Menu
  • Menu

    Skoda 100 – mija 40 lat od zakończenia produkcji

    Skoda 100

    Skoda 100 (fot. Skoda)

    Skoda 100 znana jest chyba wszystkim, którzy pamiętają lata 70-te XX wieku. Pośród marek dominujących wówczas na polskim rynku, auto to zajmowało poczesne miejsce. Jego produkcję rozpoczęto 25 sierpnia 1969 roku. Wprowadzenie Skody 100 i 110 na rynek nie odbyło się bez problemów. Kilka dni wcześniej pożar strawił część fabryki Mlada Boleslav. Na szczęście ocalały hale zbudowane specjalnie dla modelu skody MB. Tam właśnie rozpoczęto produkcję setki.

    Skoda 100 i 110 stanowiły rozwinięcie wcześniejszego modelu Skoda MB. Trzeba tu dodać, że nad zmianami w modelu MB pracowano jeszcze przed rozpoczęciem jego seryjnej produkcji w kwietniu 1964 roku. Część planowanych udoskonaleń wprowadzano w kolejnych rocznikach modelu MB. Jeszcze we wrześniu 1968, na niecały rok przed rozpoczęciem produkcji modelu 100, w skodzie MB zmieniono linie dachu i kształt słupków C.

    Wprowadzenie do produkcji Skody 100 przyniosło jednak bardziej radykalne zmiany. W nowym modelu modernizacji uległo głownie nadwozie. Dodano nowe panele i wzmocniono szkielet. Zmieniła się również stylistyka wnętrza. Auto otrzymało nową kolumnę kierownicy, poprawiono ergonomie i bezpieczeństwo jazdy.

    Zupełną nowością było natomiast wprowadzenie hamulców tarczowych osi przedniej i dwuobwodowego układu hamulcowego. Rozwiązanie to stanowiło przełom w Europie Wschodniej. Pierwsze modele fiata 125p, które pojawiły się w tym czasie na polskim rynku, wyposażone były w specjalne ostrzeżenia o zamontowaniu w nich hamulców tarczowych umieszczone z tyłu pojazdu.

    Skoda 100 – od 0 do 100 km/h w 25 sekund

    Skoda 100

    (fot. Skoda)

    Samochód otrzymał czterocylindrowy, rzędowy silnik o pojemności 1 litra i mocy maksymalnej 48 KM. Zapewniał on maksymalną prędkość całe 125 km/h i przyśpieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 25 sekund. Charakteryzował się za to w miarę niskim zużyciem paliwa – 7,2 litra na 100 km.

    Pięcioosobowa skoda 100 posiadała samonośne, zamknięte stalowe, czterodrzwiowe nadwozie typu sedan. Sprzedawana była w dwóch wersjach wyposażenia. Obok wersji standard (skoda 100) istniała możliwość nabycia wersji Luxe (skoda 100L) ze skajową tapicerką, anatomicznymi przednimi fotelami, dodatkowymi listwami ozdobnymi, dywanikami podłogowymi, światłem wstecznym i programatorem pracy wycieraczek.

    Skoda 100

    (fot. Skoda)

    W nowym modelu zastosowano też rewolucyjne, jak na obóz państw socjalistycznych, rozwiązania. Należały do nich: alternator montowany zamiast prądnicy i radialne opony. Jednak cechą, która wyróżniała samochód, był silnik umieszczony z tyłu i bagażnik pod przednią klapą.

    Skoda 100 stała się wkrótce czeskim hitem eksportowym. Popularna była też na polskich drogach przez całą dekadę lat 70-tych. Stała się pierwszym modelem skody, którego produkcja przekroczyła 1 milion egzemplarzy. W ciągu niecałych 8 lat produkcji powstało 819 787 sztuk wersji standardowej. Natomiast łącznie we wszystkich wersjach zbudowano 1,13 miliona egzemplarzy.

    Nawet po wprowadzeniu do sprzedaży jej następców, czyli modeli 105 i 120, skoda 100 ciągle znajdowała nabywców, a jej produkcję kontynuowano do następnego roku. Ostatnie egzemplarze setki opuściły fabrykę w marcu 1977 roku.

    Źródło – Skoda

    Udostępnij w sieci ....Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestShare on VKShare on Tumblr

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *