Menu
Menu

3 Typy umów o pozycjonowanie — wybrać umowę abonamentową, za efekt, czy hybrydową!

Pozycjonowanie stron internetowych to często kwestia długotrwałej i regularnej współpracy z agencją SEO, która będzie promowała naszą witrynę w wyszukiwarce Google. Często jednak nie wiemy, na jakiej zasadzie i umowie współpracować z agencją SEO oraz jakie typy współpracy wybrać. W tym tekście przedstawiamy 3 rodzaje umów, z których możemy skorzystać – abonamentową, hybrydową i efektową, a także podpowiadamy, w jakiej sytuacji warto wybrać konkretną opcję.

Pozycjonowanie

Umowa abonamentowa

Pierwszym i zdecydowanie najpopularniejszym typem umowy o pozycjonowanie, z jakiej możemy skorzystać, jest umowa abonamentowa. Jak sama nazwa wskazuje, odbywa się ona na podstawie wykupionego i podpisanego abonamentu. Ten rodzaj umowy wymaga zatem od nas podpisania umowy na określony czas, gdzie regularnie będziemy płacili pewną kwotę agencji marketingowej, a ta będzie za nią wykonywała regularnie co miesiąc konkretne działania promocyjne.

Jest to obecnie najczęściej wykorzystywany typ umowy o pozycjonowanie, gdyż posiada wiele zalet. Przede wszystkim z góry wiemy, co otrzymamy za konkretną sumę pieniędzy. Umowa ta jest również korzystna dla agencji marketingowych, które zyskują stały dopływ gotówki. Dzięki temu mogą zaoferować lepszy i szerszy zakres usług w zamian za nasz budżet reklamowy. Agencje SEO będą również zdeterminowane, aby podpisać taką umowę, która będzie dostarczała im regularnych profitów, a więc będą starały się bardziej pozyskać klienta chcącego współpracować w takim modelu. Przy umowie abonamentowej specjaliści będą dbali o naszą witrynę i będą zajmowali się nią regularnie i długotrwale. Wszystkie działania są bardzo dobrą inwestycją, która będzie służyła przez wiele kolejnych lat. Pozycjonowanie tego typu jest również kompleksowe i szerokie, a nasza witryna jest cały czas w rękach tych samych osób, które znają jej charakterystykę czy historię pozycjonowania.

Umowa za efekt

Umowa za efekt to drugi alternatywny rodzaj umowy o pozycjonowanie do modelu abonamentowego. Umowa taka polega na określeniu wraz z agencją SEO konkretnego efektu, na którym nam zależy, a następnie uzależnienie wypłaty wynagrodzenia od uzyskania tego efektu. Może być to osiągnięcie konkretnej pozycji witryny w wynikach wyszukiwania Google, sprowadza konkretnego ruchu organicznego, czy inne efekty, na jakie liczymy.

Teoretycznie jest to bardzo korzystny typ pozycjonowania, gdyż będziemy płacili jedynie wtedy, kiedy osiągniemy to, na czym nam zależy. W praktyce jednak pozycjonowanie takie posiada kilka minusów. Przede wszystkim dość trudno zmierzyć konkretne wyniki i podać je w precyzyjnych wartościach, gdyż istnieje wiele narzędzi, a same wyniki wyszukiwania są personalizowane i są inne na dwóch różnych urządzeniach lub u dwóch różnych użytkowników. Minusem pozycjonowania za efekt może być również uzyskanie „efektów”, ale nie odniesienie korzyści. Agencje SEO mogą pozyskać dla nas odpowiedni ruch organiczny, ale który nie będzie przekładał się na konwersje i sprzedaż.

Umowa hybrydowa

Hybrydowa umowa o pozycjonowanie jest połączeniem obu wyżej wymienionych taktyk pozycjonowania. Zakłada ona zarówno prace regularne – długotrwałe, czyli abonamentowe w zamian za konkretną stawkę miesięczną, ale również wypłacenie dodatkowego wynagrodzenia, gdy osiągnięty konkretny zamierzony i ustalony wcześniej efekt. Parytet pozycjonowania abonamentowego do efektownego może być różny i wynosić np. 50% do 50% czy 80% do 20%. Tylko od nas zależy, w jaki sposób konstruujemy umowę i w jaki sposób będziemy współpracowali z agencją SEO.

Przede wszystkim jest to bardzo dobry typ umowy, który pozwala wyeliminować większość wad pozycjonowania efektownego, gdyż agencja SEO będzie współpracowała z nami regularnie i długotrwałe. Będzie zatem pracowała jakościowo i transparentnie dbając o naszą witrynę. Możemy również przy pozycjonowaniu hybrydowym ukierunkować bardziej elastycznie sposób, w jaki chcemy pozycjonować naszą stronę internetową. Możemy dość łatwo określić, na jakich elementach ma skupić się pozycjonowanie, nadal optymalizując ją kompleksowo i całościowo.

Pozycjonowanie

Kiedy wybrać który rodzaj pozycjonowania

Jeśli wiemy już czym są poszczególne rodzaje pozycjonowania, warto również powiedzieć, w jakich sytuacjach warto wybrać konkretne z nich. Przede wszystkim z pozycjonowania abonamentowego warto korzystać wtedy, jeśli myślimy o długofalowym SEO. Może być to sytuacja, w której strona internetowa jest naszym głównym sposobem pozyskiwania klientów z sieci lub wiemy że będziemy promowali witrynę długotrwale. Jest to również najbardziej przewidywalny i stabilny typ pozycjonowania. Warto wybierać go, jeśli chcemy przekazywać konkretne sumy miesięcznie na pozycjonowanie i nie zależy nam na konkretnych wynikach w konkretnym przedziale czasowym, a chcemy rozwijać serwis tak aby sprawić, żeby stawał się coraz silniejszy.

Pozycjonowanie za efekt warto wybierać w sytuacji, kiedy wiemy co chcemy osiągnąć i gdy ma ona służyć tylko jednemu celowi. Często będzie to sytuacja, w której chcemy uruchomić tymczasową kampanię reklamową i właśnie poprzez witrynę pozyskiwać konkretnych klientów, ale nie myślimy o długotrwałym działaniu. Pozycjonowanie za efekt będzie też dobrym wyborem, jeśli zależy nam na konkretnym działaniu naszej strony internetowej i nie potrzebujemy rozwijać jej a także pozycjonowanie na innych płaszczyznach.

Pozycjonowanie hybrydowe z kolei będzie bardzo dobrym rozwiązaniem, jeśli chcemy zarówno pracować z naszą witryną długotrwale i budować silne SEO, ale z drugiej strony zależy nam na konkretnej płaszczyźnie takiej jak np. pozyskiwanie dużej ilości ruchu organicznego, czy byciu widocznym pod kilkoma konkretnymi frazami w wyszukiwarce Google na wysokich pozycjach. Dzięki temu z jednej strony będziemy mogli pozycjonować naszą witrynę, a z drugiej strony działania te będę ukierunkowane na osiąganie konkretnych celów. Sytuacja taka będzie miała miejsce np. gdy będziemy wykorzystywali witrynę głównie do jednego celu np. pozyskiwania ruchu organicznego lub zwiększenia rozpoznawalności marki, ale jednocześnie będziemy chcieli pozycjonować ją w tradycyjny sposób w wyszukiwarce Google.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.