Menu
  • Menu

    Sprzedaż Solarisa? Czy firmę kupi zagraniczny inwestor?

    Sprzedaż SolarisaDziennik “Gazeta Prawna” podaje, że wizytówka polskiego eksportu może zmienić właściciela. Sprzedaż Solarisa ma być – według gazety – przesądzona. Firmą już teraz zainteresowanych jest 7 podmiotów. Znajdują się wśród nich europejscy potentaci przemysłu samochodowego oraz fundusze private equity. Możliwe, – pisze dziennik – że w wyścigu wystartuje też Polski Fundusz Rozwoju wraz z partnerem biznesowym.

    Jak podaje Dziennik “Gazeta Prawna”, założyciele firmy chcą sprzedać 100% udziałów. Doradcą przy tej transakcji ma być firma Goetzpartners mająca swoją siedzibę w Monachium. Może to sugerować – zdaniem niektórych – że preferowany będzie nabywca z Niemiec. Dziennik “Gazeta Prawna” twierdzi natomiast, że najbardziej prawdopodobny nabywca pochodził będzie z Turcji albo z Chin.

    Sprzedaż Solarisa nabiera tempa. Do przeglądania ksiąg firmy miało zostać dopuszczonych 7 podmiotów i Polski Fundusz Rozwoju. Dotychczasowi właściciele podejmą decyzję o transakcji po otrzymaniu konkretnych propozycji finansowych. Ostateczna decyzja dotycząca sprzedaży ma zostać podjęta na przełomie maja i czerwca. Możliwa jest jednak również wcześniejsza sprzedaż.

    Dziennik “Gazeta Prawna” poprosił o komentarz Mateusz Figaszewskiego, pełnomocnika zarządu firmy do spraw rozwoju e-mobilności i PR. Ten nie odniósł się jednak wprost do pytania, czy nastąpi sprzedaż Solarisa? Stwierdził za to, że dalsze funkcjonowanie firmy wymaga wysokich nakładów. Związane są one z badaniami, inwestycjami w zasoby produkcyjne, a także budowę sieci sprzedaży i serwisu.

    Sprzedaż Solarisa zagranicznemu inwestorowi pozbawi Polskę jednej z najlepszych marek

    Jak powiedział Figaszewski, przez 20 lat firma finansowała inwestycje ze środków własnych i kredytów. Otrzymała w tym czasie wiele propozycji wsparcia przez zagranicznych partnerów. Były one zawsze analizowane pod kątem potencjalnych korzyści.

    Jak podkreśla Dziennik “Gazeta Prawna”, Solaris jest jedną z nielicznych polskich marek, które odniosły sukces za granicą. Wśród firm, które z powodzeniem konkurują na światowych rynkach znajdują się producenci mebli, kosmetyków, wyrobów spożywczych i jachtów. Sprzedaż Solarisa oznacza zatem silny cios w polską markę.

    W roku 2017 firma osiągnęła rekordową sprzedaż. Również ten rok zapowiada się optymistycznie. Złożono już 1400 zamówień na autobusy i trolejbusy. Dużą część stanowią zamówienia na autobusy elektryczne. Solaris jest jednym z głównych producentów takich pojazdów. Solaris Urbino 12 electric zdobył tytuł najlepszego autobusu miejskiego z napędem elektrycznym w Europie za 2017 rok.

    Autobusy marki Solaris można spotkać aż w 700 miastach na terenie 32 państw całego świata. Eksport stanowi aż 70% sprzedaży firmy. Właściciele nie sprzedają więc przedsiębiorstwa w związku z jego stanem ani sytuacją na rynku, ale – jak podaje Dziennik “Gazeta Prawna” – z powodów osobistych.

    Duże niemieckie koncerny nie są zaangażowane w sprzedaż Solarisa

    Wybór firmy doradczej z Niemiec mógł sugerować, że tam właśnie znajduje się najbardziej prawdopodobny kupiec. Jak się jednak dowiedział dziennik, ani Mercedes, ani Man nie jest zaangażowany w sprzedaż Solarisa. Wśród chętnych znajdują się natomiast podmioty z Chin i Turcji. Zmiana właściciela nie musi wiec oznaczać, że marka całkowicie zniknie z rynku producentów autobusów.

    Sprzedaż firmy ma być uzależniona zarówno od ceny, jak i od perspektyw rozwojowych, jakie zapewni jej nowy nabywca – ustalił dziennik. Solaris prowadzi intensywne prace nad transportem niskoemisyjnym, co stawia go wśród najbardziej innowacyjnych producentów. Zagrozić mu mogą przede wszystkim firmy prowadzące badania nad pojazdami autonomicznymi. Te jednak nie wyszły nigdzie jeszcze poza stadium testów.

    Obok sprzedaży 100% akcji rozważana jest także możliwości pozyskania inwestora mniejszościowego lub pozyskania firmy, która będzie zarządzać przedsiębiorstwem niezależnie od rodziny. Są to jednak mniej prawdopodobne scenariusze. Podmioty, które zaproszono do zapoznania się z ofertą, otrzymały propozycję przejęcia 100% akcji.

    Możliwości pozostania Solarisa w polskich rękach

    Z informacji, jakie uzyskał Dziennik “Gazeta Prawna”, wynika, że możliwość zakupu rozważana jest również przez Polski Fundusz Rozwoju. Sprzedaż Solarisa nie musi więc oznaczać oddanie go zagranicznym inwestorom. Przejęcie przez PFR nie jest równoznaczne z nacjonalizacją firmy. Rozważa się współudział w zakupie prywatnego podmiotu.

    Polski Fundusz Rozwoju mógłby przejąć 20 – 30% akcji, natomiast reszta trefiłaby do jednego przedsiębiorcy lub konsorcjum podmiotów prawnych. Z informacji uzyskanych przez dziennik wynika, że przejęcie takie traktowane jest jako element rządowej Strategii na rzecz Zrównoważonego Rozwoju. Dotyczy to planowanych prac nad rozwojem napędów elektrycznych.

    PRF już raz zaangażował się w ratowanie dużej firmy. Chodzi o bydgoską Pesę i jest jednym z podmiotów dopuszczonych do wejścia do niej ze swoim kapitałem. Rywalizację PFR wygrał z czeską Skodą. Fundusz zmierza obecnie do konsolidacji polskich producentów taboru kolejowego w celu stworzenia podmiotu zdolnego do skutecznego konkurowania na europejskim rynku.

    Dziennik “Gazeta Prawna” przypomina, że nasz kraj jest jednym z największych producentów autobusów w Unii Europejskiej. Posiada również własne marki, które odnoszą sukcesy w tej branży. Polakom udaje się skutecznie rozwijać technologie związane z napędem elektrycznym, co jest zbieżne z polityką promowaną obecnie przez Unię Europejską.

    W branży producentów autobusów polskie marki wyróżniają się innowacyjnością. Dotyczy to przede wszystkim niskoemisyjnych napędów. Taka polityka odpowiada najnowszym trendom w świecie. Autobusy hybrydowe i elektryczne stale zwiększają swój udział w komunikacji miejskiej.

    Jednak współczesny rozwój techniki sprawia, że szybko pojawiają się nowe technologie i dzisiejsze nowatorskie rozwiązania mogą już wkrótce okazać się przestarzałe.

    Źródło – Dziennik “Gazeta Prawna”

    Jedna odpowiedź do “Sprzedaż Solarisa? Czy firmę kupi zagraniczny inwestor?”

    1. interprete napisał(a):

      Jeśli faktycznie Solaris zostanie sprzedany to będzie mi przykro, bo cieszyłem się że Polacy potrafili stworzyć tak świetną markę o której bardzo dobrze wyrażali się też Włosi zajmujący się organizacją transportu miejskiego w Północnych Włoszech. Szkoda jeśli przejmie ją jakiś zagraniczny nabywca

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *