Menu
Menu

PKP Intercity kupi 63 lokomotywy wielosystemowe od Newagu

PKP Intercity podpisało umowę z firmą Newag na zakup 63 elektrycznych lokomotyw wielosystemowych z opcją zamówienia kolejnych 32 i świadczeniem 5-letniej usługi utrzymania. To pierwsze w historii, zarówno przewoźnika, jak i nowosądeckiego producenta, tak duże zamówienie jednej serii pojazdów.

PKP Intercity - umwa na zakup 63 lokomotyw

Podpisanie umowy na zakup 63 lokomotyw przez PKP Intercity. Fot. PAP/S. Leszczyński

Wartość umowy wynosi blisko 2,3 mld zł brutto. Dodatkowo zapisano możliwość skorzystania z prawa opcji i zamówienia dodatkowych 32 lokomotyw tej serii. Wówczas wartość zamówienia wzrosłaby do prawie 3,5 mld zł brutto. −To największy kontrakt taborowy w historii PKP Intercity. Konsekwentnie realizujemy strategię, w ramach której do końca 2030 r. park lokomotyw ma się składać tylko z pojazdów osiągających prędkość 160−200 km/h − komentuje Tomasz Gontarz, wiceprezes zarządu PKP Intercity.

Zgodnie z umową, przez 5 lat producent będzie pełnił usługi utrzymania taboru. W tym czasie przeszkoli przewoźnika, aby potem to on mógł zająć się serwisem lokomotyw. − Pierwsze dwie lokomotywy zostaną dostarczone PKP Intercity do 24 miesięcy od daty podpisania umowy, a całe zamówienie musi być zrealizowane w terminie 60 miesięcy zapowiedział Zbigniew Konieczek, prezes spółki Newag.

Nowe wielosystemowe lokomotywy będą mogły poruszać się na liniach kolejowych zasilanych prądem o różnym napięciu: 3kV DC, 15kV AC, 25kV AC. Prędkość maksymalna pojazdów ma wynosić nie mniej niż 200 km/h. Producent planuje uzyskać dopuszczenie pojazdów do eksploatacji w Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech. Wszystkie lokomotywy będą wyposażone w system ETCS poziomu drugiego.

W ostatnich latach spółka PKP Intercity zamówiła łącznie z prawami opcji 127 elektrycznych jedno- lub wielosystemowych oraz dwunapędowych lokomotyw. Najnowsza umowa zwiększa tę liczbę do 190. Wartość wszystkich zamówionych lokomotyw (włącznie z prawami opcji) wynosi 5,5 mld zł brutto. Łączna wartość zakontraktowanych umów na zakup i unowocześnienie taboru oraz stacji postojowych wynosi już niemal 11 mld zł brutto.

Misją PKP Intercity jest przewóz osób. W minionym roku przewieźliśmy 68 mln pasażerów, najwięcej w 20 latach naszej historii. Bariera 70 mln padnie zapewne w 2024 r., ale wymaga to inwestycji w tabor − mówi Tomasz Gontarz.



Źródło informacji: PAP MediaRoom

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. czytaj więcej ROZUMIEM