Menu
  • Menu

    Zakupy przez Internet artykułów spożywczych – ceny i ocena jakości dostaw

    Zakupy przez InternetZakupy przez Internet oznaczają oszczędność czasu i pieniędzy. Ale wymagają przełamania wielu barier. Polski Instytut Badań Jakości zbadał sklepy internetowe, posługując się metodologią zaczerpniętą z podobnych badań przeprowadzanych w Europie Zachodniej. W porozumieniu z Niemieckim Towarzystwem Studiów Konsumenckich (DtGV – Deutsche Gesellschaft für Verbraucherstudien) opracowano kryteria oceny polskich supermarketów prowadzących sprzedaż w Internecie.

    Do badania sieci zastosowano 4 kryteria: cena na podstawie koszyka 40 artykułów i ceny dostawy, szerokość asortymentu, komfort funkcjonowania sklepu ze zwróceniem uwagi na funkcjonalność stron internetowych i informacje o składnikach produktów, wreszcie ocena jakości dostawy.

    W każdym z badanych sklepów dokonano kilku zakupów tych samych produktów przy pomocy tajemniczych klientów. Eksperci natomiast oceniali cechy takie jak: datę przydatności do spożycia, warunki przechowywania i transportu, oraz zachowanie wymogu głębokiego mrożenia

    Zakupy przez Internet dokonywane były w 7 największych sieciach handlowych: API Market, Auchan Direct, E.Leclerc, Frisco.pl, Piotr i Paweł, Polski Koszyk i Tesco.

    Zakupy przez Internet – ocena sieci handlowych

    Po przeanalizowaniu cen 40 wybranych artykułów w 6 różnych kategoriach: nabiał, mięso, owoce, warzywa, woda i napoje, produkty paczkowane sklasyfikowano sieci ze względu na cenę zakupów. Najtańszy okazał się Piotr i Paweł na drugim miejscu znalazło się Tesco, a na trzecim E.Leclerc.

    W ramach oceny szerokości asortymentu przebadano dostępność wybranych 40 produktów. Jeśli poszukiwany produkt nie był dostępny, sprawdzano, czy sprzedawca oferuje zamiennik? Pod tym względem najlepszy okazał się E.Leclerc (99,8% punktów) zaraz za nim API Market (99,6%), na kolejnych zaś miejscach Polski Koszyk (97%) oraz Piotr i Paweł (95%).

    Analizie zostały też poddane strony internetowe sklepów. Sprawdzono, na ile ich układ ułatwia zakupy przez Internet? W tym aspekcie ważne było na przykład, czy wyszukiwarka ma możliwość sortowania towaru według ceny i czy produkty są grupowane w kategorie ułatwiające ich wyszukiwanie? Zwrócono też uwagą, jak dokładny opis towaru zawiera strona?

    Chodziło głównie o informacje na temat: składu, wartości odżywczych, alergenów, czy kraju pochodzenia. W tej części badania zwrócono też uwagę na liczbę dostępnych form płatności. Za sklep najbardziej przyjazny klientom uznano Frisco.pl, zaś na kolejnych miejscach znalazły się Tesco oraz Piotr i Paweł.

    W przypadku jakości dostawy, autorzy badania przyjrzeli się jakości i świeżości produktów dostarczonych do klienta. Tajemniczy klienci dokonali zakupów w ten sposób, by wybrać towary najtrudniejsze w transporcie. Chodziło o produkty głęboko mrożone, delikatne, jak rośliny w doniczkach, wymagające chłodzenia, lub ciężkie. Oceniono również liczby dni pozostałych do upłynięcia terminów ważności. Pod tym względem górował Auchan Direct zdobywając 89% punktów, a dalszych miejscach znalazły się: E. Leclerc i Tesco.

    Źródło – Polski Instytut Badań Jakości

    Udostępnij w sieci ....Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestShare on VKShare on Tumblr

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *