Menu
  • Menu

    Subsydia dla Airbusa – Unia Europejska napiętnowana przez WTO

    Subsydia dla AirbusaŚwiatowa Organizacja Handlu (WTO) orzekła, że Unia Europejska przyznaje nielegalne subsydia dla Airbusa. Nie chodzi o małe kwoty, bo sięgają one miliardów dolarów. Jak donosi brytyjska telewizja BBC, przedstawiciele amerykańskiej administracji twierdzą, że orzeczenie stwarza realne podstawy do podjęcia decyzji o nałożeniu ceł na import ze Wspólnoty.

    WTO odrzuciła apelację europejskiego producenta samolotów, ponieważ nie naprawił on szkód wyrządzonych Boeingowi. Jak twierdzi Office of US Trade Representative, kraje Unii Europejskiej udzieliły Airbusowi pomocy rządowej w wysokości 22 mld USD, by wesprzeć prace nad wdrożeniem modeli samolotów A380 i A350.

    Co ciekawe, Airbus wniósł podobne oskarżenie przeciwko Boeingowi. Zarzuca on Amerykanom, że również łamią zasady Światowej Organizacji Handlu. Wzajemne oskarżenia, wyroki i odwołania ciągną się już od 14 lat.

    Komisja Europejska twierdzi, że subsydia dla Airbusa skarżone przez Amerykanów zakończyły się już w 2011 roku i pozostało tylko niewiele kwestii niezgodnych z zasadami narzuconymi przez WTO. Zapowiada również szybką zmianę praktyk, które budzą wątpliwości.

    Szef Boeinga Dennis Muilenburg – komentując decyzję WTO – powiedział, że ostateczne orzeczenie stanowi sygnał mówiący wyraźnie o braku tolerancji dla nielegalnego subsydiowania firm. Natomiast – pisze na swym portalu BBC – szef Airbusa powiedział, że orzeczenie WTO stanowi tylko połowę prawdy, Druga połowa będzie znana, gdy rozstrzygnięta zostanie sprawa subsydiów dla Boeinga.

    Subsydia dla Airbusa mogą wywołać reakcję Stanów Zjednoczonych

    Amerykanie – pisze BBC – zapowiadają podjęcie kroków zaradczych, jeśli Unia Europejska nie zaprzestanie łamania zasad międzynarodowego handlu. Jeszcze w latach 90-tych XX wieku zarówno Stany Zjednoczone, jak i Unia Europejska przestrzegały uzgodnionych zasad dotyczących subsydiów dla firm działających w branży lotniczej.

    Jednak Amerykanie wycofali się z uzgodnień i od tej pory obie strony ślą skargi jedna na drugą do WTO na temat łamania umów międzynarodowych. Ale teraz sytuacja uległa pewnej zmianie. Orzeczenie organizacji stanowi dodatkową broń w rękach Stanów Zjednoczonych, które planują wprowadzenie nowych ceł na stal i aluminium.

    Z komentarza brytyjskiej telewizji wynika, że – paradoksalnie – obie strony uważają orzeczenie WTO za swój sukces. Boeing uzyskał decyzję potępiającą subsydia dla Airbusa. Europejski producent podkreśla natomiast, że wiele oskarżeń wobec niego zostało odrzuconych przez międzynarodowe gremium. Ponadto Airbus przypomina, że ciągle trwają prace nad skargą dotyczącą nielegalnego finansowania Boeinga przez władze stanu Waszyngton, amerykański Departament Obrony oraz NASA.

    Faktem jest – podkreśla BBC – że wprowadzanie do produkcji ogromnych samolotów pasażerskich wymaga równie ogromnych funduszy, a najlepszym ich źródłem są rządy państw. Nie tylko USA i UE dofinansowują swoich producentów lotniczych. Czynią to również Rosja i Chiny.

    Źródło – BBC

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *