Menu
  • Menu

    Suwnice bramowe w służbie terminali kolejowych

    Suwnice bramoweNowe suwnice bramowe dostarczone do terminalu kolejowego w porcie w Hamburgu wyniosły zdolność operacyjną hubu na zupełnie nowy poziom.

    Port kontenerowy w Hamburgu to jeden z największych tego typu hubów w całej Europie. Stanowi on swoistą bramę dla Starego Kontynentu na Świat. „Większe suwnice przynoszą większe korzyści. Dzięki temu projektowi mamy dużą elastyczność i znacznie więcej możliwości. Oszczędzimy czas i pieniądze. To ogromny postęp w naszych procedurach”, Nie kryje zadowolenia Dyrektor Operacyjny portu w Hamburgu Johan Manfred.

    Cztery nowe szerokie suwnice bramowe zostały wprowadzone na Międzynarodowym Terminalu Kontenerowym w Hamburgu w listopadzie ubiegłego roku. Suwnice bramowe  o długości 38 metrów (126 stóp) i szerokości 32 metrów (105 stóp) są ponad dwukrotnie większe niż jakiekolwiek inne żurawie w terminalu. Dzięki szerokiej rozpiętości dźwigów nasz terminal może mieć aż sześć torów. Dźwigi są w stanie załadować i rozładować kontenery między ciężarówkami a wagonami kolejowymi stojącymi na torach. Żuraw jest tak szeroki, że może sięgać ponad tor. Inżynieria, zarządzanie projektem i montaż zostały wykonane przez firmę Rintmann.

    Johan Manfred pełnił funkcje nadzorcze przez 35 lat, a obecnie pracuje w dyrekcji portu w Hamburgu. Był w stanie śledzić szybki rozwój branży transportowej w ciągu ostatnich 40 lat. Przez ten okres standardowe naczepy zostały w większości zastąpione kontenerami. Władze terminal w Hamburgu zdały sobie sprawę, że nadszedł czas na wielką zmianę, zatem podjęto decyzję, aby kupić lepsze suwnice bramowe. Ten niezwykle skomplikowany proces rozpoczął się wręcz prozaicznie. Johan, który ma spore doświadczenie w projektowaniu kontenerów i urządzeń dźwigowych, nakreślił żuraw na serwetce. Wraz z kolegami dopracował projekt i omówił praktyczne rozwiązania.

    Władze portu w Hamburgu postanowiły skontaktować się z firmą Rintmann, ponieważ wiedziały, że firma produkuje wysokiej jakości rozwiązania dla przemysłu. Projekt rozpoczął się od spotkania obu stron i dokonania przeglądu potrzeb i procedur. W ten sposób żurawie mogłyby zostać zaprojektowane tak, aby spełniały dokładnie wymagania terminala w Hamburgu. Nowe suwnice bramowe bazują na doświadczeniu portu w zakresie terminali kolejowych i specjalistycznego know-how firmy Rintmann w zakresie podnoszenia. „Naprawdę podobała nam się nasza relacja z firmą Rintmann. To poważna sprawa, ale staramy się podchodzić do niej z pasją i swobodą”, podkreśla Manfred.

    Przestrzeń i lokalizacja są kluczowe

    Najważniejszym powodem, aby przestawić się na dźwigi szerokorozpiętościowe, jest brak miejsca w śródmiejskich obszarach dużych miast, takich jak Hamburg. „Kiedy zabraknie Ci miejsca, musisz iść w górę, tak jak drapacze chmur. Mamy ograniczoną przestrzeń w większości naszych obiektów. Nie możemy zbudować obiektu intermodalnego z dala od naszych kolei, ponieważ koszty byłyby zbyt wysokie”, zauważa Johan Manfred. Innym powodem jest opór mieszkańców miasta przed ekspansją obszarów przemysłowych oraz zwiększonym ruchem w obszarach mieszkalnych.

    Ponadto, ludzie poważnie traktują kwestie związane z ochroną środowiska i domagają się odpowiedzialności za nasz ekosystem. W terminalach w Hamburgu moc elektryczna zastąpiła wszystkie napędzane hydraulicznie silniki spalinowe, zwykle używane w dźwigach. Dzięki regeneracyjnemu systemowi hamowania sieciowego nowe żurawie zużywają mało energii i pracują z niskim poziomem hałasu.

    „Regeneracja mocy jest z pewnością skuteczna. Ale najważniejsze jest to, że nie ma emisji CO2” podkreśla Johan i mówi, że władze portu rozważają nawet zakup ciężarówek zasilanych bateryjnie do transportu między portem a terminalem. Według Johana Manfreda, nowe dźwigi mają cztery razy więcej mocy niż stare. Korzyści, które port czerpie z nowych dźwigów, wzbudziły zainteresowanie wśród pięciu naszych konkurentów.” Jest to model dla innych europejskich przedsiębiorstw kolejowych. Dźwigi te kosztują więcej, ale są także bardziej efektywne niż poprzednie. „Uważamy, że w dzisiejszej Europie w niedalekiej przyszłości wszystkie huby intermodalne przejdą wyłącznie na operacje kontenerowe. Dźwigi te zapewniają nam wszystko, czego potrzebujemy od wielu lat”, mówi Manfred.

    Suwnice bramowe

    Łatwa konserwacja

    Obecnie ponad 70 procent wszystkich ładunków masowych przewożonych na całym świecie jest transportowana w kontenerach. Jako największy w Niemczech i trzeci co do wielkości europejski port kontenerowy Hamburg przyjmuje ważną funkcję dystrybucyjną dla ogólnoświatowych przepływów towarów. Cztery wysokowydajne terminale kontenerowe umożliwiają roczną zdolność przeładunkową około 12 milionów TEU (standardowe kontenery 20-stopowe). Do tego dochodzi pojemność wielu wielofunkcyjnych terminali.

    Wszystkie terminale kontenerowe są wyposażone w zintegrowane terminale kolejowe – co zdecydowanie decyduje o wiodącej pozycji Hamburga wśród portów kolejowych w Europie. Uli Colberg jest zadowolony z bardzo dobrej współpracy z firmą Rintmann, dotyczącą gwarancji. „Rintmann wsłuchuje się w nasze oczekiwania, a niektóre udogodnienia, o które prosimy, już mają.” Od kiedy żurawie są skomputeryzowane, konserwacja staje się łatwiejsza. Jeśli wystąpi problem, mechanik może zobaczyć lokalizację usterki z komputera. „W ten sposób można w krótkim czasie przywrócić urządzenie do użytku.” Uli docenia zdolność nowych żurawi do obracania opon o dziewięćdziesiąt stopni, co sprawia, że praca z nimi jest bardziej elastyczna.

    Ergonomia nowych żurawi zasługuje na pochwałę. „Kabina operatora jest bardzo przestronna, masz bardzo dobrą widoczność, a elementy sterujące są łatwe w obsłudze i zrozumiałe.” Czuję się bezpiecznie, wspinając się na górę żurawia. Nawet wszystkie bramy na schodach mają funkcję bezpieczeństwa, która uniemożliwia poruszanie się dźwigu w przypadku, gdy brama nie jest zamknięta. Operator dźwigu może podziwiać panoramę Hamburga i w pogodny dzień jest witany przez przepiękną Filharmonię nad Łabą.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *