Menu
  • Menu

    Wpływ rozwoju elektromobilności na branże leasingową

    Choć rynek motoryzacyjny zmienia się dynamicznie, specjaliści przewidują rewolucję, która na zawsze odmieni jego oblicze. Zgodnie z dyrektywą Unii Europejskiej 2014/94/UE o rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych na nasz kraj nałożono obowiązek zapewnienia do 2020 roku odpowiedniej infrastruktury dla elektrycznych pojazdów, w tym oczywiście punktów ładowania. Jaka przyszłość czeka więc rynek motoryzacyjny, a także zwykłych kierowców?

    Z korzyścią dla środowiska i portfela

    – Elektromobilność jest odpowiedzią na cele zrównoważonej polityki energetycznej i środowiskowej państwa. Dzięki niej redukujemy nasze uzależnienie od importu ropy naftowej i unowocześniamy sektor energetyczny. Jednocześnie samochody elektryczne stanowią rozwiązanie przyjazne dla środowiska, bowiem nie emitują do atmosfery szkodliwych substancji chemicznych – zwraca uwagę Roman Wyszomirski, prezes spółki MBR Finance S.A.

    To także rozwiązanie ekonomiczne – samochody elektryczne nie wymagają regularnej wymiany oleju, a podczas hamowania odzyskują część energii, zwiększając tym samym swój zasięg. Posiadają również mniej części, które mogłyby ulec zużyciu, np. świece czy przewody zapłonowe. Dodatkowo nie bez znaczenia pozostaje fakt, że auta z silnikami elektrycznymi pracują znacznie ciszej i nie przeszkadzają otoczeniu hałasem.

    Czy to koniec korzyści? Ależ skąd! Kolejną jest łatwiejsze kierowanie pojazdem i jego wymiary: ponieważ najczęściej samochody elektryczne mają mniejsze gabaryty niż auta benzynowe, doskonale nadają się do codziennego użytkowania w mieście.

    Elektromobilność w Polsce

    W raporcie „Breakthrough of electric vehicle threatens European car industry” analitycy ING przewidują, że w ciągu najbliższych 7 lat braki w infrastrukturze ładowania zostaną zlikwidowane, co skutecznie umożliwi rozwój elektromobilności. W Polsce, zgodnie z planami Ministerstwa Energii, do 2020 roku w 32 aglomeracjach w całej Polsce powstanie 400 punktów szybkiego ładowania oraz zostanie udostępnionych 46 tysięcy punktów o normalnej mocy.

    Dziś niedostateczna liczba takich miejsc i wysokie koszty eksploatacji przekładają się na niską popularność samochodów elektrycznych. Szacuje się, że aktualnie w Polsce funkcjonuje zaledwie 305 punktów ładowania, a pod koniec 2016 roku w naszym kraju zarejestrowano zaledwie 1237 samochodów na prąd.

    Najwięcej punktów ładowania znajduje się w Warszawie. Usytuowane są jednak nie przy drogach i na autostradach, a przy centrach handlowych największych miast.

    To sprawia, że pokonywanie samochodem elektrycznym dłuższego dystansu staje się niemożliwe. By zwiększyć popularność takich aut, koniecznie należy stworzyć nie tylko infrastrukturę szybkiego ładowania, ale także wolnego, aby użytkownicy mogli ładować swoje samochody w nocy. Dużą zachętą do zakupu pojazdu elektrycznego z pewnością byłoby także zwolnienie z podatku VAT.

    W Polsce coraz większą popularność zyskuje carsharing, czyli współużytkowanie samochodów. Pierwsze projekty realizują już prywatne firmy w Warszawie, Trójmieście i Krakowie. Wiosną 2018 roku we Wrocławiu powstanie miejski system carsharingowy i na ulice Dolnego Śląska wyjedzie co najmniej 200 elektrycznych samochodów, dla których przygotowanych zostanie 60 stacji ładowania. Co więcej, miasto zamierza stworzyć około 400–500 miejsc parkingowych przeznaczonych specjalnie dla pojazdów elektrycznych.

    Elektromobilność na świecie

    Na rozwój elektrycznych aut stawiają również państwa Europy Zachodniej. Wiele z nich, podobnie jak Polska, bezskutecznie walczy ze smogiem, co przyczynia się do poszukiwania ekologicznych, nowoczesnych rozwiązań. Jednym z nich są elektryczne samochody, które nie emitują szkodliwego dla środowiska CO2, tak, jak samochody tradycyjne, w szczególności te z silnikiem diesla. We Francji zapowiedziano koniec sprzedaży takich aut od 2040 roku.

    W innych państwach, np. w Norwegii czy Holandii, od 2025 roku nie zarejestrujemy samochodów z silnikiem benzynowym. Już w tej chwili w Norwegii niemal co trzecie auto ma napęd hybrydowy lub na baterię. W Holandii pojazdy elektryczne stanowią dziś 6,4 proc. wszystkich aut, w Szwecji zaś 3,4 proc. W Chinach natomiast ich liczba stanowi 1,4 proc. ogółu i szacuje się, że w całym kraju zarejestrowano już 483 tys. samochodów z baterią elektryczną i 166 tys. hybrydowych.

    Do dyspozycji chińskich kierowców pozostaje 141 tys. stacji, spośród których 88,5 tys. stanowią punkty szybkiego ładowania. Poza Chinami najwięcej samochodów elektrycznych znajduje się w USA. Z raportu „Global EV Outlook 2017” wynika, że w ubiegłym roku na świecie sprzedano 751 tys. aut elektrycznych, z czego 45 proc. światowej sprzedaży przypadało na Chiny.

    Wykres 1. Wzrost sprzedaży nowych aut elektrycznych w ostatnich latach

    Wzrost sprzedaży nowych aut elektrycznych w ostatnich latach. Źródło: CleanTechnica, https://cleantechnica.com/

    Elektromobilność w leasingu

    Popularność aut elektrycznych wciąż rośnie. Na świecie jednak produkuje się nie tylko samochody osobowe zasilane prądem elektrycznym, ale także ciężarówki, ciężki sprzęt budowlany i kopalniany.

    Liderami w branży pojazdów napędzanych prądem są między innymi: Tesla Motors, amerykański producent samochodów osobowych z napędem elektrycznym, Nikola Motors, również wywodzący się z USA producent ciężarówek elektrycznych z flagową serią Nikola One, oraz Komatsu LTD z Japonii, jeden z największych na świecie producentów ciężkich maszyn budowlanych.

    Ponadto na rynku działają firmy zajmujące się profesjonalnymi modyfikacjami pojazdów zasilanych prądem, jak chociażby VIA Motors z USA, oferująca pojazdy użytkowe o przedłożonym zasięgu (EREV – Extended-Range Electric Vehicles).

    Europę reprezentuje niemiecka firma Daimler, która na targach w Hanowerze pochwaliła się Mercedesem Urban eTruck, modelem ciężarówki w pełni napędzanym elektrycznie.

    Obecnie większość ciężarowych pojazdów elektrycznych nie jest dostępna w Polsce, ale stan ten z pewnością niedługo ulegnie zmianie. Na rodzimych drogach można natomiast znaleźć napędzane elektrycznie modele Tesli, Renault, Volvo czy Nissana.

    Samochody zasilane benzyną z pewnością nieprędko znikną z naszych dróg, ale już wkrótce nie będą produkowane na tak szeroką skalę. Marka Volvo zapowiada, że po 2019 roku zaprzestanie sprzedaży aut korzystających wyłącznie z tradycyjnego napędu na rzecz samochodów zeroemisyjnych lub hybrydowych, wyposażonych w układ plug-in hybrid. Tym samym marka stanie się pierwszym takim producentem.

    Niestety, pomimo rosnącej popularności, koszt aut elektrycznych dla wielu pozostaje zbyt wysoki. Jedną z możliwości sfinansowania zakupu elektrycznego samochodu może być leasing.

    Czy samochody elektryczne rozpoczną podbój rynku usług leasingowych?

    – Czy przewidujemy rozszerzenie zakresu naszych usług? Tak, choć nie mamy wątpliwości, że będzie to proces długotrwały, nie nastąpi on od razu. Zapotrzebowanie na samochody elektryczne będzie tym większe, im lepsza będzie infrastruktura. A ta, niestety, rozwija się bardzo wolno. O ile zrealizowany zostanie przyjęty przez rząd plan rozwoju elektromobilności, nie wykluczamy, że już wkrótce leasing aut elektrycznych stanie się istotnym obszarem naszej działalności.

    Dla firm niewątpliwie będzie to korzystna forma finansowania zakupu, która pozwoli na inwestycję, a jednocześnie nie zamrozi jej budżetu. Obecnie skupiamy się na leasingu dla biznesu. W naszej ofercie znajduje się przede wszystkim leasing maszyn przemysłowych i samochodów ciężarowych. Jesteśmy jednak otwarci na to, co przyniesie przyszłość, i trzymamy rękę na pulsie zmian. – komentuje prezes spółki MBR Finance S.A. zajmującej się m.in. leasingiem dla biznesu, Roman Wyszomirski.

    MBR Finance to firma, którą tworzą osoby z ponad 20-letnim doświadczeniem na rynku pośrednictwa finansowego. Firma działa z powodzeniem na rynku ogólnopolskim oferując atrakcyjne rozwiązania finansowe dla swoich klientów. Produkty MBR Finance są nowoczesną alternatywą dla tradycyjnych usług finansowych, pozwalając na dostęp do pożyczki gotówkowej dla osób, które nie mogą otrzymać finansowania w bankach oraz innych instytucjach finansowych.

    Spółka oferuje obecnie takie linie produktowe jak pożyczki zabezpieczone maszynami budowlanymi oraz pojazdami ciężarowymi – MBR Leasing, pożyczki zabezpieczone pojazdami mechanicznymi – Motopożyczka, pożyczki zabezpieczone nieruchomościami oferowane pod handlową nazwą Hipopożyczka i pożyczki dla przedsiębiorców, którzy przedstawią inne formy zabezpieczenia spłaty pożyczki – Bizpożyczka.

    Udostępnij w sieci ....Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestShare on VKShare on Tumblr

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *