezygnacja z pozycjonowania po 2-3 miesiącach

Pozycjonowanie z góry zakłada długoterminowość działań, a żadna dobra agencja SEO nie zagwarantuje efektów w krótkim czasie. SEO obejmuje szereg różnych elementów, a ich optymalizacja oraz wdrożenie na stronie mogą zająć sporo czasu. Podstawowym elementem strategii SEO jest content marketing, czyli tworzenie wartościowej treści zawierającej frazy kluczowe. Niezależnie od tego, czy napiszesz ją sam, czy też zlecisz napisanie copywriterowi bądź agencji SEO, uzupełnienie każdej podstrony o treść wymaga zaangażowania czasu i środków. Co więcej, efekty SEO zależą od wielkości konkurencji i wyjściowego stanu witryny. Dlatego też nie rezygnuj z pozycjonowania po 2-3 miesiącach. Poczekaj minimum pół roku – wówczas zobaczysz pierwsze efekty w postaci wzrostu widoczności. Na większy ruch i sprzedaż czasem trzeba poczekać nawet rok lub półtora, ale mimo wszystko warto.

2. Pomijanie pozycjonowania lokalnego

Prowadzisz swoją firmę na terenie całego kraju, ale w różnych oddziałach? A może masz kancelarię prawną w Poznaniu, ale współpracujesz z klientami z całej Polski? Jeśli jesteś w takiej sytuacji i pomijasz pozycjonowanie lokalne, tracisz potencjał i klientów. Pozycjonowanie lokalne pozwala docierać do użytkowników, którzy szukają Twoich usług w konkretnej lokalizacji. Co więcej, pozycjonowanie lokalne:

  • szybciej przynosi oczekiwane efekty, ponieważ na ograniczonym obszarze konkurencja w Google jest mniejsza,
  • pozwala pozycjonować się w mapach Google i wyświetlać wizytówkę Google Moja Firma w trzech najbardziej trafnych wynikach wyszukiwania (w tzw. Local pack).
pozycjonowanie

Local pack, zawierający trzy najbardziej trafne wyniki wyszukiwania w mapach Google

3. Pozycjonowanie na zbyt ogólne frazy

Frazy ogólne, np. takie jak “język angielski” czy “buty”, są trudne w pozycjonowaniu, ponieważ:

  • są bardzo konkurencyjne,
  • nie precyzują oczekiwań użytkownika – osoba, która wpisuje w Google słowo kluczowe “język angielski”, może szukać zarówno słownika języka angielskiego, jak i szkoły językowej,
  • wypracowanie efektów może zająć bardzo dużo czasu, a w niektórych przypadkach uzyskanie pozycji top1 może okazać się wręcz niemożliwe.

Zamiast fraz ogólnych warto pozycjonować się na frazy long tail, z długiego ogona, np. “szkoła języka angielskiego dla dzieci 7-12 lat Poznań”. Są to frazy złożone z kilku słów kluczowych, które dokładnie odzwierciedlają oczekiwania użytkownika i pozwalają szybciej osiągnąć założone efekty, ponieważ są mniej konkurencyjne.

4. Brak optymalizacji title i description

Title i description to elementy kodu strony, które są widoczne w organicznych wynikach wyszukiwania Google. Title, czyli tytuł strony internetowej, to jeden z kluczowych elementów, który ma wpływ na efekty pozycjonowania. Z kolei description to opis strony internetowej, które może mieć wpływ na liczbę kliknięć w link. Brak optymalizacji tych elementów może ograniczyć widoczność strony w organicznych wynikach wyszukiwania, a także ruch na stronie. By w 100% wykorzystać potencjał pozycjonowania, powinieneś:

  • stworzyć unikalny tytuł i opis dla każdego adresu URL w witrynie,
  • umieścić w tytule SEO strony frazy kluczowe,
  • dodać w tytule wezwanie do działania, które zachęci do przejścia do witryny,
  • w opisie umieścić informacje, które mogą być interesujące dla użytkownika.
pozycjonowanie

Title i description w organicznych wynikach wyszukiwania

5. Brak optymalizacji strony pod kątem urządzeń mobilnych

Każda strona internetowa, w tym strona urzędu, instytucji naukowej lub na przykład banku, powinna być zoptymalizowana pod kątem urządzeń mobilnych. Jeśli nie dostosowujesz witryny do wymogów mobile, tracisz duży ruch pochodzący z takich urządzeń. Co więcej, utrudniasz użytkownikom dokonanie zakupu, przeglądanie strony i korzystanie z niej. Co możesz zrobić, by to naprawić? Najpierw, dzięki narzędziu Mobile Friendly Test, sprawdź, czy strona jest dostosowana do urządzeń mobilnych. Jeśli wynik będzie negatywny, możesz:

  • stworzyć stronę responsywną, która będzie dopasowana do wielkości ekranu urządzenia,
  • zdecydować się na wdrożenie odrębnej wersji mobilnej Twojej witryny przeznaczonej dla użytkowników mobilnych.
pozycjonowanie

Test optymalizacji mobilnej

6. Brak optymalizacji sposobu działania i wyglądu strony

Na efekty pozycjonowania oraz sprzedaż wpływają także wygląd strony i sposób jej działania. Jeśli pomijasz ich optymalizację w SEO, możesz nie osiągnąć zamierzonych efektów. Wszystko dlatego, że:

  • niska prędkość strony i długi czas ładowania może zniechęcać użytkowników i spowodować opuszczenie witryny,
  • skomplikowana struktura witryny może utrudniać znalezienie potrzebnych informacji,
  • niezoptymalizowana treść (pozbawiona odstępów, boldów, wypunktowań) może być trudna w odbiorze,
  • strona pozbawiona wezwań do działania oraz przycisków może sprawić, że użytkownik nie będzie wiedział, jaki krok ma wykonać.

Na niezoptymalizowanej stronie nawet wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania oraz ruch mogą nie generować sprzedaży. Co możesz zrobić lepiej?

  • Zbuduj przejrzyste menu.
  • Popraw szybkość strony dzięki narzędziu PageSpeed insights,
  • Zoptymalizuj treści.
  • Zainwestuj w optymalizację konwersji.

7. Przesycanie treści słowami kluczowymi albo pomijanie słów kluczowych

Treści to jeden z kluczowych elementów mających wpływ na pozycjonowanie. Aby jednak content przynosił oczekiwane efekty, musi być odpowiednio zoptymalizowany. Zarówno przesycanie treści słowami kluczowymi, jak i ich całkowite pomijanie stanowi poważny błąd. Jeśli w treściach nie będzie słów kluczowych powiązanych z Twoją ofertą i wpisywanych w wyszukiwarkę, algorytmy nie wyświetlą Twojej strony w odpowiedzi na zapytanie. Z kolei jeśli umieścisz na stronie zbyt dużo słów kluczowych, roboty Google mogą uznać takie działanie za spam i obniżyć pozycję Twojej witryny. By strona znalazła się na wysokich pozycjach i generowała ruch na zapytania związane z ofertą, musisz umieścić w niej słowa kluczowe w sposób naturalny. Słowa kluczowe:

  • nie mogą utrudniać odbioru czytanego tekstu,
  • powinny być niezauważalne dla użytkownika.

8. Pomijanie treści blogowych

Nie prowadzisz bloga? To błąd, który może sprawić, że nie osiągniesz widoczności na wiele istotnych fraz i nie zwiększysz ruchu z wyników organicznych. Treści blogowe to sposób na:

  • regularną aktualizację strony – roboty Google doceniają te witryny, które często dostarczają nowe, świeże i merytoryczne treści – nowa treść jest dla robotów Google impulsem do ponownego zaindeksowania strony,
  • rozbudowę fraz kluczowych, na które jest widoczna Twoja strona – na blogu możesz pozycjonować się na frazy poradnikowe oraz frazy z długiego ogona w formie pytań,
  • wzrost ruchu – im więcej wartościowych artykułów na stronie, tym większa szansa, że Twój blog odwiedzi większa liczba użytkowników.

Podsumowanie

Pozycjonowanie to skuteczna strategia marketingu internetowego, która pozwala osiągnąć wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania Google na istotne frazy, zbudować ruch, a także zwiększyć zainteresowanie usługami lub produktami. Satysfakcjonujące efekty osiągniesz jednak tylko wtedy, jeśli działania będą prowadzone w sposób zgodny z wytycznymi Google dla webmasterów. Na właścicieli stron i sklepów internetowych czyha wiele pułapek w pozycjonowaniu. Jeśli chcesz zainwestować w marketing internetowy, poszukaj sprawdzonej agencji SEO, w której pracują specjaliści z wiedzą i doświadczeniem. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.