Menu
Menu

Jak monitorować konkurencję w branży hotelarskiej?

Działasz w branży hotelarskiej i inwestujesz w marketing internetowy, ale brakuje Ci pomysłów na rozwój? Monitoruj działania konkurencji. Analiza pomysłów innych firm z branży hotelarskiej może stanowić źródło inspiracji do prowadzenia własnych działań marketingowych i reklamowych. Jak monitorować konkurencję w branży hotelarskiej? Poznaj sprawdzone strategie i narzędzia, które Ci to umożliwią.

Jak monitorować konkurencję w branży hotelarskiej

Znajdź swoich konkurentów

Część swoich konkurentów prawdopodobnie znasz – to hotele o podobnym standardzie prowadzone w Twojej okolicy, skierowane do podobnej grupy docelowej, np. rodzin z dziećmi. Mimo to warto poszukać w internecie hoteli, o których być może jeszcze nie słyszałeś, a które mogą stanowić Twoją realną konkurencję. W tym celu możesz:

  • ręcznie przeszukać wyniki wyszukiwania (płatne i bezpłatne) na hasło “hotel + miasto” i przejrzeć ofertę hoteli na ich stronach internetowych,
  • skorzystać z narzędzi SEO, np. Senuto, Ahrefs, SEMSTORM czy Surfer. Po wpisaniu określonego hasła narzędzia zaprezentują Twoją konkurencję z top10 wyników Google w formie graficznej, w postaci wykresów.

Wykres prezentujący konkurencję z wyników organicznych Google w narzędziu Senuto, źródło: https://wiki.senuto.com/pl/wiki/analiza-widocznosci-raport-konkurencja

Jak monitorować konkurencję w SEO?

Chcesz sprawdzić, jak inne hotele wykorzystują pozycjonowanie do marketingu internetowego dla swojego ośrodka? Przeprowadź analizę konkurencji w SEO. Sprawdzisz dzięki niej:

  • na jakie frazy kluczowe konkurencyjne hotele są widoczne w bezpłatnych wynikach wyszukiwania (w narzędziu Senuto), 
  • na jakie słowa kluczowe pozycjonują się konkurencyjne hotele (w narzędziach Senuto, SEMSTORM, Ahrefs, Surfer),
  • o jakie słowa kluczowe warto wzbogacić swoją strategię SEO (w narzędziu Senuto),
  • skąd konkurencyjne hotele pozyskują linki zewnętrzne (w narzędziu Ahrefs).

Uzyskane informacje pozwolą Ci wzbogacić strategię pozycjonowania i być może poprawić wyniki.

Monitoruj treści na stronach konkurencji

Treści to jeden z najistotniejszych elementów skutecznego strategii pozycjonowania. Dlatego też powinieneś zainteresować się, jakie treści tworzą konkurencyjne hotele. O czym piszą i w jaki sposób? Jakie treści blogowe przygotowują? Które podstrony w witrynach konkurencji budzą największe zainteresowanie? W jaki sposób promują treści w mediach społecznościowych? Wszystkie te działania mogą wpływać na popularność hotelu.

Do analizy treści możesz wykorzystać narzędzie Surfer. Porównasz swoją witrynę do witryn konkurencji pod kątem treści, a także dowiesz się, jakie słowa kluczowe konkurenci umieszczają na konkretnych podstronach. 

Jeśli chcesz być na bieżąco z nowymi treściami w branży hotelarskiej, skonfiguruj usługę alerty Google. Jeśli w internecie pojawi się nowa treść na interesujący Cię temat, otrzymasz powiadomienie na maila wraz z linkami do treści.

Widok narzędzia Alerty Google

Jak monitorować konkurencję w branży hotelarskiej w Google Ads?

Jeśli prowadzisz działania reklamowe w Google Ads, z pewnością chciałbyś dowiedzieć się, jak wypadasz na tle konkurencji. Możesz skorzystać w tym celu z raportu analizy aukcji dostępnego w systemie Google Ads. Dzięki niemu porównasz skuteczność swoich działań z działaniami innych hoteli, które reklamują się na te same słowa kluczowe (uczestniczą w tych samych aukcjach). Dane są dostępne dla kampanii w sieci wyszukiwania oraz dla kampanii produktowych. Informują o:

  • udziale w wyświetleniach dla Twoich reklam,
  • pokrywających się aukcjach, czyli sytuacjach, w których reklamy innego hotelu wyświetlały się wówczas, gdy wyświetlały się również Twoje reklamy,
  • współczynniku wyświetleń na wyższej pozycji, który określa, jak często reklamy innego hotelu wyświetlał się na wyższej pozycji niż Twoja reklama,
  • współczynniku wyświetleń na górze strony, który określa, jak często reklama (Twoja lub konkurencji) wyświetlała się nad wynikami organicznymi, u góry strony,
  • współczynniku wyświetleń na najwyższej pozycji, który określa, jak często reklama (Twoja lub konkurencji wyświetlała się na pierwszej pozycji.

Analiza konkurencji w Google Ads może dotyczyć również:

  • treści i nagłówków reklam, które tworzą Twoi konkurenci,
  • budowy stron docelowych konkurentów.

Przeglądając reklamy i strony docelowe, możesz znaleźć inspirację dla własnych działań reklamowych i przetestować nowe treści lub zmienić układ strony docelowej.

Śledź witryny konkurencji

Strony internetowe konkurencyjnych hoteli również mogą być dla Ciebie wskazówką i inspiracją. Jakie elementy witryn hotelowych warto przeanalizować podczas monitoringu w branży hotelarskiej? Zwróć uwagę na:

  • budowę menu,
  • informacje – czym chwalą się konkurencyjne hotele?
  • strukturę podstron ofertowych (czy jest rozbudowana, czy znajdują się na nich treści, a jeśli tak, to jakie),
  • oferty promocyjne – jak konkurencyjne hotele zachęcają do pobytu?
  • call to action – wezwania do działania, jakie stosuje konkurencja (czy CTA mają formę przycisków, a jeśli tak, gdzie się znajdują, jaka jest ich kolorystyka),
  • zdjęcia – w jaki sposób konkurencja prezentuje swój hotel na stronie.

Jak monitorować konkurencję w branży hotelarskiej w Social Media?

Brak profilu firmowego w kanałach Social Media to gwóźdź do trumny Twojego biznesu. By jednak media społecznościowe wpływały pozytywnie na popularność Twojego hotelu, musisz prowadzić je regularnie i dopasować do grupy docelowej, czyli osób, do których chcesz dotrzeć. Nie wiesz, jak to zrobić? Śledź konkurencyjne hotele w Social Media. Sprawdź:

  • w jakich kanałach się udzielają,
  • jakie posty tworzą i jak często,
  • w jaki sposób budują zaangażowanie i kontakt z użytkownikami,
  • jakie zdjęcia promują w mediach społecznościowych,
  • czy organizują konkursy.

Do monitoringu konkurencji w mediach społecznościowych przydadzą Ci się poniższe narzędzia:

  • Social Searcher i Social Mention, które poinformują Cię, jakie treści pojawiają się w SM na interesujące Cię słowo kluczowe,
  • SproutSocial, dzięki którym możesz monitorować zachowania fanów konkurencyjnych firm – jakie psoty ich interesują, jakie posty polubili; informuje także o liczbie postów konkurencji i ich zasięgu;
  • BuzzSumo, które pozwala śledzić, jakie treści na dane słowo kluczowe uzyskują najwięcej reakcji (polubień, udostępnień, komentarzy) w mediach społecznościowych.

Zaangażowanie użytkowników w poszczególnych kanałach społecznościowych, źródło: BuzzSumo

Podsumowanie

Jeśli chcesz się stale rozwijać i być o krok od konkurencji w branży hotelarskiej, musisz ją stale obserwować. W tym celu sprawdzaj, jakie działania prowadzi w kanałach Social Media, jak buduje wizerunek oraz swoją stronę internetową i ofertę, jak reklamuje się systemie Google Ads i na jakie frazy pozycjonuje się w Google. Informacje te pozwolą Ci wzbogacić i ulepszyć własne działania marketingowe, przyciągnąć nowych klientów i stać się liderem wśród okolicznych hoteli.

Autor: Katarzyna Nowak, widoczni.com

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. czytaj więcej ROZUMIEM