Menu

Menu

Nowe przetargi na modernizację linii kolejowych za blisko 6 mld zł

Ruszają nowe przetargi na modernizację linii kolejowych o wartości blisko 6 mld zł − zapowiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych. Zgodnie z zalożeniami prace − po wyborze wykonawców − mają rozpocząć się jeszcze w tym roku.

Przedmiotem postepowania są modernizacje linii w województwie śląskim. Jak zaznaczył Merchel, trzy przetargi o wartości 3,7 mld zł dotyczą przebudowy linii od Będzina przez Sosnowiec, Katowice, Tychy do granicy w Zebrzydowicach w ramach zadania „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, Etap I: linia E65 na odc. Będzin − Katowice − Tychy − Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice”, z wykorzystaniem współfinansowania z instrumentu finansowego UE „Łącząc Europę” (CEF 2) na lata 2021−2027.

Cel: szybsze i wygodniejsze podróże

Efektem inwestycji będą szybsze i wygodniejsze podróże koleją w aglomeracji i do granicy z Czechami. Mieszkańcy województwa śląskiego zyskają atrakcyjną ofertę podróżowania najbardziej ekologicznym środkiem transportu – mówi prezes PKP Polskich Linii Kolejowych. Zaznaczył, że dodatkowo dzięki budowie nowych przystanków oraz oddzieleniu ruchu aglomeracyjnego i dalekobieżnego zwiększy się dostęp do pociągów.

tory kolejowe

Przebudowa kolejowej obwodnicy Poznania

Szef PKP PLK wskazał również, że kolejny przetarg dotyczy przebudowy kolejowej obwodnicy Poznania. − Projekt obejmuje budowę łącznicy Poznań Strzeszyn – Poznań Piątkowo, co usprawni podróże w poznańskim węźle kolejowym. Plany obejmują także kompleksową modernizację łącznie ponad 70 km, m.in. torów i sieci trakcyjnej. Umożliwi to przejazdy pociągów pasażerskich z prędkością 100−120 km/h − powiedział. Szacunkowa wartość prac w ramach przetargu „Prace na towarowej obwodnicy Poznania” to ponad 1,5 mld zł.

Stacja Słupsk z nowymi peronami i torami

Merchel poinformował też o przetargu dotyczącym przebudowy stacji Słupsk, który zakłada przebudowę trzech peronów i układu torowego. − Perony będą wyższe, pojawią się windy z przebudowanego przejścia podziemnego na perony. Przejście zostanie poszerzone oraz połączone z nowym dworcem autobusowym − zapowiedział. Historyczny charakter stacji podkreślą odrestaurowane zabytkowe wiaty peronowe oraz kioski. Wartość słupskiej inwestycji szacuje się na 600 mln zł. − Prace na stacji planowane są w ramach zadania pn. „Prace na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Słupsk”, w ramach dwóch perspektyw finansowych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014−2020 i Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021−2027 − dodał.

Źródło informacji: PAP

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.