Menu
  • Menu

    Wydatki na reklamę w 2017 roku osiągnęły wartość 8,8 mld zł

    Wydatki na reklamęWydatki na reklamę firm działających w Polsce stale rosną. W roku 2017 zwiększyły się one o 2,3% do poziomu 8,8 mld zł. Największy wzrost zanotowano pod koniec roku – pisze “Business Insider”. Największe wydatki na reklamę notuje branża handlowa, jednak znaczny wzrost wydatków można zauważyć w też administracji rządowej.

    Początek 2017 roku nie wyglądał optymistycznie. Jak podaje “Business Insider”, przez pierwsze 10 miesięcy wydatki na reklamę wzrosły o 1%. W kontekście dobrej sytuacji gospodarczej wynik ten można uznać za raczej słaby. Dopiero IV kwartał przyniósł wzrost na poziomie 5,5% rok do roku.

    Wzrost wydatków zanotowano w 10 sektorach gospodarki, natomiast spadek w 6. Wśród wyodrębnionych dla potrzeb badań sektorów najbardziej ograniczył swoje wydatki reklamowe sektor telekomunikacyjny. Spadek wyniósł w tym przypadku aż 8,7% czyli o 67 mln zł. Producenci żywności, podobnie jak sektor finansowy, zmniejszyli swoje wydatki na reklamę o 5,5%.

    Sektorem, który zwiększył nakłady najbardziej był handel. Wzrosły one o 3,2%. Jednak łączny wzrost tzw. sektorów pozostałych wyniósł aż 27,5%, co daje 138,3 mln zł więcej niż przed rokiem. W tej grupie znacząco zwiększyły wydatki firmy deweloperskie

    Duży udział w sektorach pozostałych miał również wzrost wydatków na kampanie społeczne organizowane przez administrację rządową. Wśród nich znalazły się kampanie organizowane przez: Ministerstwo Zdrowia, Ministerstwo, Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

    Wydatki na reklamę znacznie zwiększyły media

    Swoje budżety reklamowe mocno bo aż o 97,9 mln zł czyli o 25% zwiększyły media. Dużo pieniędzy wydały witryny internetowe takie jak: Pyszne.pl, Booking.com, PizzaPortal.pl, Trivago czy Showmax – pisze “Business Insider”. Powoli zmienia się udział poszczególnych mediów w rynku reklamowym.

    Coraz większą rolę odgrywa reklama w Internecie. Wydatki na reklamę internetową wzrosły w ubiegłym roku aż o 205 mln zł. W ostatnim kwartale wzrost wyniósł 9,5%. Z danych wynika, że tylko w ostatnich 3 miesiącach roku wydatki na reklamę w Internecie zwiększyły się o 70 mln zł. Wśród firm, które skorzystały najbardziej na tej zmianie pierwsze miejsce zajmują Facebook i Google. Stałym elementem każdej kampanii promocyjnej stała się ostatnio obecność w mediach społecznościowych.

    Zainteresowanie reklamą radiową było zmienne. Radio zanotowało w pierwszym półroczu 2017 roku spadek przychodów o 3%. Natomiast 2 kolejne kwartały przyniosły wzrost o odpowiednio 5,1% i 5,5% rok do roku. W ciągu całego 2017 roku wartość przychodów z reklam zwiększyła się w tym medium o 1,4%

    Problemy z pozyskaniem reklamodawców mają za to tradycyjne wydawnictwa papierowe. Wydatki na reklamę w magazynach spadły w ubiegłym roku o 8,8%, natomiast w dziennikach aż o 14,1%, co daje przychody dzienników mniejsze o 34 mln zł.

    Natomiast stały wzrost liczby sprzedanych biletów kinowych wpłynął również na zwiększenie się wpływów z reklam. W branży kinowej zwiększyły się one o 4,7% czyli o 6,3 mln zł.

    Telewizja zmniejsza swój udział w rynku reklam

    Procentowo słabszy wzrost zanotowała telewizja. Jej dochody z reklam zwiększyły się o 1,3%, co jednak daje dodatkowe aż 54,2 mln zł. Szczególnie ciekawy pod tym względem był IV kwartał. Mimo że średni czas oglądania telewizji w przedziale wiekowym od 16 do 49 lat zmniejszył się o 7,5%, wydatki na reklamę telewizyjną wzrosły o 5,6%.

    Udział reklam telewizyjnych w 2017 roku zmniejszył się z 47,6 do 47,2%. Telewizja pozostaje jednak ciągle najbardziej atrakcyjnym medium dla reklamodawców działających na terenie Polski. W tym samym czasie udział portali internetowych wzrósł z 30,2 do 31,9%. Telewizja i Internet mają w sumie prawie 80% udziału w rynku reklamowym – podaje “Business Insider”. Udział radia i kina nie uległ zmianie w ubiegłym roku. Zmniejszył się natomiast udział reklamy zewnętrznej i prasy papierowej.

    Rok 2018 zaczyna się optymistycznie dla branży reklamowej. Sytuacja gospodarcza Polski jest dobra, więc można się spodziewać dalszego wzrostu sum wydawanych przez firmy na reklamę, jeśli nie dojdzie do nieprzewidzianych zmian koniunktury w gospodarce. Szczególnie optymistycznie pod tym względem przedstawiają się perspektywy podmiotów prowadzących działalność w Internecie.

    Źródło – Business Insider

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *