Menu

Menu

Dane Polaków w sieci

 

Wartość danych polskich użytkowników Google’a i Facebooka w 2020 r. jest szacowana na ponad 6 mld zł – podaje raport Polskiego Instytutu Ekonomicznego „Ile warte są nasze dane?”. Co więcej, Polacy są gotowi płacić, aby ograniczyć firmom dostęp do swoich danych.

Według raportu opracowanego przez Polski Instytut Ekonomiczny wartość danych polskich użytkowników dla Google’a wyniosła w 2020 r. 4,025 mld zł, a dla Facebooka − 2,196 mld zł. Ponadto podano, że Polacy są skłonni płacić „17 zł miesięcznie za to, aby Facebook nie miał dostępu do danych agregowanych na platformie oraz pochodzących z innych źródeł. 14 zł miesięcznie są gotowi płacić za brak dostępu Google’a do naszych danych, w tym aktywności na innych portalach”.

Zbyt swobodny dostęp platform cyfrowych do danych uzytkowników

87 proc. uczestników badania PIE jest zdania, że firmy technologiczne wiedzą o nas za dużo. 84 proc. respondentów utrzymuje, że działalność firm technologicznych powinna podlegać większej kontroli. Polacy niechętnie podchodzą do tego, żeby platformy cyfrowe na szeroką skalę wykorzystywały ich dane. Przeciętny użytkownik oczekiwałby pieniężnej rekompensaty za to, że platformy cyfrowe mają dostęp do wszystkich naszych danych oraz wyświetlają spersonalizowane reklamy. 63 proc. respondentów zgadza się z postulatem zakazu pokazywania reklam na podstawie danych osób prywatnych.

Z kolei 38 proc. ankietowanych jest gotowych płacić za lepszą ochronę prywatności serwisom, z których korzystają. Zdaniem analityków może to wynikać z nieufności wobec tych firm. Aż 76 proc. badanych nie wierzy, że płatna wersja Facebooka lepiej chroniłaby ich prawa. W przypadku Google’a jest to 73 proc.

Facebook

Dane użytkowników podbijają przychody platform

Jak podano w raporcie, przychody z danych polskich użytkowników dla Google’a i Facebooka są wyższe niż raportowane przez polskie oddziały tych koncernów na potrzeby statystyki i dla organów podatkowych. „Miesięczny przychód z danych pojedynczego polskiego użytkownika dla Google wynosi 10,16 zł” − czytamy. Według szacunków PIE w 2020 r. łączny przychód z danych polskich użytkowników wyniósł nawet 4,025 mld zł, a miesięczny przychód z danych polskiego użytkownika dla Facebooka to 8,52 zł. „Według naszych szacunków – łącznie w 2020 r. przychód z danych wszystkich polskich użytkowników mógł sięgać 2,196 mld zł” – podaje raport.

W III kwartale 2021 r. platformy miały 42-procentowy udział w pierwszej dziesiątce firm o najwyższej na świecie wycenie giełdowej. Jeszcze 10 lat wcześniej był on zerowy. W przypadku Facebooka przychody z reklam stanowią 98 proc. całkowitych przychodów firmy (84 mld dol. globalnie w 2020 r.). Jeśli weźmiemy pod lupę Google, udział przychodów z reklamy w przychodach firmy to 80 proc., czyli ok. 147 mld dol.

Platna ochrona danych rozwiązaniem problemu?

Raport PIE potwierdza, że 77 proc. respondentów ma świadomość, że za bezpłatny dostęp do usług w sieci płaci swoimi danymi. Eksperci zwracają uwagę, że zmiana modelu biznesowego funkcjonowania platform cyfrowych będzie trudna do przeprowadzania, ale wydaje się społecznie oczekiwana. 69 proc. respondentów uważa, że żadna strona i aplikacja internetowa nie powinna pobierać opłat za dostęp.

Celem nowego modelu w ocenie analityków miałaby być przede wszystkim ochrona prywatności i ograniczenie lub całkowita eliminacja targetowanych reklam wyświetlanych użytkownikom. − Przy opłacie rzędu 10 zł miesięcznie obie strony odczułyby korzyść – jest to kwota niższa niż deklarowana przez respondentów, a jednocześnie wyższa niż średni miesięczny przychód platform z jednego użytkownika – ocenia Krystian Łukasik, analityk z zespołu gospodarki cyfrowej w PIE.

Źródło informacji: PAP

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.