SEM – poznaj możliwości płatnych kampanii w wyszukiwarkach
Możliwości promocji firm w sieci są aktualnie bardzo rozbudowane — zarówno SEO, jak i SEM okazują się dobrym rozwiązaniem, jeśli chodzi o sposoby umożliwiające skuteczne promowanie stron, a także sklepów internetowych e-commerce. Przed podjęciem ostatecznej decyzji dot. wyboru najkorzystniejszej opcji reklamowej dla własnej firmy warto dokładnie przeczytać dzisiejszy artykuł. Wyjaśnimy w nim, czym dokładnie jest SEM (z ang. Search Engine Marketing) i podpowiemy, kiedy najlepiej zastosować płatne kampanie w wyszukiwarkach.
Czym jest SEM (Search Engine Marketing)?
SEM to marketing w wyszukiwarkach internetowych. Są to kompleksowe działania łączące pozycjonowanie stron w bezpłatnych wynikach wyszukiwania (SEO) oraz kampanie PPC — z ang. Pay Per Click, czyli w tym przypadku Google Ads (dawniej AdWords). SEM = SEO + PPC.
Zapamiętaj!
W praktyce słowa SEM używa się na określenie kampanii płatnych, niezależnie od kanału (np. Google Ads, Facebook Ads, LinkedIn Ads, Pinterest Ads itp.), natomiast w tym artykule będziemy używać tego słowa zgodnie z jego rzeczywistą definicją.
Kiedy najlepiej wybrać SEM?
SEM to kompleksowy zbiór dwóch usług — pozycjonowania (SEO) i kampanii PPC. Naszym zdaniem rozwiązanie to okaże się szczególnie korzystne dla małych, średnich i dużych e-commerce (od 100 oferowanych produktów) oraz większych stron usługowych (powyżej 10 podstron).
Połączenie SEO i PPC pozwoli zmaksymalizować efekty i umożliwi stały rozwój Twojego biznesu. Z czego to wynika? Otóż przez pierwsze kilka miesięcy, gdy pozycjonowanie strony www będzie na etapie rozwoju, kampanie PPC powinny pozwolić utrzymać tzw. rentowność biznesu i pozytywnie wpłynąć na przychody.
Marketing SEM — zalety
- efektywność,
- przyjazny odbiór reklamy,
- zwiększenie ekspozycji strony www — widoczna jest ona zarówno w płatnych, jak i bezpłatnych wynikach wyszukiwania
- nieograniczona liczba fraz kluczowych do pozycjonowania
- większa liczba zapytań użytkownika pochodząca z sieci reklamowej Google,
- możliwość dokładnego targetowania kampanii PPC,
- szybkie profity (dzięki Google Ads),
- łatwe mierzenie rezultatów w postaci osiągniętej konwersji.
SEM — ciekawostki
Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania i odpowiedzi w tematyce SEM.
#1 Ile kosztuje marketing SEM i SEO?
Cena za marketing SEM i SEO zależy od konkurencyjności Twojej branży, słów kluczowych, na które chcesz być widoczny w Google oraz indywidualnych założeń projektowych. Z doświadczenia możemy stwierdzić, iż koszt pozycjonowania (SEO) zazwyczaj oscyluje w okolicach kilku tysięcy zł dla średniej wielkości serwisu i mało konkurencyjnej branży.
Wraz ze wzrostem serwisu (szczególnie e-commerce) oraz konkurencyjności branży cena może wynosić nawet kilkanaście tys. zł. W przypadku działań międzynarodowych nawet kilkadziesiąt. Różnica wynika przede wszystkim z kosztów stałych poniesionych przez agencję na link building, copywriting oraz z zakresu działań specjalisty SEO. W przypadku kampanii PPC (nie tylko Google Ads, ale tutaj też wchodzą wszystkie pozostałe kanały reklamowe) to również koszt od kilku do nawet kilkuset tysięcy zł miesięcznie w zależności od generowanych wyników i tego, jaki zwrot z inwestycji osiągają kampanie.
#2 Po jakim czasie zobaczę efekty działań SEM?
Rezultaty SEM pojawią się już w pierwszym dniu od rozpoczęcia kampanii PPC (w postaci widoczności w Google). Jeśli chodzi o widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania — na rzeczywiste efekty trzeba będzie poczekać 2-3 miesiące. Wówczas widoczność strony w Google ulegnie zwiększeniu na pozycjonowane frazy kluczowe.
#3 SEO czy kampanie PPC?
Agencja SEO/SEM Marketing Match poleca SEM, czyli połączenie działań PPC z SEO. Pozwoli to zwiększyć ekspozycję serwisu w SERPach, zawłaszczyć wyniki wyszukiwania przez markę oraz systematycznie budować długotrwałe pozycje strony na istotne dla danego biznesu frazy kluczowe.
Dodaj komentarz