Menu

Menu

Pozycjonowanie i optymalizacja – duet idealny

Przeglądając oferty różnych agencji marketingowych, które zajmują się usługami z zakresu SEO/SEM, można trafić na propozycje pozycjonowania lub optymalizacji strony internetowej – traktowanych jako osobne działania. Z technicznego punktu widzenia są tu zupełnie różne metody, które ostatecznie łączy wspólny cel – poprawa widoczności strony www w sieci. Zarówno sama optymalizacja, jak i pozycjonowanie przyniosą pewne efekty, wpłyną na niektóre parametry czy wskaźniki określające jakość domeny, jednak nie powinno się tego traktować jako standardowy schemat postępowania godny naśladowania. Najlepszych efektów należy się spodziewać, kiedy te dwa procesy będą się uzupełniały.

Pozycjonowanie

Optymalizacja – czy wpływa na wyniki wyszukiwania?

Optymalizacja techniczna pod kątem wyszukiwarek internetowych to ogół działań, które ujawniają się po rozwinięciu angielskiego skrótu SEO (Search Engine Optimization). Idealną sytuacją jest moment, kiedy nowa strona www jest tworzona przy udziale specjalistów ds. SEO, czyli z zachowaniem wszelkich zasad mających ułatwić robotom sieciowym crawlowanie (analizowanie) zamieszczonych informacji. Rzeczywistość jest zgoła inna – osoba, która przygotowuje dla klienta stronę skupia się na tym, aby spełniała jego oczekiwania pod względem funkcjonalnym i wizerunkowym. Coraz częściej praktykuje się tworzenie witryn opartych na jednej karcie, bez podstron (tzw. one-page), które są jednym z najmniej rokujących typów stron w kontekście skutecznego pozycjonowania, ale klienci doceniają w nich m.in. łatwość nawigowania i wysokie walory estetyczne. Optymalizacja strony skupia się na aspektach technicznych, które wpływają na sprawne poruszanie się po witrynie – zarówno jeśli chodzi o osoby odwiedzające, jak i o wspomniane roboty sieciowe. Poprawnie wykonana optymalizacja sprawia, że zawartość strony jest „zrozumiała” dla algorytmów wyszukiwarek, co w sposób naturalny wpływa na pozycję w rankingu wyszukiwania. Metoda ta dotyczy kilku obszarów – wyróżnia się optymalizację kodu strony, treści, grafik, słów kluczowych oraz struktury linkowania. Można uznać, że działania optymalizacyjne przygotowują podłoże do dalszych prac, czyli do pozycjonowania.

Pozycjonowanie – z optymalizacją czy bez?

Mimo, że sposób prowadzenia kampanii SEO zmienił się dość mocno na przestrzeni ostatnich lat, to pewne ogólne założenia pozostały takie same. Głównym celem pozycjonowania jest osiągnięcie możliwie wysokiej pozycji w rankingu wyników wyszukiwania. Za tym idą inne profity, np. w postaci zwiększonej popularności i wyższym współczynniku osób odwiedzających. Oczywiście, żeby do tego doszło, najpierw roboty sieciowe muszą przeskanować i zaindeksować stronę, czyli dodać do bazy wyszukiwarki. Jeżeli strona nie znajduje się w indeksie, to nie wyświetla się w wynikach wyszukiwania jako odpowiedź na konkretne zapytanie. Trudno jest zatem podejmować działania, które mają na celu poprawę widoczności witryny, jeśli technicznie rzecz biorąc – strona nie istnieje dla użytkowników. Pozycjonowanie obejmuje kilka dziedzin, które odpowiednio zadbane, przyniosą realne efekty. Należą do nich m.in. unikalne treści, które zawierają słowa i frazy kluczowe oddające tematykę strony oraz budowanie sieci linków odsyłających.

Optymalizacja i pozycjonowanie stron internetowych kluczem do sukcesu

Specyfika działań z zakresu optymalizacji i pozycjonowania nie pozwala na udzielenie 100% gwarancji sukcesu. Żadna profesjonalna agencja SEO nie obiecuje klientom, że w ciągu miesiąca wypracują dla jego witryny pozycję w TOP3 wyników wyszukiwania. Nie zmienia to faktu, ze długotrwała współpraca, konsekwentnie wdrażane rozwiązania, bieżące reagowanie na wszelkiego rodzaju „awarie” (np. zmiany w algorytmach wyszukiwarek) stanowią małe kroki, które realnie przybliżają do osiągnięcia dużych rezultatów. Oczywiście, istnieje szansa na to, aby wykonując tylko optymalizację techniczną lub decydując się na współpracę obejmującą wyłącznie pozycjonowanie strony, pojawiły się efekty. Niemniej, najlepszych efektów można się spodziewać, kiedy te działania będą prowadzone wspólnie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.