Menu
  • Menu

    Ubezpieczenie OC – czy da się wrzucić w koszty?

    Ubezpieczenie OC  koszty firmySamochód, jako najbardziej powszechny środek transportu na świecie, w znaczący sposób ułatwia prowadzenie działalności.

    Przedsiębiorcy chętnie sięgają po auta i chcą jak najwięcej wydatków związanych z ich wykorzystaniem zaliczyć do kosztów firmowych. Obowiązkowe przy zakupie nowego pojazdu jest ubezpieczenie w ramach polisy OC. Czy da się ją wrzucić w koszty firmy?

    Odpowiedź jest prosta – tak!

    Do kosztów firmowych jako inne wydatki można bezproblemowo zaliczyć całość składki polisy OC oraz NNW – to pierwsze jest obowiązkowym ubezpieczeniem dla każdego kierowcy. W takie koszty można wrzucić również inne bieżące wydatki związane z użytkowaniem pojazdów wykorzystywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, takie jak: paliwo, serwis czy opłaty za autostrady.

    Wątpliwości może wzbudzać forma udokumentowania wydatku. Przedsiębiorca otrzymuje jedynie polisę ubezpieczeniową, do której najczęściej nie ma dołączonej faktury. Czy taki dowód może stanowić podstawę zaksięgowania kosztu? Tak, pod warunkiem, że polisa została opłacona gotówką w dniu jej wydania i taka informacja widnieje na dokumencie. Co jeszcze musi zawierać polisa?

    • szczegółowe informacje na temat ubezpieczyciela i ubezpieczonego
    • datę wystawienia polisy
    • przedmiot umowy
    • okres ubezpieczenia
    • wysokość składki
    • podpisy obu stron
    • datę dokonania płatności

    W jaki sposób księgować ubezpieczenie OC?

    Jeśli przedsiębiorca prowadzi księgę przychodów i rozchodów metodą kasową, to opłacana z góry polisa OC będzie kosztem w dacie jej wystawienia niezależnie od okresu objętego ubezpieczeniem. Jeśli ubezpieczenie OC jest długoterminowe, np. dwuletnie, to przedsiębiorca ujmie w kosztach jednorazowo całą kwotę składek w dacie jej wystawienia.

    Co jeśli księga prowadzona jest według zasady memoriałowej? Wówczas rozliczenie kosztu ubezpieczenia OC trzeba rozłożyć proporcjonalnie na okres trwania polisy. W przypadku polisy długoterminowej kwota będzie rozliczana w kosztach proporcjonalnie w różnych latach.

    Sposoby użytkowania samochodu w firmie

    Najpopularniejszą formą wprowadzenia samochodu do firmy jest zaliczenie pojazdu do ewidencji środków trwałych. Ze względu na ogromne korzyści, podatnicy bardzo często decydują się na przekazanie prywatnego auta na cele prowadzonej działalności. Jest to korzystne rozwiązanie, zwłaszcza na początku prowadzenia firmy, kiedy przedsiębiorca nie może sobie pozwolić na większe wydatki związane z zakupem nowego pojazdu. W takim przypadku konieczne jest ustalenie, czy auto będzie wykorzystywane wyłącznie do działań firmowych czy też w sposób mieszany, co ma wpływ na sposób rozliczenia podatku VAT.

    Samochód może stanowić środek trwały firmy gdy:

    • stanowi własność lub współwłasność podatnika
    • został nabyty we własnym zakresie
    • jest kompletny i zdatny do użytku

    Jeśli pojazd jest wykorzystywany zarówno w celach prywatnych, jak i firmowych, najlepszym rozwiązaniem jest prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu. Wówczas należy prowadzić szczegółową rozpiskę pokonanych tras w ramach tzw. kilometrówkę. Do wydatków w ramach kilometrówki można zaliczyć zakup paliwa oraz inne materiały eksploatacyjne.

    Wykorzystanie pojazdu ma bezpośrednie przełożenie na sposób rozliczenia podatku VAT. Jeśli samochód stanowi środek trwały i jego eksploatacja ogranicza się wyłącznie do celów firmowych, wówczas przedsiębiorca może odliczyć VAT pełny, czyli 100% od wydatków związanych z zakupem paliwa, serwisem czy opłatami parkingowymi. VAT częściowy, czyli 50% na wyżej wymienione wydatki obowiązuje właścicieli firm, którzy pojazd wykorzystują w sposób mieszany.

    Niemal każdy przedsiębiorca wykorzystuje samochód do prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, opłacając tym samym przynajmniej jedną obowiązkową polisę odpowiedzialności cywilnej. W większości przypadków OC można w nieskomplikowany sposób wliczyć do kosztów uzyskania przychodów firmy. Nieco bardziej kłopotliwe są długoterminowe polisy. Je także można wrzucić w koszty, jednak taki proces zasługuj na większą uwagę ze strony przedsiębiorcy. Jeżeli szukasz najlepszego ubezpieczenia to wylicz je przez kalkulator OC na panocek.pl .

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *