Menu
Menu

Frekwencja w polskich hotelach w górę

W maju frekwencja we wszystkich kategoriach hoteli poprawiła się w stosunku do kwietnia o kilkanaście punktów procentowych. Jednocześnie 45 proc. badanych hotelarzy przyznało, że musiało zwiększyć ceny w zakresie między 11 a 20 proc.

hotel

Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego poinformowała o wynikach badania przeprowadzonego w pierwszej połowie czerwca. Wykazało ono, że maj był kolejnym miesiącem poprawy wyników dotyczących obłożenia turystycznego w stosunku do kwietnia. Okazał się także kolejnym najlepszym pod tym względem miesiącem w bieżącym roku. IGHP ocenia, że wskaźniki frekwencji w maju w wielu hotelach osiągnęły satysfakcjonujące poziomy.

Najlepsza frekwencja w hotelach biznesowych

„Dla całej grupy hoteli uczestniczących w ankiecie już tylko 9 proc. nie przekroczyło 30 proc. frekwencji (w kwietniu było to 18 proc.), a satysfakcjonujący poziom obłożenia powyżej 50 proc. uzyskało ponad 3/4 hoteli (w kwietniu była to połowa), w tym 24 proc. obiektów uzyskało obłożenie powyżej 70 proc.” − podaje Izba.

Podobnie jak w marcu i kwietniu, wyniki hoteli miejskich (biznesowych) były wyraźnie lepsze niż obiektów pozamiejskich (wypoczynkowych). „W hotelach miejskich blisko 85 proc. zanotowało frekwencję powyżej 50 proc., a tylko 8 proc. obiektów nie przekroczyło 30 proc. W hotelach pozamiejskich odpowiednio połowa obiektów zanotowała frekwencję powyżej 50 proc., a 7 proc. stanowiła grupa, która uzyskała obłożenie poniżej 30 proc.” – wskazano w raporcie.

Pytania objęły również wzrost cen. W tym aspekcie dane również świadczą o „ciągłej tendencji wzrostowej”. 81 proc. obiektów wskazało na wzrost cen w stosunku do 2019 r., a 83 proc. − w relacji do maja ub.r. Przy tym 27 proc. hoteli wskazało na wzrost o więcej niż 20 proc.

Optymistyczne prognozy

IGHP zapytała hotelarzy również o przewidywany wzrost cen na okres wakacji w stosunku do ubiegłego roku. Odpowiedzi nie zaskakują. „Zdecydowanie dominujące odpowiedzi dotyczyły wzrostu do 10 proc. (35 proc. ankietowanych hoteli) i w przedziale 11−20 proc. (45 proc.). Na wzrost powyżej 20 proc. wskazała grupa niespełna 20 proc. hoteli” – dowiadujemy się z raportu.

„Widać wyraźną poprawę w stosunku do wyników poprzedniej ankiety, szczególnie jeśli chodzi o czerwiec i lipiec. W czerwcu już tylko 16 proc. hoteli wskazało na obłożenie poniżej 30 proc. (miesiąc temu dla maja było to 31 proc.). Z kolei frekwencję powyżej 50 proc. wskazała ponad połowa hoteli” − podała IGHP. „Lipiec to także poprawa w stosunku do czerwca z danych ankietowych w poprzednim miesiącu. Jednak tutaj 42 proc. hoteli posiada obłożenie poniżej 30 proc. Natomiast frekwencję powyżej 50 proc. wskazało 19 proc. obiektów” − czytamy.

W prognozach widać wyraźne różnice pod względem obłożenia między hotelami miejskimi (biznesowymi) a pozamiejskimi (wypoczynkowymi) − na korzyść tej drugiej grupy. W hotelach miejskich ponad 75 proc. obiektów nie przekracza frekwencji 30 proc., a powyżej 50 proc. wskazuje tylko 9 proc. ośrodków. Obiekty wypoczynkowe z obłożeniem poniżej 30 proc. stanowią tylko 29 proc., a frekwencję powyżej 50 proc. posiada 37 proc. hoteli.

Jak zaznaczają analitycy IGHM, dane na lipiec i słabe prognozy na sierpień (65 proc. hoteli z obłożeniem poniżej 30 proc.) potwierdzają obserwowane od miesięcy zjawisko krótkiego okienka rezerwacyjnego. Stanowi ono duży problem operacyjny w zarządzaniu kosztami, przede wszystkim kosztami personelu w obiektach wypoczynkowych.

Szczegóły ankiety IGHP

Wnioski sporządzono na podstawie ankiety przeprowadzonej w dniach 9−14 czerwca. Wzięło w niej udział 135 hoteli zlokalizowanych we wszystkich województwach (69 proc. położonych jest w miastach; 30 proc. to obiekty sieciowe).

Większość ankietowanych (84 proc.) to hotele liczące do 150 pokoi. 62 proc. hoteli ma mniej niż 100 pokoi, a średnia wielkość obiektu wyniosła 89 pokoi. Hotele, w których przeważa ruch biznesowy, stanowiły 34 proc. Te łączące segment biznesowy z turystycznym − 38 proc., a specjalizujące się w turystyce wypoczynkowej −28 proc. Dominującymi formami biznesu hotelowego wśród ankietowanych obiektów są mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa (92 proc.).

Źródło informacji: PAP

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. czytaj więcej ROZUMIEM