Menu
  • Menu

    Własny biznes – 5 cech osobowości decydujących o sukcesie

    Własny biznesWłasny biznes dla jednych jest spełnieniem marzeń a dla innych perspektywą mało zachęcającą. Prowadzenie działalności gospodarczej ma bowiem swoje wady i zalety. Dla jednych oznacza sukces, dla innych porażkę. Business Insider pisze o 5 cechach osobowości, bez których nie powinno się myśleć o własnej firmie.

    Jak pisze Business Insider, własny biznes posiada zalety i wady. Do zalet można zaliczyć: niezależność, brak szefa oraz możliwość realizacji własnej wizji. Wśród wad można wymienić: nienormowany czas pracy, co często oznacza pracę po kilkanaście godzin dziennie a także dużą odpowiedzialność.

    Wśród cech osobowości, które powinien posiadać każdy, kto chce prowadzić własny biznes, portal wymienia 5 kluczowych. Są one niezbędne do stworzenie stabilnej firmy, która przetrwa na rynku.

    Pierwszą z wymienionych cech jest wysoka motywacja. Jest ona niezbędna do osiągnięcia sukcesu w jakiejkolwiek dziedzinie życia. Jednak w przypadku własnej działalności gospodarczej ma kluczowe znaczenie. Jak pisze Business Insider, zazwyczaj motywująco na ludzi działa inspiracja albo desperacja. Da druga okazuje się bardziej skuteczna.

    Odejście z pracy w firmie, by założyć własny biznes, oznacza często nałożenie na siebie znacznie większej liczby obowiązków, oznacza też o wiele większy stres. Warto więc wzmocnić znaczenie inspiracji w procesach motywacyjnych.

    Nie powinno się zatem myśleć wyłącznie o unikaniu groźnych sytuacji, ale dążyć do osiągnięcia postawionych sobie celów. Jasno określony cel dodatkowo wzmacnia motywację.

    Własny biznes wymaga dobrej organizacji pracy

    Umiejętność dobrej organizacji pracy umożliwia wywiązanie się z obowiązków, które zmuszają właściciela firmy do pracy znacznie dłuższej niż standardowe 8 godzin. Własny biznes związany jest z dużym poświęceniem. Opracowanie planu dnia i jego przestrzeganie wymaga umiejętności, która jest możliwa do wypracowania przy odpowiedniej motywacji.

    Jak pisze Business Insider: Niektórzy jednak mają do tego naturalne predyspozycje lub po prostu przychodzi im to łatwiej, dla większości natomiast jest to naprawdę duże wyzwanie. Na co dzień otacza nas mnóstwo rozpraszaczy, a obowiązków wciąż przybywa. Jeśli nie uda ci się tego rozsądnie poukładać i konsekwentnie wypełniać kolejnych punktów, możesz zapomnieć o wolnych weekendach i ośmiogodzinnym dniu pracy.

    Z dobrą organizacją pracy wiąże się pojęcie samodyscypliny. Jest to kolejna umiejętność niezbędna dla każdego, kto chce prowadzić własny biznes. W pracy etatowej dyscyplinująco działa osoba szefa.

    We własnej firmie rolę tę trzeba odegrać samemu. Zamiast dyscypliny wywołanej presją przełożonego trzeba wprowadzić samodyscyplinę.

    Jak pisze Business Insider, brak “kija i marchewki” motywujących do pracy stanowi dla wielu szok. Czasem osobę namolnego szefa zastępuje klient. Motywują również niezapłacone rachunki. Jednak nie potrafią one nadzorować codziennej aktywności właściciela firmy. Oprócz dobrej organizacji niezbędna jest więc duża samodyscyplina, która umożliwi realizację stworzonych planów i unikniecie rozpraszania się na sprawy nieistotne.

    Wytrwałość w pokonywaniu przeciwności

    Osiąganie celów zawsze wymaga pokonywania wielu przeciwności. Wiąże się to z wieloma stresami i może wywołać uczucie zniechęcenia. Takie sytuacje stanowią dla wielu przyczynę zaniechania własnej działalności gospodarczej. Ludzie zaczynają dostrzegać zalety stabilnej pracy w firmie i wracają do bardziej przewidywalnego stylu żucia.

    Jednak decyzje zarówno o podjęciu własnej działalności, jak i o jej zaprzestaniu nie powinny być podejmowane pod wpływem emocji ale raczej rzetelnej analizy. Umiejętność podejmowania racjonalnych decyzji i konsekwencja w ich realizacji umożliwią przezwyciężenie trudności, które pojawiają się zazwyczaj, gdy otwieramy własny biznes.

    Ostatnią cechą, o której pisze Business Insider, jest empatia i towarzyszące jej zdolności komunikacyjne. Własny biznes wymaga na pewnym etapie rozwoju zatrudnienia pracowników i tworzenia zespołu. Ponadto prowadzenie go związane jest za stałymi kontaktami z innymi ludźmi. Chodzi tu na przykład o klientów, dostawców czy urzędników.

    Empatia i zdolności komunikacyjne ułatwiają kontakty, pozwalają zdobyć klientów oraz pomagają wydajnie współpracować z innymi przedsiębiorcami. Można tu dodać, że przydatne w prowadzeniu firmy jest poznanie zasad właściwej komunikacji, wpływania na decyzje innych oraz odczytywania niewerbalnych znaków wysyłanych przez rozmówcę. Napisano na ten temat wiele książek i poradników, więc zdobycie niezbędnej wiedzy nie jest trudne.

    Autor: Sebastian Bujak
    Źródło: Business Insider

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *