Menu
Menu

Większe zaległości płatnicze, ale rośnie optymizm przedsiębiorców

zaległości płatniczeJak podaje Krajowy Rejestr Długów, w IV kwartale 2016 roku średni czas oczekiwania na zapłatę faktury wynosił w Polsce 3 miesiące i 3 dni. To o ponad tydzień dłużej niż w III kwartale. Wzrosły zaległości płatnicze, oraz koszty związane z nieterminowym płaceniem faktur. Jednocześnie oceny i prognozy firm wskazują, że w najbliższym czasie sytuacja zacznie się poprawiać.

Krajowy Rejestr Długów co kwartał publikuje wyniki badań zleconych Biuru Informacji Gospodarczej oraz Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce. Jak wynika z badań, jeszcze w III kwartale średni czas oczekiwania na należności wynosił 2 miesiące i 25 dni. Oznacza to znaczny wzrost zaległości płatniczych polskich firm.

Jak stwierdził Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej:

Mimo że średni okres oczekiwania na zapłatę wydłużył się o ponad tydzień, warto podkreślić, że to wciąż bardzo dobry wynik – trzeci najlepszy w ośmioletniej historii badania. To także rezultat prawie miesiąc krótszy od średniej. W najgorszej sytuacji tradycyjnie już są firmy zatrudniające do 9 osób, które na pieniądze czekają 3 miesiące i 6 dni.

Wzrósł odsetek przeterminowanych zaległości. W IV kwartale 2016 roku wyniósł on 21,2%. Oznacza to wzrost o 0,2 punktu procentowego w stosunku do poprzedniego kwartału. Chociaż i pod tym względem sytuacja się pogorszyła, to i tak wynik jest o zaledwie o 0,4 punktu procentowego wyższy od najniższego w historii badań z II kwartału 2016 roku. Można więc powiedzieć, że cały rok 2016 był pod tym względem całkiem dobry.

Jeśli chodzi o obsługę kosztów związanych z opóźnieniami w terminach płatności, stanowiły one w IV kwartale 2016 roku 5,7% ogółu kosztów przedsiębiorstw. Jest to wzrost o 0,3 punktu procentowego w stosunku do poprzedniego kwartału. Trzeba jednak pamiętać, że wynik 5,4% z III kwartału 2016 był najniższym w ośmioletniej historii badań. Badania wskazują też, że im mniejsza firma, tym większy jest odsetek kosztów niezapłaconych faktur w jej budżecie. Dla dużych przedsiębiorstw wynosi on 1,2%, natomiast w przypadku firm zatrudniających do 9 osób to już 7%.

Jednocześnie badanie wykazuje wyraźną poprawę subiektywnej oceny sytuacji przez przedsiębiorców. Zwiększa się odsetek badanych deklarujących, że problem nieterminowych płatności w ich firmie nie występuje, lub się zmniejsza. W porównaniu do poprzedniego kwartału zwiększył się on z 35,5% do 41,7%. Zmniejszył się też odsetek firm, które deklarują, że problem opóźnień w płatnościach narasta.

W ostatnim kwartale ubiegłego roku poprawiły się także prognozy przedsiębiorców na najbliższe miesiące dotyczące płacenia należności. Co ciekawe, w dwóch poprzednich kwartałach ocena przedsiębiorstw była niezgodna ze wskaźnikami. Kiedy te poprawiały się, ocena przedsiębiorców była gorsza. Natomiast gdy zaczęły się pogarszać, wzrósł optymizm. Rozbieżność ta może wynikać z danych gospodarczych. Wzrost PKB był w 2016 roku niższy niż zakładano. Natomiast w pierwszym kwartale tego roku spodziewane jest ożywienie gospodarcze.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.