Moc infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych ma wzrosnąć w ciągu 2 lat o prawie połowę
Najbliższe lata będą największym infrastrukturalnym wyzwaniem dla Polski. Do końca 2025 r. łączna moc punktów ładowania musi zwiększyć się o 49 proc. W kolejne 5 lat − o 559 proc. Niezbędne będzie również wybudowanie co najmniej 200 stref ładowania dla ciężarówek elektrycznych wzdłuż sieci TEN-T.
Polska branża nowej mobilności spotka się 15 kwietnia br. w warszawskiej Elektrowni Powiśle, by wspólnie z PSPA omówić wyzwania związane z AFIR. Nowe prawo na dobre zmieni rynek infrastruktury ładowania w Polsce. Od decyzji podjętych w najbliższych miesiącach zależeć będzie jednak tempo jej rozbudowy − podkreśla PSPA.
13 kwietnia 2024 r. zaczną obowiązywać przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1804 w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR). Będzie to historyczny dzień dla całej branży e-mobility w Unii Europejskiej. Rozporządzenie stanowi potencjalnie najważniejszy czynnik regulacyjno-stymulujący rozbudowę ogólnodostępnej infrastruktury ładowania w UE.
Nowe obowiązki w związku z AFIR
Na podstawie AFIR każde państwo członkowskie stanie przed koniecznością dostosowania łącznej mocy stacji ładowania na każdy zarejestrowany samochód z napędem elektrycznym (1,3 kW w przypadku BEV i 0,8 kW w przypadku PHEV). Dla Polski stanowi to znaczne wyzwanie, gdyż, biorąc pod uwagę prognozy rozwoju polskiej floty takich pojazdów, moc infrastruktury musi wzrosnąć do końca 2025 r. o niemal połowę (z ponad 230 MW do ponad 342 MW). Do 2030 r. powinno to być 1515 MW, czyli 559 proc. więcej niż obecnie.
− AFIR nakłada na wszystkie państwa członkowskie bardzo ambitne, bezpośrednio wiążące obowiązki w obszarze infrastruktury ładowania. Jednym z nich jest konieczność rozmieszczenia maksymalnie co 60 km wzdłuż sieci bazowej TEN-T stref ładowania na każdym kierunku podróży. Każda z nich o łącznej mocy co najmniej 400 kW, a do 2027 r. − co najmniej 600 kW. Innym jest wymóg wyposażania ładowarek w możliwość płatności ad-hoc − komentuje Aleksander Rajch, członek zarządu PSPA. − Wypełnienie wymogów rozporządzenia wymaga aktywizacji i pełnego zaangażowania wszystkich, najważniejszych interesariuszy oraz dokładnego zaplanowania dalszych kroków, w tym zmian prawnych i niezbędnych inwestycji poczynionych w najbliższych miesiącach − dodaje.
Wyzwania dla transportu ciężkiego
Poza działaniami na rzecz rozbudowy stacji dla transportu lekkiego rozporządzenie zakłada budowę stref ładowania przeznaczonych dla pojazdów ciężarowych. Np. do końca 2027 r. wzdłuż połowy sieci bazowej TEN-T będą musiały funkcjonować przeznaczone dla eHDV strefy ładowania o mocy co najmniej 2800 kW każda.
− Obecnie w Polsce ogólnodostępne punkty przeznaczone dla elektrycznych ciężarówek funkcjonują w zaledwie jednej lokalizacji. Tymczasem już do 2030 r. wzdłuż polskich odcinków sieci TEN-T będzie musiało powstać co najmniej 206 stref ładowania dla eHDV. W konsekwencji AFIR to nie tylko potencjalny impuls przyspieszający rozwój infrastruktury, ale również bardzo poważne wyzwanie − podkreśla Piotr Ziółkowski, New Mobility Expert PSPA.
Spotkanie wszystkich interesariuszy
W obliczu wyzwania, przed jakim stoi zarówno Polska, jak i pozostałe państwa członkowskie, już 15 kwietnia w Warszawie PSPA zorganizuje spotkanie warsztatowe, którego celem będzie szczegółowe omówienie i zaplanowanie dalszych działań związanych z wymogami rozporządzenia oraz zacieśnienie współpracy pomiędzy najważniejszymi interesariuszami.
− Porozmawiamy m.in. o zadaniach poszczególnych podmiotów w kontekście rozporządzenia, o instrumentach mających na celu likwidację najważniejszych barier rozbudowy stacji ładowania, o optymalizacji programów wsparcia, jak również o niezbędnej modernizacji i rozwoju sieci elektroenergetycznych. Zaprezentujemy ponadto nowy, dostępny online i aktualizowany co miesiąc licznik, którego celem będzie informowanie o aktualnym stopniu wypełnienia wymogów AFIR − mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.
Udział w wydarzeniu potwierdzili m.in. przedstawiciele Komisji Europejskiej (DG Move, czyli dyrekcji generalnej Komisji odpowiadającej za politykę UE w dziedzinie mobilności i transportu), Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Urzędu Dozoru Technicznego oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Organizatorzy zaprosili też przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury, OSD, operatorów i producentów stacji ładowania, wiodących OEM, kancelarii prawnych oraz mediów.
Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych
Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych to największa w Polsce organizacja branżowa zajmującą się kreowaniem rynku zrównoważonego transportu. Zrzesza ponad 250 przedsiębiorstw z całego łańcucha wartości w elektromobilności. PSPA jest częścią The European Association for Electromobility (AVERE) − największej organizacji zajmującej się rozwojem tego rynku w Europie.
Źródło informacji: PAP Media Room
Grafika: PSPA
Dodaj komentarz