Menu
  • Menu

    Więcej reklam w trakcie popularnych programów – KE szykuje zmiany

    Więcej reklamOsoby, które uważają, że reklam w telewizji jest zbyt mało, mogą trzymać kciuki za powodzenie pomysłu Komisji Europejskiej. Proponuje ona, by nadawca mógł emitować więcej reklam w trakcie najbardziej popularnych programów.

    Dotychczasowe limity mają zostać znacznie uelastycznione. Jeśli propozycje KE wejdzie w życie, w nocy czas trwania reklam będzie nieograniczony, natomiast w czasie największej oglądalności reklamy będą mogły trwać nawet przez połowę czasu antenowego.

    Jak pisze Interia – paradoksalnie – w Senacie RP jeszcze niedawno toczyła się dyskusja na temat ograniczenia limitu. Senatorom nie udało się jednak przeforsować propozycji. Tymczasem może dojść do sytuacji odwrotnej. Dzięki urzędnikom z Brukseli będzie więcej reklam w czasie najbardziej popularnych programów.

    Zmiany w przepisach – zdaniem Komisji Europejskiej – mają stanowić próbę stworzenia bardziej elastycznego systemu, który bierze pod uwagę współczesne realia rynkowe. Dotychczasowe unijne przepisy ograniczały możliwość nadawania reklam do 20 procent czasu antenowego, a czas rozliczany był dla każdej godziny.

    Teraz KE chce, by doba została podzielona na 3 części. Między północą a 6 rano liczba reklam będzie nieograniczona. Miedzy godzinami 6 a 18 i 18 a 24 pozostanie limit 20%. Nie będzie on jednak rozliczany w skali godziny. Dotychczas bowiem w ciągu godziny można emitować maksymalnie 12 minut spotów reklamowych.

    Po zmianie czas rozliczany będzie w skali sześciogodzinnej. To znaczy, że w porze największej oglądalności będzie więcej reklam. Nadawcy będą mogli bowiem korzystać z limitu 20 procent bardziej dowolnie.

    Więcej reklam ale tylko w ramach sześciogodzinnego okresu

    Podział dnia na 3 okresy ma – zdaniem unijnych urzędników – wyjść naprzeciw oczekiwaniom widzów. Wcześniej proponowano bowiem, by limit rozliczany był ramach całej doby. Oznaczałoby to jednak, że cały limit nocny mógłby zostać przeniesiony na porę największej oglądalności. Postanowiono więc wprowadzić rozwiązanie pośrednie miedzy obecnym a proponowanym wcześniej.

    Wprowadzenie zmian – zdaniem Interii – jest przesądzone. Parlament Europejski, Komisja Europejska i Rada UE zawarły bowiem już porozumienie w tej sprawie. Dzięki niemu nadawcy będą mogli bardziej elastycznie dysponować czasem antenowym, co w praktyce oznacza więcej reklam w czasie najbardziej popularnych programów.

    Jak zauważa Interia, unijni urzędnicy wykazali się w sprawie zmian dość specyficzną logiką. Twierdząc, że nie można bombardować widza zbyt dużą liczbę reklam, poparli propozycje zmian, które idą dokładnie w odwrotnym kierunku. Zmiany mają – dzięki większym zyskom stacji – uczynić programy telewizyjne bardziej atrakcyjnymi a jednocześnie wspierać zasadę niezależności mediów.

    Istnieją jednak opinie przeciwne. Niektórzy eksperci twierdzą, że więcej reklam w czasie nadawania popularnych programów spowoduje odpływ widzów do mediów elektronicznych.

    Autor: Waldemar Kubielski
    Źródło – Interia

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *