Menu
  • Menu

    Sprzedaż podczas prezentacji pod lupą UOKiK

    Sprzedaż podczas prezentacjiBezpłatne badania, pokazy sprzętów, jakich używał Jan Paweł II, prelekcje i inne chwyty mają ułatwić sprzedaż podczas prezentacji. Najczęściej ofiarą takich praktyk padają ludzie starsi i schorowani. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zajął się kontrolą firm, które zapraszają na darmowe badania i pokazy, a następnie nakłaniają uczestników do zakupu swoich “cudownych” produktów.

    UOKiK ukarał 5 firm prowadzących sprzedaż podczas prezentacji. Postawiono im głównie zarzuty ukrywania prawdziwego celu zapraszania na prezentacje, przekazywania nieprawdziwych informacji o właściwościach sprzedawanych produktów i niezgodne z prawem wykorzystywanie weksli.

    Najczęstszymi chwytami stosowanymi przez firmy prowadzące sprzedaż podczas prezentacji są – według UOKiK: wycieczki połączone z pokazem produktu, bezpłatne badania, które zazwyczaj trwają zaledwie kilkadziesiąt sekund i wykłady połączone ze sprzedażą.

    Podczas takich imprez niektórzy wprowadzeni w błąd uczestnicy kupują niepotrzebny i przepłacony sprzęt, który ciężko jest zwrócić lub zareklamować. Dlatego UOKiK chce unormować zasady, na których opiera się sprzedaż podczas prezentacji. Pierwszym krokiem w tym kierunku było ukarania 5 firm na łączną kwotę 484 tysięcy zł.

    Ukaranym zarzucono, że nie przedstawili klientom rzetelnej informacji na temat oferowanych produktów, umyślnie wprowadzali w błąd, by nakłonić do zakupu towarów, których klienci nie kupiliby w innych okolicznościach, nie informowali o rzeczywistym celu organizowanych przez siebie spotkań. Firmy dawały również klientom do podpisu niezgodne z prawem weksle, ograniczały prawo do rękojmi oraz zniechęcały do zwrotu towarów.

    Jak firmy ukrywają, że prowadzą sprzedaż podczas prezentacji?

    Bardzo często firmy ukrywają prawdziwy cel organizowanych przez siebie spotkań. Ukarane Biomed Centrum wysyłało zawiadomienia mówiące o organizowaniu bezpłatnych badań w ramach akcji ogólnopolskich pod nazwą „Dajemy zdrowie” i „Zdrowie dla Ciebie”.

    Dodatkowo wprowadzały w błąd zapewnienia typu: „To NIE sprzedaż garnków oraz pościeli” lub „Spotkanie nie dotyczy pościeli wełnianej, garnków, materacy do masażu, masażerów itp.” Na miejscu okazywało się jednak, że podczas badań prowadzona będzie sprzedaż lamp naświetlających.

    Druga z ukaranych firm – Iscomed wysyłała klientom rzekome skierowania na bezpłatne badania układu kostnego. Faktycznie samo badanie trwało 10 – 20 sekund. Pozostałą część spotkania wypełniały prezentacje urządzeń do masażu, suplementów diety i kosmetyków. Przedstawiciele Carpe Diem Med dzwonili do osób starszych i namawiali je na bezpłatną rehabilitację kręgosłupa, stawów i na bóle reumatyczne.

    Jak wynika z nagranych rozmów, telemarketerzy nie tylko nie mówili o handlowym charakterze spotkań, ale nawet zaprzeczali, że wiążą się one ze sprzedażą. Rzekoma rehabilitacja polegała na podłączeniu do urządzenia, które można było kupić po jej zakończeniu.

    Nieprawdziwe informacje na temat sprzedawanych produktów i inne sztuczki

    Prowadzący sprzedaż podczas prezentacji przedstawiciele firmy Aqua Med twierdzili, że oferowaną przez nich matę termiczną używał Jan Paweł II. Jak się okazało, produkcję takich mat rozpoczęto już po śmierci papieża Polaka. Również nieprawdziwą okazała się informacja o opatentowaniu maty w całej Europie.

    Oferując sprzedaż na raty, firma Housefire dawała klientom do podpisu weksle in blanco z możliwością przeniesienia na inną osobę. Było to działanie sprzeczne z ustawą o kredycie konsumenckim. Natomiast FHU Exito nie przekazywała klientom deklaracji wekslowej ani kopii regulaminu akcji promocyjnej.

    Stosowano również praktyki utrudniania zwrotu towaru. Jeśli klient Housefire dokonywał zwrotu w ciągu 14 dni, obciążano go kosztami uszkodzenia towaru i opakowania. Uniemożliwiano przy tym weryfikację powstałych uszkodzeń na podstawie protokołu szkody. Suma wyceny kosztów uszkodzenia była zazwyczaj równa zaliczce wpłaconej już przez klienta.

    UOKiK stwierdził, że firma FHU Exito naruszała prawa do rękojmi. W umowie zawieranej z klientem umieszczano zapis ograniczający prawo do reklamacji w przypadku stwierdzenia wad. Zakwestionowany zapis mówił, że klient może odesłać wadliwy produkt nie później niż 2 miesiące od stwierdzenia uszkodzenia i 2 lata od dokonania zakupu. Takie terminy nie zostały zawarte w ustawie.

    Na firmę Housefire nałożono karę wysokości 360012 zł. Musi ona również zwrócić klientom niewłaściwie wydane weksle i pieniądze za uszkodzenia zwracanych produktów. Biomed Centrum Kruszka musi zapłacić 39222 zł, Iscomed – 36811 zł, Carpe Diem Med. – 27964 zł, natomiast Aqua Med. – 20548 zł.

    Co robić by ustrzec się nieuczciwych praktyk?

    Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów radzi, by uważnie czytać zaproszenia na prezentacje, wycieczki i badania. Warto też pamiętać, że produkty oferowane jako prezenty nie zawsze są przekazywane za darmo. Nie trzeba też wierzyć, że dany produkt należy kupić natychmiast, bo potem nie będzie już takiej możliwości. Nie warto się śpieszyć i najlepiej porównać ceny za towar z oferowanymi przez innych sprzedawców.

    Urzędnicy radzą też, by dokładnie czytać umowy wraz z załącznikami i upewnić się, czy nie ma w nich zawartych dodatkowych kosztów? Przy podpisywaniu weksla in blanco należy sprawdzić, czy zawiera on klauzulę “nie na zlecenie”, która uniemożliwia odstąpienie weksla innym podmiotom?

    Trzeba też pamiętać, że sprzedawca musi wręczyć klientowi egzemplarz umowy wraz ze wszystkimi załącznikami i regulaminem promocji. Od takiej umowy można odstąpić w ciągu 14 dni od momentu otrzymania towaru.

    Jeśli sprzedawca nie poinformował klienta o takiej możliwości termin odstąpienia od umowy zostaje przedłużony do 12 miesięcy. Trzeba przy tym pamiętać, że w tym czasie produkt nie może być używany, ani nie można zniszczyć opakowania, gdyż sprzedawca może obciążyć klienta stratami związanymi z obniżeniem wartości towaru.

    W razie awarii można żądać naprawy bądź wymiany produktu, a gdy wada jest poważna, nawet zwrotu pieniędzy. Możliwość reklamacji w ramach rękojmi istnieje przez 2 lata od dostarczenia towaru. Zasady te obowiązują również sprzedaż podczas prezentacji.

    Źródło – Centrum Prasowe PAP

    Jedna odpowiedź do “Sprzedaż podczas prezentacji pod lupą UOKiK”

    1. DajeSiebie napisał(a):

      Pomoc w odstąpieniu od umowy oferuje Fundacja Daje Siebie. Pamiętaj – masz 14 dni więc nie zwlekaj
      Znajdziecie nas na Facebook
      oraz na stronie www Daje Siebie (kropka) com

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *