Menu
  • Menu

    Szwedzka marka H&M przegrywa z konkurencją?

    Szwedzka markaWygląda na to, że szwedzka marka H&M ma kłopoty. W pierwszym kwartale 2018 roku zanotowała ona rekordowy spadek sprzedaży. Konkurencyjne firmy ZARA i ASOS usprawniły łańcuchy dostaw, by być na bieżąco z aktualnymi trendami – pisze Business Insider. W sklepach H&M zalegają więc ubrania warte ponad 4 mld USD.

    Jeszcze niedawno szwedzka marka słynęła z dostarczania tanich i modnych ubrań. Sklepy H&M powstawały w szybkim tempie na całym świecie. Pojawiła się jednak konkurencja. Na przykład ASOS potrafi nawet w ciągu tygodnia przygotować i wypuścić na rynek nowy wzór.

    Ta sytuacja – pisze Business Insider – bardzo negatywnie odbija się na wynikach H&M. W 2016 roku sprzedaż przestała rosnąć, a w pierwszych 3 miesiącach tego roku szwedzka marka zanotowała jej rekordowy spadek. Sytuacja taka negatywnie wpływa na cenę i atrakcyjność akcji spółki. Jednocześnie akcjonariusze zarzucają zarządowi, że nie robi nic, by poprawić sytuację.

    Jak pisze Business Insider, analitycy uważają, że H&M ma problemy z marką. W parze z dość wysokimi cenami nie idą bowiem jakość i nadążanie za nowymi trendami w modzie. Konkurencja potrafi przygotować i wprowadzić nowe wzory w czasie od tygodnia do ośmiu tygodni – pisze Business Insider. To sprawia, że konkurenci są zawsze bardziej na czasie.

    Szwedzka marka nie nadąża w przygotowaniem nowych wzorów

    Podczas gdy w firmie ZARA przygotowanie i wprowadzenie na rynek nowego wzoru zajmuje 5 tygodni, a u innych nawet tydzień, H&M potrzebuje na to aż 6 miesięcy. Szwedzka marka ma też problemy z przestawieniem się na sprzedaż internetową.

    To wszystko sprawia, że ubrania zalegają w sklepach H&M, a przeceny stanowią w tej sieci popularny widok. Mało tego, wydaje się, że firma nie ma określonej strategii, zmierzającej do zmiany negatywnych tendencji.

    Przedstawiciele H&M starają się jednak bagatelizować problem. Twierdzą za to, że za zaleganie towaru odpowiada pogoda. Wiosenna kolekcja jeszcze nie zaczęła się sprzedawać w związku z przedłużającą się zimą. Twierdzą też, że wartość 4 mld USD jest przeszacowana, ponieważ włączono w nią również ubrania znajdujące się na statkach i w centrach dystrybucyjnych.

    H&M zapowiada zamknięcie większej liczby sklepów. Zacznie też otwierać ich więcej w krajach z rosnącym potencjałem. Analitycy uznają to za słuszną decyzję. Szwedzka marka podejmuje również działania zmierzające do usprawnienia swojego łańcucha dostaw. Jednak największy problem będzie stanowiło pozbycie się ze sklepów niechcianych ubrań.

    Zarząd zapowiedział więc stworzenie nowej sieci Afound. W jej ramach sprzedawane będą produkty o obniżonej cenie. Pomoże to wycofać niechodliwy towar ze sklepów głównej sieci bez naruszania wizerunku częstymi przecenami.

    Źródło – Business Insider

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *