Menu

EKS_KV_baner_CTA_600x100px_RYNEK_INWESTYCJI-2
banner PLOM (1200 x 200 px)
previous arrow
next arrow

Menu

Gdzie pojechać na wakacje? Najpopularniejsze kraje

Gdzie pojechać na wakacjeWielu Polaków już teraz zadaje sobie pytanie, gdzie pojechać na wakacje? Decyzję może ułatwić poznanie najchętniej wybieranych celów, do których udawali się nasi rodacy w ubiegłym roku. “Rzeczpospolita” zamieściła właśnie ranking najchętniej wybieranych miejsc oparty na raporcie sprzedaży agencji Travelplanet.pl.

Travelplanet co roku publikuje dane dotyczące sprzedaży imprez turystycznych. Najnowsze zawarto w „Raporcie podróżnika 2019”. Dotyczą one najchętniej wybieranych miejsc wyjazdów na wakacje. Nie dotyczą jednak tzw. „kierunków egzotycznych” ani wyjazdów narciarskich.

Jak pisze “Rzeczpospolita”: Najpopularniejsze kierunki wśród klientów Travelplanet.pl w 2019 roku to Grecja (22,1 procent udziału w całej sprzedaży), Turcja (20,4 procent), Egipt (12,5 procent), Hiszpania (11,1 procent), Bułgaria (11 procent), Tunezja (3,7 procent), Cypr (3 procent), Włochy (2,3 procent), Albania (1,9 procent) i Portugalia (1,4 procent).

Z raportu wynika taż, że – decydując, gdzie pojechać na wakacje – Polacy wybierają raczej miejsca sprawdzone. Wśród 10 najchętniej wybieranych krajów nie pojawił się żaden nowy. O palmę pierwszeństwa najmocniej walczyły Turcja i Gracja. Ostatecznie najwięcej turystów odwiedziło Grecję, ale wczesne rezerwacje dawały przewagę Turcji – czytamy w raporcie.

Tegoroczne decyzje polaków o tym, gdzie pojechać na wakacje, mogą jednak przeważyć na korzyść Turcji. Jak twierdzi cytowany przez “Rzeczpospolitą” prezes Travelplanet.pl Robert Gołuński, wszystko zależeć będzie od sytuacji politycznej w tym kraju. Turecka branża turystyczna ciągle bardzo mocno walczy o klientów z Polski.

Co oferuje Turcja Polakom, myślącym, gdzie pojechać na wakacje?

Za Turcją przemawia między innymi infrastruktura przygotowana z myślą o wyjazdach rodzinnych – pisze “Rzeczpospolita”.

Grecja może natomiast stracić na popularności. Jak mówi cytowany przez “Rzeczpospolitą” Robert Gołuński: W statystykach widać wyraźne przesyt tym krajem, liderującym w tym rankingu od 2013 roku. Grecja apogeum popularności osiągnęła w 2016, kiedy odwiedziło ją prawie 37 procent klientów polskich biur podróży. W 2018 było to ponad 26 procent, a w 2019 o cztery punkty procentowe mniej.

Liczba wyjazdów do Turcji zaczyna natomiast dość mocno rosnąć. Do kraju tego zdecydowało się pojechać w ubiegłym roku 20 procent turystów. Wzrost wyniósł aż 5 punktów procentowych, a ubiegły rok był kolejnym, w którym liczba ta zwiększała się.

Oczywiście, trzeba pamiętać, że dane opierają się tylko na wynikach biura Travelplanet. Myśląc, gdzie pojechać na wakacje, dobrze jest sprawdzić wyniki pochodzące również z innych źródeł.

Na wzrost popularności Turcji wpłynęła w dużej mierze zmiana strategii przedstawicieli tureckiej branży turystycznej. Nastawili się oni na przyjmowanie gości przez cały rok. Dodatkowo oferty wyjazdów zimowych konkurują cenowo z Polskimi. W przeciwieństwie do wielu ofert krajowych, tureckie obejmują all inclusive oraz wliczają koszty przelotu.

Gdzie pojechać na wakacje – inne kierunki

Z cytowanych przez “Rzeczpospolitą” danych Travelplanet do łask zaczynają powoli wracać kraje Afryki Północnej. Tunezja w ubiegłym roku awansowała o 2 miejsca zaś Egipt o jedną pozycję. Jednak ich popularność nie wróciła jeszcze do poziomu sprzed 10 lat.

Udział Tunezji w sprzedaży wyniósł w 2019 roku 4 proc. Jeszcze w 2009 roku kierunek ten wybierało 15 procent Polaków. W przypadku Egiptu odsetek osób decydujących się spędzić tam wakacje osiągnął 12,5 procenta, podczas gdy przed dekadą wynosił on 25 proc.

Według danych Travelplanet – podaje „Rzeczpospolita” – w ubiegłym roku ceny wyjazdów zagranicznych wzrosły średnio o 7 proc. Oznacza to, że cena jednej rezerwacji zwiększyła się średnio o 400 zł, z 5626 złotych w 2018 roku do 6026 złotych w roku 2019.

Raport przypomina jednak, że ceny w roku 2018 były nietypowe, ponieważ pod wpływem niezwykle ostrej rywalizacji touroperatorów, odbywającej się kosztem ich rentowności, na rynku królowały przeceny. Jeśli średnią cenę z 2019 roku porównać z kolei do tej z roku 2017 okaże się, że różnica wynosiła już tylko 2,6 procent i nie pokrywała nawet inflacji, która w samym 2019 roku wyniosła 3,4 procent – pisze Rzeczpospolita.

Wyjazdy zagraniczne coraz tańsze w stosunku do zarobków

Autorzy raportu zauważają, że ceny wakacji zagranicznych w stosunku do zarobków Polaków systematycznie maleją. By zapłacić za wyjazd, trzeba przepracować obecnie 30 dni. Jeszcze 10 lat temu czas ten był o tydzień dłuższy. Dodatkowo nasi rodacy mogą sobie pozwolić na coraz wyższy standard świadczonych usług turystycznych.

W ciągu 10 lat przeciętna cena rezerwacji zwiększyła się z 4890 złotych do 6026 złotych w roku 2019. Wzrost wyniósł więc 23 proc. W tym samym czasie przeciętne wynagrodzenie urosło z 3325 złotych do 5230 złotych, co oznacza wzrost o 57 procent. Jednocześnie wzrósł standard hoteli i warunki dotarcia do celu wakacji.

Zauważalną tendencją jest coraz częstsze rezerwowanie wyjazdów letnich na miesiące inne niż lipiec i sierpień. Z danych Travelplanet wynika, że rok do roku odsetek wyjazdów w tych dwóch tradycyjnie najbardziej popularnych miesiącach zmniejszył się o 3 punkty procentowe do 32 proc. O 1,5 punktu wzrosły natomiast wyjazdy październikowe. Polacy już nie tylko zastanawiają gdzie pojechać na wakacje, ale również kiedy?

Głównymi przyczynami wzrostu popularności innych niż lipiec i sierpień miesięcy są: różnice w cenach rezerwacji i większa dostępność ofert. Jednocześnie w październiku nad Morzem Śródziemnym można ciągle liczyć na dobrą pogodę. Autorzy raportu przewidują, że popularność październikowych wyjazdów będzie rosła również w tym roku.

Polacy coraz wcześniej rezerwują wakacje

Zauważalną tendencją wśród polskich turystów jest rezerwowanie wyjazdów z coraz większym wyprzedzenie. Wprawdzie liczba rezerwacji w pierwszych miesiącach sprzedaży nie wzrosła, ale zmniejszyła się znacznie liczba rezerwacji dokonywanych później niż 2 miesiące przed wyjazdem.

Jak czytamy w cytowanym przez “Rzeczpospolitą” raporcie: Wakacje na więcej niż dwa miesiące przed wylotem zarezerwowało prawie 42 procent klientów biur podróży wobec niecałych 38 procent w 2018 roku. Wakacje last minute (na 10 i mniej dni przed wylotem) rezerwowało natomiast niecałe 24 procent turystów wobec ponad 31 procent w 2018 roku.

O wiele lepiej tendencję tę obrazują dane długoterminowe. Jeszcze 10 lat temu liczba rezerwacji last minute wynosiła prawie 42 procent, podczas gdy rezerwacji first minute tylko 20 proc. Oznacza to, że liczba rezerwacji last minute zmniejszyła się w tym czasie prawie o połowę.

Na wzrost popularności wcześniejszych rezerwacji złożyły się 2 czynniki. Pierwszym było utworzenie w 2016 roku Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego, drugim natomiast stosowanie przed wiele biur podróży tzw. gwarancji najniższej ceny i małych zaliczek na rezerwację.

Gwarancja najniższej ceny oznacza, że – jeśli wakacje okażą się tańsze w ofercie last minute – klient otrzyma zwrot różnicy między obiema kwotami.

Z danych wynika również wzrost popularności hoteli pięciogwiazdkowych. Odsetek rezerwacji w hotelach pięciogwiazdkowych zwiększył się o 5 punktów procentowych do 27 proc. Podobny wzrost zanotowano w roku 2018. Tendencja ta wynika ze zwiększenia się sprzedaży wyjazdów do Turcji oraz – w mniejszym stopniu – do Egiptu i Tunezji.

Ceny za pobyt w tureckim hotelu pięciogwiazdkowym są relatywnie niskie w porównaniu z innymi krajami. Odsetek rezerwacji w hotelach pięciogwiazdkowych jest już o 7 punktów procentowych wyższy niż w trzygwiazdkowych.

Wakacje tygodniowe z ofertą all inclusive najpopularniejsze

Zwiększa się również udział wyjazdów w formie all inclusive. Turyści zauważyli bowiem, że zapewnienie sobie wszystkiego w cenie wychodzi taniej, niż wydawanie dodatkowych pieniędzy na napoje i przekąski już na miejscu.

Z danych Travelplanet wynika, że 71 procent Polaków wybiera tygodniowe wakacje za granicą. Na turnusy dwutygodniowe zdecydowało się tylko 6 procent klientów. Turnusy w przedziale od 8 do 13 dni wybrało 15 procent, natomiast na wakacje krótsze niż tydzień zdecydowało się nieco ponad 6 proc.

Jak stwierdził cytowany przez “Rzeczpospolitą” dyrektor marketingu i e-commerce Travelplanet.pl Radosław Damasiewicz: Polacy najchętniej wybierają się na tygodniowe urlopy za granicę, ale raczej ze skłonnością do ich wydłużania niż skracania. 95 procent naszych klientów leci na wakacje samolotem, a to właśnie koszt biletów lotniczych rozłożony na większą liczbę dni sprawia, że cena jednego dnia jest niższa, a co za tym idzie bardziej atrakcyjna.

Najchętniej Polacy jeżdżą na zagraniczne wakacje parami. Dwuosobowe turnusy wybierało w 2019 roku aż 55 procent klientów, natomiast trzyosobowe wyjazdy stanowią 19 proc. W ciągu dekady zaobserwować można jednak duży wzrost wyjazdów trzyosobowych i czteroosobowych.

Autor: Wojciech Ostrowski
Źródło: “Rzeczpospolita”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.